Polacy stają się tzw. smart shopperami, którzy jakość produktu mierzą nie tylko ceną. Jak wynika z raportu aż 73 proc. z nas zwraca uwagę na opinie innych użytkowników i chętnie porównuje marki – szczególnie widać to podczas zakupów online.
Wiele wskazuje, że smart shopperami byliśmy jeszcze zanim było to modne. Dowodów na to stwierdzenie można szukać nawet w polskim słowniku, gdzie nie brakuje przysłów i powiedzeń, które podkreślają naszą zaradność i spryt. Początek roku i towarzyszące mu wyprzedaże to moment, w którym widać te cechy jak na dłoni. Z biegiem lat okazuje się jednak, że to już coś więcej niż tylko naturalna skłonność do poszukiwania okazji, przecen i atrakcyjnych ofert
Kim są sprytni nabywcy?
Smart shopperzy to konsumenci, którzy starannie planują swoje zakupy i to w taki sposób, aby uzyskać jak najwyższą wartość, przy jak najniższych kosztach. Mają wysoką świadomość rynkową, która uwydatnia się w momencie, gdy skrupulatnie porównują oferty różnych sprzedawców oraz aktywnie poszukują promocji i okazji. W tym celu często korzystają z technologii i narzędzi cyfrowych, takich jak aplikacje do śledzenia cen czy platformy z opiniami innych użytkowników.
„Smart shopperzy oczekują przede wszystkim przejrzystej, pełnej i rzetelnej informacji o produktach. Dla 78 proc. respondentów naszego badania zawartego w najnowszym raporcie Regiony Nexery nieodzownym elementem opisu produktu w sklepie online jest realistyczne zdjęcie. A poza tym, bardzo ważne są dla nich również opinie innych konsumentów”– mówi Paweł Biarda, członek zarządu ds. komercyjnych w Nexerze.
Smart shopperzy cenią sobie także możliwość szybkiego i prostego porównywania cen oraz cech produktów między różnymi sprzedawcami. Rozsądne zakupy to przy tym już nie tylko oszczędność pieniędzy, ale także oszczędność czasu. Smart shopperzy chcą rozwiązań, które umożliwiają szybkie i efektywne zakupy. Mowa m.in. o inteligentnych koszykach (rozpoznających i samodzielnie skanujących kupowane produkty, bez konieczności stania w kolejce do kasy) czy uproszczonych procesach płatności.
Zainteresowanie funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji w procesie zakupowym jest szczególnie widoczne wśród osób o wyższych dochodach oraz młodszych pokoleń, takich jak Millenialsi i Zetki. Według raportu PYMNTS, aż 51 proc. konsumentów wyraża zainteresowanie takimi funkcjami przy zakupach.
Spryt Made in Poland
Świadomość Polaków, jeśli chodzi o rozsądne zakupy, z roku na rok jest coraz większa. Według raportu Consumer Panel Services GfK w 2024, aż 73 proc. polskich konsumentów można było określić mianem „sprytnych nabywców”, definiowanych jako osoby podejmujące przemyślane decyzje zakupowe, dobrze orientujące się w ofertach różnych sieci handlowych oraz aktywnie poszukujące okazji. To wzrost o 2 punkty procentowe, w porównaniu z sytuacją sprzed czterech lat, czyli z rokiem 2021.
„Trend smart shoppingu rozkwita przede wszystkim online. Okazuje się, że Polacy są coraz bardziej uważnymi konsumentami. Ponad połowa respondentów deklaruje, że zwraca uwagę na programy lojalnościowe, a 43 proc. szuka opcji tzw. cashbacku przy wyborze platformy zakupowej” – tłumaczy Paweł Biarda.
Widać, że kupując online, szukamy okazji do zaoszczędzenia pieniędzy, ale też poświęcamy czas na wyszukanie informacji. Według danych z raportu Regiony Nexery, do najważniejszych wyróżników przypisywanych zakupom internetowym Polacy zaliczają możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników (73 proc.) i lepsze opisy produktów (72 proc.). Co ciekawe, możliwość porównania różnych marek ma dla nas równie istotne znaczenie, co bardziej atrakcyjne ceny (po 70 proc.).