Jak podał GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,8% (wobec wzrostu o 4,4% w lipcu 2024 r.). W porównaniu z czerwcem 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 4,4%. Wśród kategorii, które zanotowały w lipcu wzrost są m.in. „meble, rtv, agd” (o 15,3%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie (o 14,7%).
W okresie styczeń-lipiec 2025 r. sprzedaż wzrosła o 3,3% w skali roku (wobec wzrostu o 4,9% w analogicznym okresie 2024 r.).
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
W lipcu 2025 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 4,4% w porównaniu z lipcem 2024 r.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w lipcu 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 4,4% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku oraz utrzymała się na takim samym poziomie jak w czerwcu br.
Co kupują Polacy?
Jak podał GUS w lipcu 2025 r. wysoki wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. odnotowano w grupach: „meble, rtv, agd” (o 15,3%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 14,7%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 10,7%). W grupie o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” zaobserwowano spadek sprzedaży o 0,4%. Zmniejszenie sprzedaży nastąpiło także w grupie „pozostałe” (o 5,5%).
„Tekstylia, odzież, obuwie” popularnymi kategoriami zakupów w Internecie
Jak wynika z komunikatu GUS w lipcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 2,5% wyższa niż przed rokiem. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,8% do 8,6%. Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,7% przed rokiem do 19,6%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,6% do 17,5%). Natomiast wzrost udziału wykazały jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,5% do 23,4%).
Komentarze ekspertów
„Sprzedaż detaliczna w lipcu w górę o 4,8%r/r (ING: 4,0%; konsensus: 3,1%r/r). Solidny popyt na dobra trwałego użytku. Słabsze od oczekiwań dane za czerwiec były więc chwilową słabością, prawdopodobnie sygnalizując czasowe przesunięcie popytu na usługi, a nie sygnałem zmiany trendu” – skomentowali analitycy z ING Economics Poland.
„Lipcowa sprzedaż okazuje się lepsza od oczekiwań, choć w ujęciu odsezonowanym nie doświadczyliśmy zmiany w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Tak czy inaczej dane sygnalizują dalsze przyspieszenie wzrostu PKB w Q3” – wskazali analitycy mBank Research.
„Sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,8% r/r, ponad 1 pkt. proc. mocniej od prognoz. Konsumpcja prywatna potwierdza, że jest czarnym koniem 2025 r.” – dodali analitycy Banku Pekao.