[BADANIE] Empik: Polacy po prezenty na Dzień Dziecka ruszą głównie do Internetu

Jak pokazuje najnowsze badanie Empiku, aż 91% osób planuje w tym roku wręczyć dzieciom upominki z okazji Dnia Dziecka. Aż 64% nie poprzestanie na jednym prezencie. Co więcej, rosną także budżety, które na nie przeznaczają. Większość rodziców wyrusza na zakupy – online i stacjonarnie – na tydzień przed Dniem Dziecka.

Kolejny rok z rzędu przy wyborze prezentów na Dzień Dziecka króluje podejście „ani przesada, ani oszczędność”. Ankietowani najczęściej celują w prezentowy „złoty środek”. Podobnie jak w ubiegłym roku, również tym razem największa grupa ankietowanych (41%) planuje przeznaczyć na prezent kwotę między 51 a 100 zł. Na kolejnym miejscu znalazł się budżet 101–200 zł, który wskazało 29% ankietowanych. Z kolei 12% osób zamierza wydać ponad 200 zł. Najmniejszy wydatek – do 50 zł – deklaruje 11% badanych, najczęściej rodzice dzieci w wieku 0–2 lat.

Co ciekawe, wielu rodziców nie ogranicza się do jednego podarunku, lecz planuje ich kilka – 32% respondentów zamierza kupić dwa upominki, a kolejne 32% nawet trzy lub więcej. Z kolei 36% badanych planuje obdarować dziecko jednym prezentem.

Zabawki wciąż na szczycie listy

Jedno pozostaje pewne – dzieci kochają zabawki, a dorośli im je chętnie wręczają. Aż 76% ankietowanych wie, że to gwarancja trafionego upominku i właśnie tę kategorię wybiera na prezent. Wśród nich prym wiodą oczywiście klocki(67%), zabawki edukacyjne i interaktywne (54%) oraz gry planszowe (41%). Popularnością cieszą się także puzzle, lalki, pojazdy oraz artykuły plastyczne. Na drugim miejscu znalazły się książki – zamierza je wręczyć niemal 49%dorosłych. Coraz częściej wybierane są również akcesoria sportowe (18%) oraz odzież i gadżety.

Nie tylko „rzeczy”, coraz częściej – doświadczenia

Z roku na rok rośnie też znaczenie prezentów niematerialnych. Kino, park rozrywki czy rodzinny wyjazd – takie formy świętowania Dnia Dziecka planuje aż 28% dorosłych. To jasny sygnał, że liczy się nie tylko „co”, ale i „jak” – wspólnie spędzony czas z dzieckiem często bywa cenniejszy niż sam gadżet. Warto jednak pamiętać, że można to połączyć, np. stawiając na zabawę dla całej rodziny – planszówki, klocki do wspólnego układania czy basen ogrodowy.

A jeśli nie zabawka, ani przygoda? 8% badanych wręczy słodycze, a 5%– kartę prezentową, czyli prezent, który wybierze sobie samo dziecko.

Kiedy i gdzie robimy zakupy?

Najwięcej osób – niemal 48% – kupuje prezent tydzień przed Dniem Dziecka. Co czwarty rodzic przygotowuje się z dwutygodniowym wyprzedzeniem, a tylko 10% zostawia zakupy na ostatnią chwilę, czyli 1 czerwca. Warto natomiast pamiętać, że w tym roku Dzień Dziecka wypada w niedzielę niehandlową, dlatego sobota będzie ostatnią szansą upolowania prezentu w sklepie.

Zdecydowana większość – aż 57% – wybiera jednak zakupy online, ostatecznie klikając „kup teraz” z poziomu smartfona. Efekt? Prezent trafia w gust, a my unikamy kolejek. Natomiast 18% stawia na sklepy stacjonarne. Co piąty konsument łączy oba kanały – ogląda w sklepie, ale kupuje przez internet lub odwrotnie.

Jak w wynika z badania Empiku aż 46% dorosłych opiera się na własnym pomyśle przy wyborze prezentu, ale niemal tyle samo – 42% – kieruje się tym, co podpowie samo dziecko. Ponad połowa badanych deklaruje, że aktywnie szuka inspiracji w internecie, a równie wielu po prostu pyta dziecko, co chciałoby dostać. Zakupy spontaniczne – „coś wpadnie w oko w sklepie” – są domeną około 22% dorosłych.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz