[ANALIZA]: smart shopping ma się dobrze w Polsce
Polacy stają się tzw. smart shopperami, którzy jakość produktu mierzą nie tylko ceną. Jak wynika z raportu aż 73 proc. z nas zwraca uwagę na opinie innych użytkowników i chętnie porównuje marki – szczególnie widać to podczas zakupów online.
Wiele wskazuje, że smart shopperami byliśmy jeszcze zanim było to modne. Dowodów na to stwierdzenie można szukać nawet w polskim słowniku, gdzie nie brakuje przysłów i powiedzeń, które podkreślają naszą zaradność i spryt. Początek roku i towarzyszące mu wyprzedaże to moment, w którym widać te cechy jak na dłoni. Z biegiem lat okazuje się jednak, że to już coś więcej niż tylko naturalna skłonność do poszukiwania okazji, przecen i atrakcyjnych ofert
Kim są sprytni nabywcy?
Smart shopperzy to konsumenci, którzy starannie planują swoje zakupy i to w taki sposób, aby uzyskać jak najwyższą wartość, przy jak najniższych kosztach. Mają wysoką świadomość rynkową, która uwydatnia się w momencie, gdy skrupulatnie porównują oferty różnych sprzedawców oraz aktywnie poszukują promocji i okazji. W tym celu często korzystają z technologii i narzędzi cyfrowych, takich jak aplikacje do śledzenia cen czy platformy z opiniami innych użytkowników.
„Smart shopperzy oczekują przede wszystkim przejrzystej, pełnej i rzetelnej informacji o produktach. Dla 78 proc. respondentów naszego badania zawartego w najnowszym raporcie Regiony Nexery nieodzownym elementem opisu produktu w sklepie online jest realistyczne zdjęcie. A poza tym, bardzo ważne są dla nich również opinie innych konsumentów”– mówi Paweł Biarda, członek zarządu ds. komercyjnych w Nexerze.
Smart shopperzy cenią sobie także możliwość szybkiego i prostego porównywania cen oraz cech produktów między różnymi sprzedawcami. Rozsądne zakupy to przy tym już nie tylko oszczędność pieniędzy, ale także oszczędność czasu. Smart shopperzy chcą rozwiązań, które umożliwiają szybkie i efektywne zakupy. Mowa m.in. o inteligentnych koszykach (rozpoznających i samodzielnie skanujących kupowane produkty, bez konieczności stania w kolejce do kasy) czy uproszczonych procesach płatności.
Zainteresowanie funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji w procesie zakupowym jest szczególnie widoczne wśród osób o wyższych dochodach oraz młodszych pokoleń, takich jak Millenialsi i Zetki. Według raportu PYMNTS, aż 51 proc. konsumentów wyraża zainteresowanie takimi funkcjami przy zakupach.
Spryt Made in Poland
Świadomość Polaków, jeśli chodzi o rozsądne zakupy, z roku na rok jest coraz większa. Według raportu Consumer Panel Services GfK w 2024, aż 73 proc. polskich konsumentów można było określić mianem „sprytnych nabywców”, definiowanych jako osoby podejmujące przemyślane decyzje zakupowe, dobrze orientujące się w ofertach różnych sieci handlowych oraz aktywnie poszukujące okazji. To wzrost o 2 punkty procentowe, w porównaniu z sytuacją sprzed czterech lat, czyli z rokiem 2021.
„Trend smart shoppingu rozkwita przede wszystkim online. Okazuje się, że Polacy są coraz bardziej uważnymi konsumentami. Ponad połowa respondentów deklaruje, że zwraca uwagę na programy lojalnościowe, a 43 proc. szuka opcji tzw. cashbacku przy wyborze platformy zakupowej” – tłumaczy Paweł Biarda.
Widać, że kupując online, szukamy okazji do zaoszczędzenia pieniędzy, ale też poświęcamy czas na wyszukanie informacji. Według danych z raportu Regiony Nexery, do najważniejszych wyróżników przypisywanych zakupom internetowym Polacy zaliczają możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników (73 proc.) i lepsze opisy produktów (72 proc.). Co ciekawe, możliwość porównania różnych marek ma dla nas równie istotne znaczenie, co bardziej atrakcyjne ceny (po 70 proc.).
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter