Jak wynika z najnowszego Barometru Retail firmy Future Mind, branża retail zmaga się aktualnie z wieloma wyzwaniami, zarówno wewnątrz organizacyjnymi, jak i tymi o szerszej, międzynarodowej skali. Największym wyzwaniem dla 80 proc. retailerów są rosnące koszty operacyjne. Dla ponad połowy firm z sektora handlu sytuacja geopolityczna oraz niepewność gospodarcza stanowi kluczowy problem na nadchodzące miesiące.
Eksperci sektora retail są podzieleni w swoich prognozach dotyczących sytuacji w branży na nadchodzącą, drugą połowę 2024 roku. Ponad 40 proc. respondentów biorących udział w badaniu Future Mind jest optymistycznie nastawionych, wierząc, że sytuacja ulegnie poprawie, podczas gdy 30 proc. spodziewa się pogorszenia warunków. Podobny podział można zaobserwować w planach inwestycji technologicznych. Ponad cztery na dziesięć firm zakłada utrzymanie inwestycji w rozbudowę infrastruktury IT na takim samym poziomie. Co czwarta planuje w najbliższym czasie przeznaczyć na nią dodatkowy nakład finansowy, a 18 proc. zamierza go ograniczać.
Optymalizacja kosztów kluczem do sukcesu
W obliczu znacznej niepewności społeczno-gospodarczej oraz wysokiego wskaźnika inflacji, optymalizacja kosztów jest aktualnie dla retailerów priorytetem. Pozwala ona nie tylko na utrzymanie rentowności, ale również na alokację środków w rozwój oraz dywersyfikację źródeł przychodu.
„Firmy, które są w dobrej kondycji finansowej, mogą wykorzystać obecne warunki do pozyskiwania nowych źródeł przychodu i powiększania swojej konkurencyjnej przewagi. Natomiast dla tych, które doświadczają spadków sprzedaży lub trudności finansowych, kluczowe mogą okazać się negocjacje z dostawcami, optymalizacja zarządzania zapasami oraz inwestycje w technologie poprawiające efektywność operacyjną” – komentuje Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind.
PARTNER PORTALU
W co inwestować?
Respondenci wskazali, że ich organizacje planują największe inwestycje w obszarach zarządzania danymi, analityki i AI – aż 42 proc. retailerów zamierza zwiększyć nakłady w tych dziedzinach. Pozostałe filary działalności takie jak platformy e-commerce, aplikacje mobilne, technologie chmurowe oraz zrównoważony rozwój, mają pozostać na obecnym poziomie inwestycji.
Eksperci biorący udział w badaniu Future Mind upatrują największych szans na poprawę sytuacji branży w wykorzystaniu AI do personalizacji produktów, usług oraz komunikacji marketingowej – 52 proc. ankietowanych wskazało ten kierunek jako kluczowy. Jednocześnie, ponad 40% respondentów chce dodać funkcję transakcyjną do swojej aplikacji mobilnej, a prawie jedna trzecia planuje wdrożenie płatnej subskrypcji oferującej dodatkowe funkcje i korzyści.
„Branża retail musi odnaleźć równowagę między optymalizacją kosztów, a inwestycjami w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Wykorzystanie danych konsumenckich i cyfrowych punktów styku z klientami, jak na przykład Retail Media, może stać się kluczowym elementem strategii wzrostu. Przykładem jest Walmart, który w 2023 roku osiągnął 3,4 mld dolarów przychodu z reklam i planuje podwoić ten wynik do 2025 roku, co przełoży się na około 10 proc. całkowitego przychodu firmy” – podsumowuje Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind.
Ponad 200 specjalistów w zespole
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Future Mind, część grupy Solita, to spółka doradczo-technologiczna, która od 15 lat tworzy innowacyjne produkty cyfrowe. Zespół Future Mind składa się z ponad 200 specjalistów, w tym doradców biznesowych i technologicznych, analityków, programistów oraz projektantów UX i UI. Wspiera największe marki w podejmowaniu decyzji strategicznych i zarządzaniu zmianą w obszarze digital oraz rozwoju i utrzymaniu produktów cyfrowych. W projektach łączy potencjał technologii mobilnych i backendowych z silnym zapleczem rozwiązań chmurowych, Data i AI. Współpraca z wyspecjalizowanymi partnerami technologicznymi z całego świata gwarantuje klientom najwyższą jakość w każdym projekcie.