[WYWIAD] Kamila Kiersikowska, EPP: Galeria Młociny ma 7. procentowy wzrost odwiedzalności

W roku 2024 r. podpisaliśmy umowy z nowymi najemcami, którzy zajęli łączną powierzchnię przekraczającą 4 500 mkw. Dodatkowo, 42 marki zdecydowały się na przedłużenie współpracy – w rozmowie z SCF News | Retailnet.pl mówi Kamila Kiersikowska, Dyrektorka Galerii Młociny. EPP jest wystawcą targów SCF 2025 Spring, które odbędą się w kwietniu tego roku, na stadionie Legii Warszawa.

Proszę dokończyć zadanie: Galeria Młociny to miejsce…

…które zaskakuje i zachwyca. To przestrzeń stworzona z myślą o różnorodnych potrzebach odwiedzających – od rodzin z dziećmi, przez młodych ludzi, po seniorów. Poza bogatą ofertą handlową, nasz obiekt zaprasza do korzystania z wyjątkowych atrakcji kulturalnych i rozrywkowych. Galeria Młociny to także idealne miejsce na spotkania z bliskimi czy chwilę skupienia przy pracy. Tworzymy atmosferę, która zachęca do spędzania czasu w kreatywny i przyjemny sposób.

Czy można mówić, że Warszawa jest rynkiem nasyconym pod względem przestrzeni handlowej? Co Was wyróżnia spośród innych obiektów handlowych? Kim jest Wasz typowy klient?

Warszawski rynek jest bez wątpienia konkurencyjny. Wciąż jednak jest miejsce na umacnianie pozycji i rozwój, szczególnie dla obiektów, które potrafią łączyć w sobie wiele funkcji. Galeria Młociny to więcej niż centrum handlowe – to multifunkcjonalne miejsce spotkań i spędzania wolnego czasu.

Wyróżnia nas unikalny tenant-mix, wyjątkowa strefa gastronomiczna oraz szeroka oferta rozrywkowa z MK Bowling, Storyteką, Teatrem WAM i Warsztatową Akademią Musicalową, Fundacją „Jestem Mamą”, Multikinem, barem, strefą do gry w shuffleboard i „strefą kibica” jako centralnymi punktami spotkań i spędzania wolnego czasu dla różnorodnych grup klientów.

Galeria Młociny

Nasz typowy klient to osoba aktywna, szukająca miejsca z szeroką ofertą zakupową, które
jednocześnie daje możliwość relaksu, rozrywki i udziału w wydarzeniach kulturalnych. Są to zarówno single, jak i rodziny z dziećmi, młodzież, pary, seniorzy. Klienci doceniają nasze największe atuty, czyli nowoczesność, szeroką ofertę zakupową, zróżnicowanych najemców gastronomicznych oraz wspomniany wcześniej mix oferty rozrywkowej.

Od pewnego czasu obserwujemy rosnącą częstotliwość wizyt mieszkańców Bielan i Białołęki, co potwierdza naszą rolę miejsca ważnego dla lokalnej społeczności. Natomiast widzimy też większą odwiedzalność ze strony mieszkańców Bemowa, Żoliborza, Ochoty i Woli – to oznacza, że nasza oferta sięga coraz dalej. To ważny element naszej strategii rozwoju – budowania mocnej pozycji centrum dla wszystkich mieszkańców Warszawy, a także powiatów położonych na północ od stolicy.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Jaki był ubiegły rok dla Galerii Młociny?

Był to rok intensywnego rozwoju i wprowadzania kolejnych atrakcji, które przyciągnęły jeszcze szersze grono odwiedzających. Postawiliśmy sobie za cel stworzenie centrum, które kojarzy się z niestandardowym podejściem do budowania przestrzeni z założenia komercyjnych. Przykładem niestandardowej inwestycji jest 16-metrowa zjeżdżalnia, z której dziennie korzysta ponad 3 tys. osób. Zlecone przez nas badanie wykazało, że połowa klientów z dziećmi, którzy skorzystali ze zjeżdżalni, zaczęła częściej odwiedzać galerię. W odpowiedzi na zainteresowanie, w marcu zbudowaliśmy drugą, jeszcze dłuższą.

Nasze działania zaowocowały powstaniem „Mapy Atrakcji Galerii Młociny” – przewodnika po 20 kluczowych atrakcjach dostępnych na terenie galerii. Ta forma prezentacji oferty, znana z dużych parków rozrywki, pomogła wyróżnić nas na tle konkurencji. Obserwowaliśmy klientów, którzy z pomocą mapek odnajdowali miejsca, gdzie mogą, np. zagrać w shuffleboard, pobawić się z dzieckiem w strefie Kids Play czy poskakać na trampolinie. To zupełnie nowe doświadczenia w centrum handlowym.

W lecie jak co roku zorganizowaliśmy nasz flagowy event, czyli Młociny Summer Fest z takimi atrakcjami jak skimboard, animacje na naszym placu zabaw „Statek do Młocin” czy turnieje koszykarskie na profesjonalnym boisku 3×3 przed wejściem do centrum. Nazwałam ten event „flagowym”, ponieważ to już kolejny rok z rzędu, kiedy mieszkańcy całej Warszawy i okolic odwiedzają Galerię Młociny, aby spędzić wakacje na sportowo.

Jesień upłynęła pod znakiem Halloween. Na placu przed wejściem głównym do Galerii stworzyliśmy prawdziwą Farmę Dyniową z motywami strachu, dostępną bezpłatnie dla klientów. Goście pokochali to miejsce, nie tylko jako strefę zabawy dla dzieci, ale także jako scenerię pamiątkowych zdjęć.

Z pewnością mogłabym wymienić jeszcze wiele tego typu działań np. wystawę historycznych i współczesnych samochodów MINI, targi dla właścicieli zwierząt czy Bielański Pchli Targ. Wszystkie one mają jeden cel – umocnienie pozycji Galerii Młociny jako miejsca nie tylko zakupów, ale także miejsca spotkań, z różnorodną rozrywką i wydarzeniami kulturalnymi, odpowiadającego tym samym na potrzeby szerokiej i zróżnicowanej grupy klientów. Ta strategia działa, co widać w wynikach naszego centrum.

Macie silnie rozwiniętą ofertę rozrywki. Jest m.in. przestrzeń edukacyjno-kulturalna Storyteka czy znacznie powiększona została przestrzeń MK Bowling. Rozumiem, że przyświeca Wam idea, że galeria handlowa to nie tylko zakupy, ale i miejsce do spędzenia czasu? Czy stawiacie na rozwój tego segmentu?

Zdecydowanie tak. Planujemy kontynuować rozwój tego segmentu, ponieważ klienci szukają takich miejsc na mapie Warszawy. Nasze badania potwierdzają, że Galeria Młociny jest miejscem, które sprzyja spotkaniom – odwiedzający często przychodzą z rodziną, przyjaciółmi czy współpracownikami. To wyróżnia nas na tle innych obiektów handlowych. Unikałabym jednak pojęcia „oferta pozazakupowa” – u nas rozrywka, kultura, sport to „oferta przyzakupowa”. Zachęcamy klientów do robienia zakupów u naszych najemców, bo przy okazji mogą miło spędzić czas. To wszystko pod jednym dachem, w sąsiedztwie stacji metra i pętli tramwajowo-autobusowej.

Jak na przestrzeni 2024 roku zmieniał się mix najemców? Który z segmentów jest najliczniej reprezentowany w Waszej galerii?

Ubiegły rok to nie tylko liczne zmiany i nowości w ofercie rozrywkowej, ale także dynamiczny rozwój portfela najemców. Od początku 2024 r. podpisaliśmy umowy z nowymi najemcami, którzy zajęli łączną powierzchnię przekraczającą 4 500 mkw. Dodatkowo, 42 marki zdecydowały się na przedłużenie współpracy, obejmując powierzchnię wynoszącą około 11 400 mkw.

W 2024 roku do grona nowych najemców dołączyły takie marki jak Intimissimi Uomo, Wojan Team, kwiaciarnia La Flor oraz Rituals. Pojawiły się również nowe koncepty z segmentu dekoracji wnętrz i upominków, takie jak Nanu-Nana, Dreams&Gifts oraz wyczekiwany przez klientów salon Action. To odpowiedź na rosnące zainteresowanie klientów artykułami wyposażenia wnętrz i personalizowanymi prezentami. Z kolei nasza oferta gastronomiczna została wzmocniona m.in. przez takie koncepty jak Crepe & Co, Sakura – Ramen & Sushi oraz Greek House.

Nie zapominamy o naszych wieloletnich partnerach, z którymi przedłużyliśmy umowy najmu. Do ich grona należą m.in. Primark, Deichmann, Ryłko, Recman, Wojas, Newbie, czy SWISS. Relokacje salonów, jak w przypadku CCC i home&you, pozwoliły lepiej dopasować przestrzeń do potrzeb klientów oraz zwiększyć atrakcyjność wizualną tych punktów. Również miało miejsce powiększenie lokalu naszego najemcy z branży rozrywkowej – MK Bowling, o czym Pani wspomniała.

Galeria Młociny

Jesienią ubiegłego roku mieliśmy na rynku

spadki sprzedaży detalicznej w kluczowym dla centrów handlowym segmencie tekstyliów i obuwia. W październikowych danych GUS był już spadek o 12,8%. Czy widzicie jakieś niepokojące sygnały w swoich wynikach?

Nasze wyniki rok do roku pokazują, że w kategorii mody odnotowujemy wzrost. Wpływ na okresowe spadki może mieć wiele czynników, np. ciepła jesień, przesunięcie decyzji zakupowych klientów na okresy wyprzedażowe, co stało się zauważalnym trendem w ostatnich latach. Konsumenci coraz częściej planują większe zakupy odzieżowe w okresach promocji, co naturalnie wpływa na wyniki sprzedaży w pozostałych miesiącach.

Warto też zaznaczyć, że w ostatnich latach obserwujemy wzrost popularności sklepów off-price, które mają szeroki asortyment obejmujący nie tylko odzież i obuwie, ale także produkty z innych kategorii, takich jak akcesoria, artykuły domowe czy kosmetyki. To powoduje, że sprzedaż odzieży i obuwia w takich sklepach nie zawsze jest w pełni odzwierciedlona w danych GUS dla tej kategorii. Tymczasem w rzeczywistości te zakupy stanowią istotną część całkowitej sprzedaży odzieży i obuwia.

W Galerii Młociny coraz więcej najemców z kategorii moda decyduje się na przedłużenie umów najmu, a część powiększa swoje powierzchnie handlowe. To dla nas jasny sygnał, że obrana strategia wzbogacania oferty centrum przynosi wymierne efekty. Wspólne działania marketingowe, kampanie prosprzedażowe i organizacja wydarzeń przyciągających klientów skutecznie zwiększają odwiedzalność oraz wspierają biznesy naszych partnerów.

Naszym priorytetem jest aktywna współpraca z najemcami, dlatego stale rozwijamy narzędzia wsparcia, takie jak program lojalnościowy „Młociny Kupujesz i Masz” oraz wspólne akcje promocyjne z partnerami. To właśnie dzięki tym inicjatywom klienci mogą otrzymać unikalne nagrody, takie jak bilety do parku wodnego Suntago, parku rozrywki Majaland, naturalną choinkę przed świętami czy profesjonalny rower. Te działania nie tylko zwiększają zaangażowanie klientów, ale także budują przewagę konkurencyjną naszej galerii. Wierzymy, że dzięki dalszym inwestycjom w marketing, rozwój oferty oraz wspólne planowanie działań z najemcami, uda nam się utrzymać pozytywny trend wzrostu odwiedzalności w nadchodzących miesiącach i latach.

Jakie są wyniki obrotów i footfallu w roku 2024? Czy są porównywalne z ubiegłorocznymi?

W 2024 roku odnotowaliśmy wzrost odwiedzalności na poziomie blisko 7 proc. rok do roku. To bardzo obiecujący wynik. Aktualnie analizujemy footfall i obroty w poszczególnych kategoriach, porównujemy nasze dane z danymi rynkowymi i rozmawiamy z najemcami, dzięki czemu możemy dostrzec szerszy obraz.

Jak w przypadku Galerii Młociny wygląda kwestia ESG. Czy korzystacie z “zielonej energii”?

Galeria Młociny aktywnie realizuje strategię zrównoważonego rozwoju, co zostało docenione przez instytucje finansowe. W kwietniu 2024 roku właściciele galerii, EPP i Echo Investment, pozyskali refinansowanie dla obiektu o wartości 145,2 mln euro. Kredyt został zaklasyfikowany jako zgodny z kryteriami Taksonomii UE. Galeria Młociny to najbardziej zielone aktywo w portfelu EPP, w pełni zgodne z kryteriami Taksonomii UE, w tym z celem środowiskowym odnośnie łagodzenia zmian klimatu. Odkodowując te trudne słowa oznacza to, że centrum handlowe znajduje się wśród 15% najbardziej energooszczędnych budynków niemieszkalnych wybudowanych przed końcem 2020 roku w Polsce, a jego funkcjonowanie nie pogłębia zmian klimatu. Przykładem konkretnych działań jest m.in. korzystanie z odnawialnych źródeł energii oraz wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną budynku. Potwierdzeniem skuteczności tych działań jest także przyznany Galerii Młociny certyfikat BREEAM In-Use na poziomie Excellent.

Nasze osiągnięcia zostały również zauważone na arenie międzynarodowej. Podczas gali CEE Property Forum Awards w Wiedniu Galeria Młociny otrzymała prestiżową nagrodę w kategorii „Financing Story of the Year”. Podkreśla ona znaczenie naszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz wzrost zainteresowania instytucji finansowych zielonymi aktywami, które odgrywają kluczową rolę w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości.

ESG to także zaangażowanie na rzecz społeczności. Chętnie włączamy się i sami aranżujemy inicjatywy na rzecz mieszkańców Bielan i Warszawy. W 2024 roku stawialiśmy na zdrowie. W Galerii Młociny odbyła się 28. edycja akcji „Zdrowie pod Kontrolą”. Studenci medycyny i wolontariusze zrzeszeni w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Studentów Medycyny IFMSA-Poland przeprowadzili szereg ważnych badań profilaktycznych, takich jak pomiary ciśnienia tętniczego, glikemii z krwi czy analizę składu ciała. W grudniu z kolei zorganizowaliśmy mikołajkową akcję z bezpłatnymi badaniami mammograficznymi.

Czy macie też też tzw. zielone umowy najmu regulujące ekologiczne kwestie z najemcami?

Tak, w Galerii Młociny stosujemy tzw. „zielony najem”, który jest stałym załącznikiem do każdej umowy najmu. To rozwiązanie obejmuje wszystkich najemców – zarówno tych wynajmujących powierzchnie handlowe, magazynowe, reklamowe, jak i tych, którzy korzystają z przestrzeni na eventy czy jarmarki. Celem „zielonego najmu” jest wspólna praca nad zmniejszaniem energochłonności całego centrum, w którym prowadzi działalność wiele podmiotów. Współpraca ta obejmuje m.in. oszczędność energii, ograniczenie zużycia wody oraz zmniejszenie ilości odpadów, a także wymianę informacji nt. emisyjności i podejmowanych działań mających na celu jej redukcję.

Jakie czekają Was wyzwania w perspektywie pięciu lat?

Po pierwsze, istotnym wyzwaniem jest konieczność dostosowania się do zmieniających się preferencji konsumentów. Klienci oczekują dziś od centrum handlowego nie tylko zakupów, ale również możliwości spędzania wolnego czasu. Badania wskazują, że rośnie znaczenie oferty gastronomicznej, rozrywkowej i rekreacyjnej w galeriach handlowych. Kluczowe będzie dalsze wzbogacanie tej oferty, aby przyciągać nowych klientów i lojalizować obecnych.

Istotnym wyzwaniem będzie także dalsza integracja z kanałami cyfrowymi. E-commerce, który się wzmocnił w czasie pandemii, wpływa na zachowania zakupowe klientów: podejmowanie decyzji, sam zakup, obsługę posprzedażową. Centra handlowe muszą odpowiedzieć na ten trend poprzez rozwój usług typu „click & collect”, integrację działań online i offline oraz wzmacnianie omnichannelowego doświadczenia zakupowego. Nasza strategia w tym zakresie zakłada tworzenie synergii między ofertą offline a online, co pozwoli klientom korzystać z większej wygody zakupowej. Rozwijamy też program lojalnościowy, którego nierozłączną częścią jest aplikacja. Chcemy, aby klienci mogli czerpać korzyści z zakupów właśnie w naszym centrum oraz z dostępu do zindywidualizowanych ofert i komunikacji. Jednym z fundamentów tej strategii będzie właśnie personalizacja – zarówno na poziomie komunikacji marketingowej, jak i oferty handlowej. Dzięki analizie danych zakupowych i preferencji klientów będziemy mogli dostosowywać oferty i rekomendacje do ich indywidualnych potrzeb.

Należy również wspomnieć o wyzwaniach związanych ze zrównoważonym rozwojem i wymogami ESG. Zwiększona świadomość ekologiczna klientów oraz liczne regulacje unijne sprawiają, że centra handlowe muszą aktywnie inwestować w energooszczędne rozwiązania. Galeria Młociny jest jednym z obiektów, które już teraz realizują te założenia. Przed nami dalsze inwestycje w zieloną energię, zmniejszanie śladu węglowego oraz wspieranie najemców w realizacji „zielonych umów najmu”.

Jesteśmy przygotowani do stawianie czoła przyszłości, gdyż mamy jasno określoną strategię, która zakłada elastyczność, innowacje i dbałość o potrzeby klientów, najemców i środowiska. Wierzymy, że nasze działania pozwolą utrzymać wiodącą pozycję Galerii Młociny na warszawskim rynku handlowym oraz jeszcze bardziej wzmocnić nasz wizerunek jako miejsca na zakupy, spotkania, czy spędzanie aktywnie czasu.

Rozmawiała: Magdalena Michalska