„Outlet to dobre miejsce zakupów niezależnie od sytuacji gospodarczej – łączy okazje cenowe z racjonalnym podejściem do budżetu” – w rozmowie z SCF News | Retailnet.pl mówi Agnieszka Kasprzyk – Oleksy, Dyrektor FACTORY i Futura Park Kraków, Neinver.
Neinver jest wystawcą targów #scf2025fall, które odbędą się we wrześniu tego roku, na terenie EXPO XXI w Warszawie.
FACTORY Kraków wspólnie z parkiem handlowym Futura wchodzi w 14 rok funkcjonowania na rynku. Jak połączenie dwóch formatów sprawdziło się przez te lata?
Możemy śmiało powiedzieć, obserwując handel w Polsce, że łączymy dwa obecnie najpopularniejsze formaty handlowe pod jednym dachem. To jasne, że ich współistnienie w Krakowie okazało się zwycięską strategią. Czternaście lat temu parki handlowe dopiero zaczynały rozwijać się na naszym rynku. NEINVER był pionierem tego typu rozwiązań. Naszym celem było zapewnienie klientom kompleksowych, wygodnych zakupów, łączących ofertę outletową z bardziej tradycyjnym otoczeniem parku handlowego. Ten koncept pozwolił nam przez lata skutecznie odpowiadać na potrzeby zarówno lokalnych mieszkańców, jak i turystów. Dzięki temu FACTORY Kraków i Futura przez lata ugruntowały swoją pozycję jako jedno z kluczowych miejsc zakupowych w regionie, budując też silną przewagę konkurencyjną.
Zatrzymajmy się przy FACTORY i koncepcie outletowym. Czy modele zakupowe klientów zmieniają się w zależności od sytuacji gospodarczej i zasobności portfeli, czy to po prostu dobre miejsce zakupów w każdym czasie?
Outlet jest dobrym miejscem zakupów bez względu na czas, sytuację gospodarczą
czy różnice pokoleniowe. To miejsce, gdzie zawsze odnajduje się okazje produktowe
i cenowe, bawi zakupami, ale i racjonalnie gospodaruje budżetem. Komfort tych zakupów, przebywania w naszych wnętrzach i wygoda, którą oferujemy, też mają niebagatelne znaczenie. Zawsze trzeba brać pod uwagę aktualne potrzeby klienta. Rynek zmienia się dynamicznie. Jak grzyby po deszczu rośnie liczna dyskontów niespożywczych z ofertą fast fashion czy dynamicznie rozwija się handel internetowy.
Klient ma ogromny wachlarz możliwości i decyzje, które podejmuje podczas wyboru miejsca, zależą mocno od wygody, łatwej dostępności oraz ceny. Dlatego obok oferty pożądanych marek, wiele uwagi poświęcamy pozytywnym doświadczeniom zakupowym, na które składa się szereg czynników – od pojemnego parkingu i przyjaznych wnętrz, przez pokoje dla rodziców z dziećmi czy możliwość zakupów z psem, po właśnie dobre marki i atrakcyjne ceny, wspierane jeszcze akcjami promocyjnymi i skutecznym marketingiem.
Jakie marki cieszą się największym powodzeniem klientów outletowych? Co skłania ich do odwiedzin w obiekcie? Czym wyróżniacie się na rynku, obfitującym w obiekty handlowe?
Powodzenie poszczególnych segmentów marek trochę się zmieniło w ostatnich latach.
W naszym portfolio coraz większą grupę stanowią międzynarodowe marki premium. Można by rzec, że to obecnie najbardziej pożądany towar na rynku.
W FACTORY Kraków swoje salony outletowe prowadzą m.in. Hugo Boss, Karl Lagerfeld, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Lacoste, Marc o’Polo czy Guess. Wielu naszych klientów zaopatruje się jednak też w sklepach średniego segmentu. To również dobre jakościowo produkty w atrakcyjnych cenach. Niezmiennie silną reprezentację, idącą w ślad za zainteresowaniem, stanowią marki sportowe oraz outdoorowe.
Ponad 60% salonów outletowych krakowskiego outletu stanowią międzynarodowe marki, w tym globalni liderzy odzieży sportowej, jak Nike, adidas, Puma czy New Balance. Segmenty mody i sportu są najsilniejszymi czynnikami, napędzającymi sprzedaż. Coraz większy obszar zainteresowań zajmują akcesoria i artykuły dla domu. Warto też zwrócić uwagę, że outlety umożliwiają dostęp do marek, które w regularnej sprzedaży są często poza zasięgiem klientów.
Obok mody, trendów i jakości, dla klientów ważna jest też wygoda w robieniu zakupów, wysoka jakość obsługi, komfort i bezpieczeństwo. To odnajdują w FACTORY. Wiele uwagi poświęcamy eliminowaniu wszelkich barier architektonicznych i takiemu dostosowaniu przestrzeni, by była dostępna dla wszystkich. Badamy jakość obsługi wspólnie z tajemniczymi klientami. Działamy w zgodzie z biznesowymi praktykami zrównoważonego rozwoju, gdzie NEINVER jest jednym z pionierów branży. To wszystko jest istotne dla naszych klientów.
Jakich nowości możemy się spodziewać w tym roku?
W czerwcu dołączy do nas dobrze znana i pożądana przez klientów marka GAP z ofertą codziennych ubrań i akcesoriów dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci. Wiosną pierwszych klientów zaprosiła włoska marka obuwnicza Baldinini czy Made im M z wyjątkowymi ubraniami bardziej formalnymi oraz w stylu sportowej elegancji. Klienci mogą odwiedzić również salon outletowy niemieckiej marki Wellensteyn, specjalizującej się w okryciach wierzchnich.
Czy odwiedzający FACTORY, najsilniejszej marki outletowej na rynku, to przy okazji również klienci parku handlowego Futura czy odwrotnie?
W obu konfiguracjach sprawdza się to bardzo dobrze. FACTORY to wiodąca marka centrów outletowych w Polsce, znana z atrakcyjnych cen i szerokiego wyboru produktów. Futura to z jednej strony jej doskonałe uzupełnienie, a z drugiej też silny magnes przyciągający na zakupy, z najpopularniejszym w kraju operatorem spożywczym, sklepami z elektroniką, kosmetykami, licznymi punktami usługowymi oraz strefą restauracyjną. W ubiegłym roku, powitaliśmy łącznie prawie 7 milionów klientów w obu konceptach, odnotowując 8 – procentowy wzrost sprzedaży.
Jesteście usytuowani w wyjątkowej lokalizacji, poza Krakowem, ale z bardzo łatwym, szybkim dostępem, zarówno dla mieszkańców miasta, jak i okolic. To również popularny przystanek dla turystów. Jak przedstawia się struktura klientów?
Nasza baza klientów jest bardzo zróżnicowana, dzięki wyjątkowej lokalizacji – znajdujemy się poza Krakowem, ale z szybkim i wygodnym dostępem zarówno dla mieszkańców miasta, jak i pobliskich miejscowości. Odwiedzają nas zarówno lokalni klienci, jak i osoby spoza regionu, także podróżni, jadący do górskich kurortów czy na południe Europy. Znajdujemy się w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady i dróg ekspresowych, kwadrans od międzynarodowego portu lotniczego. Powstająca właśnie północna obwodnica Krakowa dodatkowo ułatwia dostęp do nas już na obecnym etapie.
Chętnie zaglądają do nas zarówno kobiety, jak i mężczyźni, którzy cenią sobie marki premium oraz komfortowe zakupy w przyjaznym otoczeniu. Dzięki starannie dobranej ofercie, przyciągamy osoby poszukujące wysokiej jakości produktów oraz wyjątkowych doświadczeń zakupowych. Gwarantujemy dobrej jakości marki, racjonalne wydatki i możliwość kompleksowego zaspokojenia potrzeb zakupowych w jednym miejscu.
Klienci w Małopolsce powitają wkrótce drugi outlet na rynku. Czy jesteście gotowi na konkurencję, czy jest dla niej miejsce?
Zdecydowanie tak. FACTORY Kraków jest nie tylko gotowe na konkurencję, ale nadal rozwija się w dynamicznym i szybko wzrastającym regionie całej Małopolski i samego miasta. To ważny ośrodek na mapie Polski, wspierany przez silną, lokalną gospodarkę i tętniącą życiem populację, w której jest wielu absolwentów decydujących się na osiedlenie w mieście po studiach. Tworzy to solidne podstawy do rozwoju handlu.
Jesteśmy obecni na rynku już od 14 lat i z dumą możemy powiedzieć, że zdobyliśmy grono lojalnych klientów, którzy doceniają naszą atrakcyjną ofertę oraz komfortową lokalizację. Przebudowa dróg w ostatnim czasie zwiększyła nasz zasięg o 24 procent, co istotnie wpłynie na dalszy wzrost. Na zakupy przyjeżdżają nowi klienci, a my wciąż się rozwijamy i udoskonalamy ofertę.
Działamy w wysoce konkurencyjnym środowisku. Poza innymi obiektami handlowymi, konkurujemy również z opcjami spędzania wolnego czasu, miejscami rozrywki i platformami cyfrowymi. W tym kontekście zdrowa konkurencja jest oznaką tętniącego życiem rynku i motywuje wszystkich graczy do ciągłego podnoszenia standardów.
Nasze dobre wyniki, wysoki poziom najmu na poziomie 96 procent i rosnące zainteresowanie marek premium potwierdzają wysoką wartość, jaką dostarczamy klientom i naszym partnerom biznesowym. Nasi partnerzy rozwijają się wraz z nami, ufają nam i stale podkreślają korzyści płynące z praktycznego stylu zarządzania i codziennej współpracy.
FACTORY Kraków to coś więcej niż miejsce handlu. To odporna, rozwijająca się platforma dla konsumentów i marek. Jesteśmy przekonani, że nasze połączenie lojalnych klientów, doskonałości operacyjnej i silnych partnerstw pozostanie kluczowym czynnikiem różnicującym, nawet gdy na rynku pojawią się nowi gracze.
Jak dbacie o komfort i satysfakcję z zakupów w Waszych obiektach, w dobie powszechnej popularności zakupów internetowych i rosnących jak grzyby po deszczu marketów fast fashion?
Oferta FACTORY i Futury Kraków daleko wybiega poza standardy. Tworzymy strefę zakupową, która nie tylko oferuje doskonałe marki w atrakcyjnych cenach. Skupiamy się na tworzeniu przyjemnej atmosfery i wyjątkowych doświadczeń zakupowych, czego sklepy internetowe i sieci fast fashion nie są w stanie w pełni odtworzyć. Internetowe kanały sprzedaży oraz inne formaty handlowe wprowadzają zdrową konkurencję. To czynnik motywujący do wspinania się coraz wyżej.
Konsekwentnie udoskonalamy obsługę klientów na poszczególnych etapach. Szkolimy zespoły sprzedażowe, pracujemy nad standardami z przedstawicielami marek, weryfikujemy działanie wszystkich elementów naszych centrów. Obecnie jesteśmy na etapie projektowania modernizacji naszego obiektu, aby zapewnić klientom jeszcze większy komfort i wygodę podczas zakupów. Naszym celem jest podniesienie standardu przestrzeni, dostosowanie jej do aktualnych trendów, a jednocześnie zachowanie unikalnego charakteru i dbałości o każdy detal.
Istotnym założeniem strategii NEINVER, zarządcy i twórcy outletów FACTORY, jest prowadzenie biznesu w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jak FACTORY Kraków i Futura wpisują się w te założenia?
W FACTORY Kraków i Futura Parku stosujemy kompleksowe podejście do zrównoważonego rozwoju, ściśle realizując długoterminową strategię NEINVER. Pracujemy nad zmniejszeniem naszego śladu węglowego, efektywnie gospodarując energią, wodą i odpowiedzialnie zarządzając odpadami. Starannie dbamy o tereny zielone.
Wspieramy też ekologiczne wybory naszych klientów, dlatego zainstalowaliśmy stacje ładowania pojazdów elektrycznych i punkty uzupełniania wody. Centrum posiada certyfikat AIS w zakresie dostępności dla osób z ograniczeniami, którego wynik poprawiliśmy w ostatnim czasie, dzięki przeprowadzonym renowacjom.
Wspieramy naszych najemców, tworząc wytyczne w zakresie zrównoważonego projektowania sklepów. Mamy automatyczny system do monitorowania zużycia przez nich energii, wody i odpadów, co pozwala nam lepiej zrozumieć i poprawić wydajność w całym centrum.
Prowadzimy też szereg inicjatyw w obszarze zrównoważonego rozwoju, angażujących lokalne społeczności. Wspólnie z Fundacją Aeris Futuro zbieramy używane choinki, które zostały wymienione na nowo zasadzone w ramach kampanii na rzecz bioróżnorodności. Wspieramy lokalne organizacje charytatywne, jak chociażby Fundację Psie Pole.
Promujemy lokalną przedsiębiorczość poprzez wspólne inicjatywy z dzielnicą Wielka Wieś. Stawiamy też na sport, dzięki partnerstwu z lokalnym klubem judo i udziałowi w Maratonie Cracovia. Pomagamy też tworzyć możliwości zatrudnienia poprzez targi pracy i program poleceń, oferowany przez naszych najemców. Naszym celem nie jest tylko pełnienie roli dobrego miejsca zakupów. Chcemy być aktywną i pozytywną siłą wśród lokalnych społeczności.