#scf2025spring – za nami pierwszy dzień wiosennej edycji Forum

Zakończył się pierwszy dzień #scf2025spring, najważniejszych targów centrów handlowych w Polsce – SCF. Nieodłącznym elementem Forum są zawsze: targi, konferencje oraz business networking. Wieczorem odbyło się Afterparty.
Dwudniowe, cyklicznie organizowane wydarzenie skupia najważniejsze firmy z branży, w tym m.in. przedstawicieli sektora handlowego, deweloperów, zarządców i dostawców rozwiązań dla centrów handlowych. Wiosenna edycja SCF odbywa się tradycyjnie na Stadionie Legii Warszawa. Tym razem udział w wydarzeniu zapowiedziało ponad 1200 uczestników, w tym ponad 400 najemców.
Wystawcy i Partnerzy #scf2025spring
Wśród wystawców tegorocznej edycji targów SCF są: Acteeum Group, Grupa Amrest, Apcoa Parking Polska, Ekoenergetyka-Polska, Enefit, EPP, G City Europe, Hourstores, InPost, Karuzela Holding, London & Cambridge Properties Ltd. (LCP), Mallson Polska, MSU CLEANING, NEWGATE INVESTMENT, Grupa ORLEN, Polska Rada Centrów Handlowych, REDKOM Development, Trei Real Estate, ZUT Industrial.
Partnerami SCF 2025 Spring są CBRE i Nhood. Partnerem gastronomicznym jest Starbucks, partnerem branżowymi są Polska Rada Centrów Handlowych i Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Partnerem bezpieczeństwa jest Securitas, zaś społecznym Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”.
Konferencja
Integralną częścią targów jest konferencja.
Duża multimedialna scena, na której przez dwa dni Forum pojawi się kilkudziesięciu prelegentów, wśród których większość stanowić będą osoby zarządzające kluczowymi firmami działającymi na rynku centrów handlowych. Wiodącymi tematami konferencji będą inwestycje i komercjalizacja powierzchni handlowej. W programie spotkania i wywiady z liderami rynku centrów handlowych.
W pierwszym dniu konferencji tym roku w gronie prelegentów znaleźli się:
- Katarzyna Gajewska, Associate Director, Research, CBRE,
- Monika Kulawińska, Director, Capital Markets, Head of Retail Sector CBRE,
- Marta Machus-Burek, Senior Partner, Board Vice President, Strategic Advisory Colliers,
- Paulina Bauer, Dyrektorka, Retail Asset Services Cushman & Wakefield,
- Zofia Morbiato, Dyrektor Generalna, ZPPHiU,
- Tomasz Henclewski, mecenas Kancelaria Prawna Henclewski & Wyjatek,
- Elżbieta Chmielowska, Dyrektor Biura Finansowania Nieruchomości, BNP Paribas Bank Polska S.A,
- Błażej Jurkowski, Dyrektor Finansowy, Newgate Investment,
- Imad Chikhaoui, Director International Development, Celio,
- Łukasz Dojka, założyciel, Xtreme Fitness Gyms,
- Krystian Nowakowski, członek zarządu, Focus Agency,
- Marcin Piróg, prezes zarządu, hourstores,
- Krzysztof Murzyn, Head of Growth, hourstores,
- Piotr Drożdżyk, Head of eMobility Solutions, Enefit,
- Michał Koszyczarek, Dyrektor Operacyjny, Enefit.
Katarzyna Gajewska z CBRE stwierdziła, że do globalnych wyzwań sektora handlowego można zaliczyć niepewność gospodarczą, w tym wysoką inflację, potencjalne cła. Szanse zaś daje poprawa sytuacji finansowej konsumentów, ożywienie turystyki, wzrost e-commerce w bardziej umiarkowanym tempie, potencjał atrakcyjnych zwrotów inwestycyjnych. Katarzyna Gajewska zauważyła, że centra handlowe znowu są miejscem spędzania czasu. Zwróciła tez uwagę, ze rynek potrzebuje wejść nowych graczy, niepokoi zaś zjawisko zamykania sklepów lokalnych graczy.
Monika Kulawińska opowiedziała o tym jak zmieniają się formaty handlowe w odpowiedzi na zmiany demograficzne. Zmiany będą również dotyczyć ich tenat mixu, aby odpowiadać na potrzeby klientów. Ponadto zwróciła uwagę, ze wśród zjawisk demograficznych obserwujemy przyspieszony proces wyludniania zarówno średnich miast i również niektórych dużych miast. Najsilniejsze ośrodki miejskie jak Warszawa, Wrocław, Kraków i Trójmiasto wysysają mieszkańców z tych, które są w ich orbicie. Zwróciła również uwagę, że w przypadku średnich i mniejszych miast klasyczne galerie handlowe mają silną konkurencję ze strony parków handlowych.
Marta Machus-Burek z Colliers mówiła o rewitalizacji centrów handlowych w dobie ESG. Zwróciła uwagę, że są 3 obszary. które powinny być w centrum uwagi właścicieli i zarządców centrów handlowych, tj. inwestycje w technologie, automatyzacja procesów oraz optymalizacja zużycia energii. Zauważyła, że w przypadku transformacji technologicznej centra handlowe wyglądają słabo w porównaniu z innymi obiektami komercyjnymi.
O presji rosnących kosztów na rynku centrów handlowych mówiła Paulina Bauer z Cushman & Wakefield. Według Cushman & Wakefield budżety service charge w latach 2019-2024 w obiektach handlowych w Polsce wzrosły średnio o aż 45 procent. Zwróciła ona uwagę, że obiekty w średnich i mniejszych miastach, z dużym nasyceniem powierzchnią handlową, tam, gdzie powstają również liczne parki handlowe, stoją przed największym wyzwaniem związanym z tym, że czynsze się stabilizują, a koszty rosną.
Zagadnienie rozliczenia kosztów wspólnych z perspektywy najemców centrów handlowych zostało poruszone przez Zofię Morbiato z ZPPHiU. Zdaniem prelegentki nadal brakuje transparentności rozliczenia kosztów wspólnych w centrach handlowych. Powszechne są praktyki drastycznego wzrostu opłat eksploatacyjnych bez informowania najemców z czego wynikają podwyżki. Często są tez podejmowane próby rozwiązania tych sporów przed sądem, O ich wynikach mówił Tomasz Henclewski z Kancelarii Prawna Henclewski & Wyjatek.
Według oceny Cushman & Wakefield w ubiegłym roku na mapie Polski mieliśmy około 300 projektów inwestycji w obszarze parków handlowych, ale tylko niewielka część z nich wchodzi w fazę realizacji. Często to wynika z braku pozyskania finansowania inwestycji. O tym jakie warunki muszą spełniać obiekty handlowe, by pozyskać takie finansowanie mówiła Elżbieta Chmielowska z BNP Paribas Bank Polska S.A. Jednym ze źródeł finasowania są modele hybrydowe, łączące tradycyjne nakłady inwestycyjne z innowacyjnymi rozwiązaniami, np. partnerstwami technologicznymi czy finansowaniem opartym na oszczędnościach operacyjnych (np. w ramach umów typu ESCO).
O tym, co to znaczy dobry park handlowy i jaki powinien być optymalny udział dużych najemców sieciowych, aby banki przychylnym okiem patrzyły na projekt można było się dowiedzieć z prelekcji Błażeja Jurkowskiego z Newgate Investment. Firma jest gotowa zakupić w 2025 roku portfel o wartości około 100 milionów euro.
Celio to francuska marka oferująca odzież męskiej. 10 lat temu Celio otworzyło 6 sklepów w Polsce, ale po 3 latach zamknęło swoje sklepy. Teraz wraca na polski rynek. O tym, jaka strategię powrotu na polski rynek przejęła marka mówił Imad Chikhaoui, Director International Development, Celio. Zwrócił on uwagę, że 10 lat temu firma samodzielnie otwierało swoje sklepy w Polsce, teraz będzie to robić w modelu we współpracy z Monnari Trade.
Łukasz Dojka, prezes zarządu, Xtreme Fitness Gyms stwierdził, że Xtreme Fitness Gyms planuje osiągnąć liczbę 227 rentownych klubów do 2027 roku. Zauważył, że wg analizy dostępności klubów fitness w Polsce w mniejszych i średnich miastach mogłoby powstać ponad 1 600 nowych siłowni i klubów fitness. W samej grupie miast liczących 20–100 tys. mieszkańców istnieje przestrzeń na co najmniej 69 nowych klubów. Z racji potencjału średnich i mniejszych miejscowości sieć tam skieruje swoją ekspansję.
Krystian Nowakowski z Focus Agency zwrócił uwagę, że dzięki wykorzystaniu AI można zwiększyć efektywność na rynku nieruchomości. Korzyści, które może dać wykorzystanie sztucznej inteligencji to: skrócenie czasu wyszukiwania kluczowych informacji i danych, szybkie generowanie draftów dokumentów, skrócenie czasu analizy, wnioskowania i decyzyjności, skrócenie czasu pracy nad zadaniami operacyjnymi, zwiększenie czasu poświęcanego na kluczowe aktywności, odzyskanie czasu managerów.
Hourstores, firma założona przez Marcina Piróga, jako pierwsza wprowadza na polski rynek rozwiązanie umożliwiające wynajem przestrzeni handlowych w modelu „na dni”. Marcin Piróg i Krzysztof Murzyn z hourstores stwierdzili, że handel detaliczny przechodzi transformację, a elastyczność wynajmu przestrzeni handlowych staje się kluczowym elementem strategii zarówno dla właścicieli nieruchomości, jak i najemców. Model pop-up stores zaczyna zdobywać popularność także w Polsce.
W ramach sieci Enefit działa już 70 ładowarek w Bielsku-Białej, Zabrzu i Gliwicach, a kolejne 100 punktów zlokalizowanych w różnych częściach kraju jest na etapie inwestycyjnym. Jak stwierdzili Piotr Drożdżyk i Michał Koszyczarek z firmy Enefit w najbliższych miesiącach spółka będzie koncentrować się na rozbudowie infrastruktury w największych miastach oraz przy obiektach komercyjnych. Jak zauważył Piotr Drożdżyk współpraca z centrami handlowymi i obiektami komercyjnymi staje się kluczowa w rozwoju e-mobility.
Oficjalny hasztag
#scf2025spring – to oficjalny hasztag kwietniowych targów, które odbędą się już w dniach 8-9 kwietnia na stadionie Legii Warszawa. W Forum weźmie udział ponad 1200 osób.
Jak wypromować swój udział w SCF 2025 Spring i tym samym zwiększyć szanse na efektywne wykorzystanie możliwości networkingowych podczas dwóch dni targów? Warto być aktywnym w social mediach, na czele z LinkedIn.
Duża część wystawców, partnerów i uczestników Forum od wielu lat promuje swoją obecność na SCF poprzez publikacje na firmowych profilach na LinkedIn i Facebook. Zasięgi i skuteczność takiej komunikacji są jednak większe, jeżeli używany jest oficjalny hasztag targów, czyli scf2025spring.
Na targach SCF działa system do umawiania spotkań
Ponad 40 tysięcy wysłanych wiadomości i kilkanaście tysięcy umówionych spotkań. Taki był efekt działania systemu umawiania spotkań podczas poprzedniej edycji SCF. Podobnie będzie teraz. System, który ruszył już 21 marca pozwala efektywnie zarządzać grafikiem spotkań, a także optymalnie wykorzystać czas spędzony na Forum. Dzięki zaawansowanemu systemowi umawiania spotkań uczestnicy mogą efektywnie planować rozmowy – dotychczas umówiono w ten sposób już kilka tysięcy spotkań biznesowych.
Afterparty
Pierwszy dzień targów zwieńczy ekskluzywne Afterparty, które odbędzie się w klubie BANK przy ulicy Mazowieckiej. Wydarzenie to będzie dostępne wyłącznie dla uczestników VIP, stanowiąc doskonałą okazję do nawiązania nowych relacji biznesowych w mniej formalnej atmosferze.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter