Zarejestruj się na SCF 2025 Fall!

GUS: w sierpniu Polacy najwięcej wydawali na odzież i obuwie

Jak wynika z najnowszych danych GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 3,1% (wobec wzrostu o 2,6% w sierpniu 2024 r.). W porównaniu z lipcem 2025 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,4%. W okresie styczeń-sierpień 2025 r. sprzedaż wzrosła o 3,6% w skali roku (wobec wzrostu o 3,7% w analogicznym okresie 2024 r.). Największy wzrost sprzedaży odnotowano w segmencie „tekstylia, odzież, obuwie” – o 18,9%.

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo

Jak wynika z danych GUS w sierpniu 2025 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 4,7% w porównaniu z sierpniem 2024 r.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w sierpniu 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 4,7% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku oraz wzrosła o 0,7% w porównaniu z lipcem br. 

W sierpniu 2025 r. wysoki wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. odnotowano w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 18,9%), „meble, rtv, agd” (o 13,9%). Zwiększyła się również sprzedaż w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 9,4%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 6,1%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 3,3%). W grupie o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” zaobserwowano spadek sprzedaży o 3,4%. Zmniejszenie sprzedaży nastąpiło także w grupach „pozostałe” (o 3,7%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”(o 2,0%).

E-commerce

Wg najnowszych danych GUS w sierpniu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 4,9% wyższa niż przed rokiem. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,0% do 8,1%. Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 21,0% przed rokiem do 22,7%). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,3% do 18,3%) oraz „meble, rtv, agd” (z 17,2% do 16,6%).

Zdaniem ekspertów

„Sprzedaż detaliczna uplasowała się niema równo z prognozami: +3,1 proc. rdr. Wynik w ujęciu rocznym nie powala, ale na wolumenie (ujęcie realne i odsezonowane) poruszamy się ciągle w górę. Uważamy, że ruch ten będzie utrzymany” – ocenili eksperci mBank Research na portalu X.

„Sprzedaż detaliczna wyhamowała w sierpniu z 4,8 do 3,1 proc. rdr., zgodnie z oczekiwaniami. Pozytywny scenariusz dla konsumpcji prywatnej w tym roku jest wciąż w mocy – słabszy sierpień to zasługa dni roboczych (-1 rdr.) i dość chłodnej aury (mniejsza sprzedaż żywności i napojów)” – skomentowali analitycy Pekao na portalu X.

„Sprzedaż detaliczna towarów wzrosła w sierpniu o 3,1%r/r (ING i konsensus: 3,6%), po wzroście o 4,8%r/r w lipcu. Dane oczyszczone z wpływu czynników sezonowych wskazują na wzrost o 0,7%r/r. W ujęciu rocznym największe wzrosty odnotowano w sprzedaży dóbr trwałego użytku takich jak „odzież i obuwie” (18,9%r/r), „meble, RTV, AGD” (13,9%r/r) oraz samochodów (9,4%r/r). Spadki miały miejsce w przypadku żywności (-3,4%r/r) oraz prasy i książek (-2,0%r/r).

Niższa niż miesiąc wcześniej dynamika sprzedaży detalicznej (r/r) w sierpniu wynika, w głównej mierze z mniejszej liczby dni handlowych oraz długiego weekendu (święto 15 sierpnia w piątek), który prawdopodobnie sprzyjał wyjazdom turystycznym, a nie spędzaniu czasu w galeriach handlowych. Odzwierciedlają to spadki sprzedaży żywności i solidny (6,1%r/r) wzrost sprzedaży paliw.

Trendy w zakresie popytu konsumpcyjnego pozostają korzystne. Rośnie popyt na dobra trwałego użytku i systematycznie poprawiają się nastroje konsumenckie, w tym skłonność do dokonywania większych zakupów. Wzrost realnych dochodów do dyspozycji jest w tym roku mniej imponujący niż w 2024, jednak wzrost konsumpcji prywatnej w 2025 będzie najprawdopodobniej bardziej dynamiczny niż w roku ubiegłym. Dane o spożyciu gospodarstw domowych w 2kw25 sugerują, że konsumenci są gotowi do sięgania po oszczędności zbudowane w roku ubiegłym.

Struktura wzrostu gospodarczego w 2025 będzie prawdopodobnie nieco inna niż spodziewaliśmy się na początku roku, ze słabszymi inwestycjami (opóźnienia w realizacji projektów KPO), ale z większym wkładem konsumpcji. W efekcie, podtrzymujemy prognozę wzrostu gospodarczego w tym roku na 3,5%, a  w 3kw25 wzrost PKB powinien być zbliżony do 4%r/r. Dane o sprzedaży nie wpływają istotnie na ocenę perspektyw dla polityki pieniężnej, gdyż uwaga Rady Polityki Pieniężnej (RPP) koncentruje się obecnie na danych o inflacji i płacach. Oczekujemy jeszcze jednej obniżki stóp procentowych o 25pb w 2025, a kluczowe pytanie, to czy nastąpi ona w listopadzie, przy okazji publikacji kolejnej projekcji makroekonomicznej, czy już w październiku” – skomentowali analitycy z ING.


SCF 2025 Fall
Dołącz do 1600+ uczestników!