Stephan Borchert, Pepco: Pepco generuje zdecydowaną większość zysków Grupy

Sieć Pepco Group według wstępnych wyników za 12 miesięcy (na dzień 30 września 2024 r.) wygenerowała rekordowe przychody za cały rok obrotowy w wysokości 6,2 mld EUR, co oznacza wzrost o 10,2% rok do roku, do czego przyczynił się wzrost liczby nowych sklepów.

Marża brutto Grupy wyraźnie wzrosła o 390 pkt. bazowych rok do roku, do 43,9%, z najsilniejszym wzrostem w sieci Pepco.

Przychody Grupy wyniosły 6 167 mln EUR, co oznacza wzrost o +10,2% w ujęciu rok do roku o Wzrost przychodów Pepco o +14,2%; Poundland o +0,2%; Dealz Poland o 39,5%.

Przychody w warunkach porównywalnych (LFL) spadły w trakcie roku o 3,2% o LFL w Pepco spadek o 2,8%, aczkolwiek w trakcie roku wyniki poprawiały się, osiągając wzrost przychodów LFL poczynając od września 2024 o LFL dla Poundland (-3,6%) i Dealz Poland (-4,8%) – widoczny negatywny wpływ przechodzenia w zakresie odzieży i towarów codziennego użytku na asortyment z oferty Pepco.

Ponadto Grupa otworzyła 392 nowych sklepów netto w ciągu roku (w r. obr. 2023: 648), co dało łączną liczbę działających sklepów na poziomie 4 948 wg stanu na 30 września 2024 o Pepco, Poundland i Dealz Poland uruchomiły, odpowiednio, 331, 13 i 48 nowych sklepów netto. Nastapil lepszy rozwój nowych sklepów w wyniku ponownego skoncentrowania się na Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej, który to region oferuje najwyższe zwroty w całej Grupie.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Marża brutto poprawiła się o 390 pkt. bazowych do 43,9%, dzięki silnemu odbiciu w Pepco (+530 pkt. bazowych r/r). Marża brutto w Pepco 46,9%, Poundland: 38,6%, Dealz Poland: 33,4%.

Rekordowa EBITDA bazowa (MSSF 16) w wysokości 944 mln EUR przy wzroście o 25,2% w ujęciu rok do roku przy marży EBITDA większej o 180 pkt. bazowych i wynoszącej 15,3%. Solidny wzrost EBITDA Pepco o 41,7% do 785 mln EUR; spadek EBITDA Poundland o 21,5% do 153 mln EUR, EBITDA Dealz wzrosła o 242,9% do 24 mln EUR.

Bazowy zysk po opodatkowaniu wyniósł 179 mln EUR, przy wzroście o 14,0% r/r.

Utrata wartości przez Poundland w wysokości 775 mln EUR, (głównie wartości godziwej), po znacząco słabszych wynikach w roku obrotowym 2024 oraz słabszych perspektywach rentowności i rosnących wyzwaniach związanych z konkurencyjnością i kosztami.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Solidny bilans oraz wskaźnik płynności finansowej; dług netto na koniec roku obrotowego 2024 wyniósł 256 mln EUR (sprzed MSSF 16), co oznacza dźwignię stanowiącą 0,5x EBITDA z ostatnich 12 miesięcy (sprzed MSSF 16), w pełni spełniając warunki dotyczące finansowania Grupy.

„Jestem dumny z postępów, jakie poczyniliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zwiększyliśmy bazowy wynik EBITDA o jedną czwartą, do 944 mln euro w całej Grupie, przekraczając oczekiwania, przy silnym wzroście marży brutto o prawie 400 punktów bazowych, do czego głównie przyczyniły się wyniki marki Pepco.

Rozpoczęliśmy rok z szeregiem celów, które obejmowały odzyskanie rentowności przez Pepco na głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej, odbudowę marży brutto, przyjęcie bardziej zdyscyplinowanego podejścia do inwestycji z bardziej ukierunkowanym wzrostem, przegląd obszarów działalności o słabych wynikach i zapewnienie silniejszego generowania gotówki.

Zrealizowaliśmy te cele, ale przed nami jeszcze wiele do osiągnięcia. W efekcie 2 ogłaszamy inauguracyjną wypłatę dywidendy za cały rok, jako wynik przywróconego zaufania w przyszłość naszej Grupy.

Cieszę się, że z dniem 1 października 2024 r. mogłem przekazać stery firmy nowemu prezesowi, Stephanowi Borchertowi. Stephan wnosi bogate doświadczenie z handlu detalicznego na arenie międzynarodowej, ma także pokaźne sukcesy w osiąganiu zamierzonych celów. Spodziewam się dobrej współpracę z nim, przy prowadzeniu firmy do dalszych sukcesów” – skomentował wyniki, Andy Bond, przewodniczący Rady Pepco Group.

„Grupa Pepco ma bardzo atrakcyjne, wiodące na rynku marki detaliczne, oferujące szeroki asortyment produktów, świetny stosunek jakości do ceny oraz wygodę dla ponad 60 milionów klientów miesięcznie w całej Europie.

Postrzegam koncept Pepco, działający w ramach Grupy, jako kluczowy motor naszego przyszłego strategicznego i finansowego wzrostu – szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, która jest głównym obszarem działalności tej marki. Pepco generuje zdecydowaną większość zysków Grupy oraz zapewnia najwyższy zwrot z kapitału – planujemy dalej budować na tym solidnym fundamencie.

W nadchodzącym roku naszym głównym celem dla marki Pepco będzie poprawa przychodów porównywalnych. Wyniki like-for-like Pepco są na plusie od początku września, co jest obiecującym początkiem.

W przypadku Poundland, ostatnie wyniki stanowiły dla nas duże wyzwanie, na co złożyły się spadki sprzedaży odzieży i artykułów ogólnego przeznaczenia, po przejściu na początku roku na asortyment produktów dostarczanych przez Pepco.

Szybko podejmujemy działania, aby skierować Poundland na właściwe tory, skupiając się na mocnych stronach tej sieci. Dokładnie przeanalizujemy również pozycję konkurencyjną Poundland oraz wymagania konieczne do tego, by osiągać sukces jako format zorientowany na produkty FMCG.

Więcej informacji na temat planów rozwoju Poundland przedstawimy w pierwszej połowie 2025 roku.

Cieszę się, że mogę dołączyć do Grupy Pepco na tym ważnym etapie jej rozwoju, gdy dążymy do selektywnej ekspansji nowych sklepów, wyższych zwrotów z kapitału oraz wzrostu zysków oraz poprawy wolnych przepływów pieniężnych. Planujemy osiągać dalsze strategiczne i finansowe postępy w roku finansowym 2025, co zamierzam przedstawić w szczegółach podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku” – skomentował wyniki, Stephan Borchert, prezes Pepco Group.