GUS: Odzież i obuwie zanotowały wzrost sprzedaży przez Internet

Jak podał GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,9% (wobec spadku o 2,3% w grudniu 2023 r.). Kategorie „tekstylia, odzież, obuwie” oraz „meble, rtv, agd” odnotowały duże wzrosty w sprzedaży przez Internet.

W porównaniu z listopadem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 9,9%. W okresie styczeń-grudzień 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,7% (wobec spadku o 2,7% w analogicznym okresie 2023 r.).

W grudniu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 25,1%) oraz „pozostałe” (o 14,9%).

Większą  sprzedaż niż w grudniu 2023 r. zaobserwowano również w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 4,2%), a także w podmiotach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 3,2%) oraz w podmiotach sprzedających farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 1,7%).

W grudniu 2024 roku w porównaniu z grudniem rok wcześniej, gorzej sprzedają się kategorie towarów, takich jak żywność, napoje i wyroby tytoniowe (-4,3%), tekstylia, odzież, obuwie (-12,2%) oraz meble, rtv, agd (-4%). Podane zmiany dotyczą cen stałych.

Wyniki e-commerce

W grudniu 2024 r. w porównaniu z grudniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 10,9%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w grudniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9,4% do 10,2%.

Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,3% przed rokiem do 23,7%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,8% do 21,7%), natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,2% do 25,3%).

Jak pisze GUS w swoim komunikacie „po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2024 r. była o 1,3% niższa w porównaniu z listopadem 2024 r.”

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Zdaniem ekspertów

Konsumenci dalej w trybie oszczędnościowym. W grudniu sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9%, wyraźnie poniżej prognoz (ok. 4% r/r). Możemy 2024 zamknąć wnioskiem, od którego ten rok zaczęliśmy – większość realnego przyrostu dochodów poszła w oszczędności”– piszą ekonomiści Banku Pekao.

„Grudniowa sprzedaż detaliczna nie powaliła oczekiwań rynku. Rok skończyliśmy relatywnie słabym wzrostem po stronie konsumpcji dóbr (1,9% r/r vs. oczekiwane 3,9% r/r). Patrząc na indeks sprzedaży można dojść do wniosku, iż nie za wiele się tutaj dzieje.” – komentują ekonomiści mBanku.