19 grudnia 2025 r. RSB Real Estate otworzyło park handlowy w Sztumie. Obiekt ma 4 100 mkw GLA i powstał na działce o powierzchni 1,5 ha. Generalnym wykonawcą było Fuste Polska. Park handlowy jest w 100 proc. skomercjalizowany.
Uzyskanie na czas pozwolenia na użytkowanie umożliwiło otwarcie tuż przed świętami, co dało najemcom szybkie wejście w szczyt przedświątecznego popytu i natychmiastową weryfikację założeń operacyjnych.
Atrakcyjny tenat mix
Najemcą wiodącym jest Biedronka, a wśród pozostałych: Sinsay, Martes Sport, Pepco, Media Expert, Rossmann oraz apteka. Park handlowy jest skomercjalizowany w 100 proc. Łącznie 7 lokali. Dobór marek ukierunkowano na komplementarność oferty i wysoki poziom dostępności codziennych zakupów.
Złożoność projektu pod katem budowlanym
Projekt był wymagający pod kątem budowlanym. Zakres obejmował palowanie i szerokie roboty ziemne ze stabilizacją podłoża. Równolegle prowadzono uzgodnienia z GDDKiA dotyczące przebudowy odcinka drogi krajowej i układu włączeń, co determinowało sekwencję prac.
„To była realizacja o wysokiej złożoności technicznej. Prowadziliśmy palowanie i szerokie roboty ziemne ze stabilizacją podłoża, a równolegle uzgadnialiśmy z GDDKiA przebudowę odcinka drogi krajowej i układu włączeń, co determinowało sekwencję prac” – mówi Wojciech Studziński, Dyrektor Techniczny RSB Real Estate.
Podsumowanie i plany na 2026 rok
W ostatnich dniach spółka RSB Real Estate zakontraktowała cztery nowe inwestycje. Na początku 2026 r. kontynuowane będą postępowania przetargowe dla kolejnych projektów. RSB w tym roku skoncentrowało swoje siły na projektowaniu i zapowiada, że nadchodzący rok będzie rokiem realizacji budów.
Parki handlowe dominującym formatem na rynku
Rośnie oferta obiektów handlowych, zwłaszcza w małych miastach. W tym roku do użytku oddanych zostało 36 nieruchomości handlowych, z czego 33 stanowiły parki handlowe – wynika z danych CBRE. Niemal jedna trzecia całej powierzchni handlowej w Polsce zlokalizowana jest już w miejscowościach liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców.
Na koniec III kwartału br. w budowie znajdowało się ponad 690,6 tys. mkw. powierzchni handlowej. To w zdecydowanej większości parki, które stanowią 87 proc. powierzchni. Dodatkowo, ponad połowa (62 proc.) jest zlokalizowana w ośrodkach, w których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys. osób. Już teraz 31 proc. całych zasobów handlowych w kraju znajduje się w małych miejscowościach, a ten odsetek będzie jeszcze rósł. W budowie są także dwa centra handlowe, które mają powierzchnię ponad 15 tys. mkw.
„Dane z rynku są dobre zarówno dla konsumentów, jak i inwestorów. Najnowsze statystyki GUS-u wskazują na wzrost sprzedaży detalicznej o 6,4 procent oraz spadek inflacji do 2,9 procent, w ujęciu rocznym. Te pozytywne trendy powinny utrzymać się w kolejnych miesiącach, co będzie sprzyjać rozwojowi sektora handlowego. Inwestorzy koncentrują się przede wszystkim na małych miastach, w których rynek nie jest jeszcze nasycony. Dominują parki handlowe, czyli wygodne dla klientów obiekty, składające się z kilku lub kilkunastu sklepów, do których dostęp jest wprost z parkingu” – skomentowała Anna Wysocka, szefowa działu handlowego w CBRE.