ZPPHiU: czy zielone załączniki do umów najmu wpływają na wzrost kosztów w centrach handlowych?

Zdaniem Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) w wyniku zapisów forsowanych przez wynajmujących w tzw. zielonych załącznikach do umów najmu w centrach handlowych wzrastają koszty. To kolejne dodatkowe obciążenia dla najemców, które często nie mają uzasadnienia ekonomicznego.

Jak czytamy w komunikacie ZPPHiU „przykładowo wynajmujący wymagają wymiany dobrych jakościowo posadzek, witryn czy instalacji w sklepach – choć nie jest to element uzasadniony troską o środowisko i zupełnie nie ma znaczenia dla klientów centrów handlowych. Takie nieracjonalne wymogi sprawiają, że rosną koszty najemców – co wpływa na obniżanie rentowności lub jej całkowity brak w niektórych obiektach.

Często modernizacje są prowadzone przez wynajmujących nawet bez powiadomienia najemców i rozliczane w kosztach wspólnych bez jakichkolwiek uzgodnień z partnerami biznesowymi – czyli najemcami tworzącymi wartość galerii handlowych”.

Zdaniem ZPPHiU istniejące centra handlowe wymagają systematycznie nowych inwestycji – zarówno ze względu na ich starzenie się, jak i zmiany standardów wymagane przez kierunek modyfikacji prawa unijnego. Prawo nakłada obowiązki związane z nieruchomością na właściciela nieruchomości – dotyczą one bezpieczeństwa i zgodności z aktualnymi przepisami.

Jak pisze ZPPHiU „wynajmujący próbują przenosić swoje obowiązki na najemców, od lat apelujących o partnerstwo w umowach najmu Dotyczy to w szczególności prawidłowego rozłożenia ryzyka biznesowego na strony umów”.

PARTNER PORTALU

Kaufland

„Z badań przeprowadzonych przez Omnisense na zlecenie ZPPHiU we wrześniu 2024 roku wynika, że klienci odwiedzający centra handlowe nie są zainteresowani ani rodzajem posadzek w sklepach, ani sposobem pozyskiwania energii elektrycznej, ani też widocznością instalacji w suficie czy rodzajem szkła w witrynach sklepowych.

Tymczasem takie są przykładowe żądania wynajmujących kierowane do najemców w centrach handlowych z uzasadnieniem modernizacji w ramach działań ESG. Jako Związek zrzeszający najemców sklepów i punktów usługowych w centrach handlowych od dłuższego czasu już sygnalizujemy, że nie możemy być zmuszani do wymiany prawidłowo działających urządzeń czy instalacji na podstawie rzekomych wymogów dyrektyw ESG.

Jak wynika z naszych badań, klienci w centrach handlowych przykładają ogromną wagę do zupełnie innych elementów – takich, jak toalety, parkingi, dostępne sklepy, czyli tzw. tenant mix, etc. – zatem i cechy, na które wyłączny wpływ mają zarządcy centrów handlowych.

To na nich spoczywa całkowita odpowiedzialność za jakość wskazanych przez klientów aspektów. Takie elementy, jak toalety czy parkingi, są finansowane przez najemców w ramach kosztów wspólnych – ich jakość i dostępność w każdym obiekcie powinna być na najwyższym poziomie” – wskazuje Zofia Morbiato, dyrektor generalna Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Badania Omnisense : poziom preferencji wobec aspektów galerii handlowych – procent wskazań oraz średnia ocena w skali 1-5, gdzie 1 oznacza „w ogóle nie ważne” (czerwony), a 5 „bardzo ważne” (zielony).

Badania Omnisense

Zdaniem ZPPHiU zielone załączniki do umów najmu w centrach handlowych mogą i powinny być negocjowane. Nowe, europejskie wymogi ESG wobec nieruchomości dotyczą ich właścicieli, a nie najemców. Co więcej, nie oznaczają na obecnym etapie legislacji obowiązku modernizacji – a jedynie stanowią wymóg raportowania faktycznego wpływu na środowisko.

Jak czytamy w komunikacie ZPPHiU „dlatego nie można narzucać tego typu wymogów w ramach aneksów do umów najmu. Najemcy mają prawo i obowiązek mieć wpływ na zapisy tzw. zielonych załączników – a także otrzymywać informacje o śladzie węglowym od wynajmujących”.

O ZPPHiU

Zofia Morbiato  dyrektor generalny w ZPPHiU, od wielu lat związana z branżą handlową jako prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH). W ZPPHiU działa od 2020 r.

Ma szerokie doświadczenie menedżerskie w zakresie administracji sprzedaży, zakupów, zarządzania logistyką i łańcuchem dostaw. Licencjonowany pośrednik w obrocie nieruchomościami i zarządca nieruchomości.

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza firmy, w których zatrudnienie znajduje ponad 200 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie internetowej.