Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego w kwietniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 116,500 mld PLN. Okazały się one o 6,1 proc. wyższe niż w marcu oraz o 7,4 proc. wyższe niż w kwietniu roku 2024.
KIG szacuje, że 74,9 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 87,258 mld PLN. Była ona o 6,2 proc. wyższa niż w marcu i o 7,9 proc. wyższa niż przed rokiem.
E-handel w kwietniu 2025
Obroty w e-handlu w kwietniu 2025 roku stanowiły 8,8 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (87,258 mld PLN) i osiągnęły wartość 7,679 mld PLN. Były one o 3,4 proc. większe niż w marcu. Wzrost miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 7,1 proc. wyższe niż przed rokiem.
„Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego potwierdzają, że sektor e-commerce w Polsce utrzymuje stabilną ścieżkę wzrostu, notując sezonowy wzrost sprzedaży o 3,4 proc. miesiąc do miesiąca i to po bardzo wysokim marcu, kiedy to sprzedaż wzrosła o 15,2 proc. w porównaniu do lutego. Dynamika rozwoju sprzedaży internetowej jest porównywalna z całym handlem detalicznym, co umacnia jej kluczową rolę w strukturze rynku. Warto podkreślić, że rosną nie tylko wolumeny, ale również dojrzałość całego sektora” – wskazuje Małgorzata Zienkowska, ekspertka projektu Cross-border.pl z KIG.
Największą dynamiką wzrostu w kanale online w kwietniu 2025 r. wykazały się następujące kategorie:
- żywność, napoje i wyroby tytoniowe – wzrost o 60,9 proc. r/r w kanale e-commerce, przy 15,7-procentowym wzroście całkowitej sprzedaży detalicznej. Choć wolumen sprzedaży w tej kategorii wciąż pozostaje relatywnie niski (184 mln zł), skala wzrostu sygnalizuje znaczący potencjał do dalszego rozwoju,
- meble, RTV i AGD – wzrost o 18,4 proc. w e-handlu (vs. 11,6 proc. w sprzedaży ogółem),
- odzież i obuwie – wzrost o 16,9 proc. w e-commerce (vs. 6,6 proc. w całym handlu detalicznym),
- pojazdy samochodowe, motocykle i części – imponujący wzrost aż o 251,8 proc. w kanale internetowym, przy 8,2-procentowym wzroście w całkowitej sprzedaży tej kategorii.
Na tle ogólnego wzrostu szczególnie negatywnie wyróżniła się natomiast kategoria:
- prasa, książki i sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach, która odnotowała spadek o 9,5 proc. r/r w e-handlu, podczas gdy w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrosła o 4,1 proc.
Tłem dla obserwowanych trendów jest ogólne ożywienie w handlu detalicznym – w kwietniu jego wartość nominalna wzrosła o 7,9 proc. r/r, wyraźnie przekraczając prognozy KIG i oczekiwania rynkowe. Pomimo wciąż odczuwalnych ograniczeń związanych z kosztami życia rosnąca średnia wartość zamówień online oraz perspektywa obniżek stóp procentowych mogą stanowić dodatkowy impuls dla dalszego rozwoju e-commerce w kolejnych miesiącach.