Inditex zwiększa sprzedaż redukując liczbę sklepów
W 2024 r. sprzedaż Inditex wzrosła o 7,5% i osiągnęła 38,6 mld euro, wykazując bardzo zadowalający rozwój zarówno w sklepach, jak i online. Sprzedaż była dodatnia we wszystkich konceptach.
Sprzedaż w stałej walucie wzrosła o 10,5%. W 2024 r. nowa powierzchnia brutto wzrosła o 5,8%. Na koniec roku obrotowego 2024 Inditex posiadał 5 563 sklepy.
„Doskonałe wyniki sprzedaży i zysku pokazują solidność rentownego wzrostu Grupy Inditex, opartego na jakości oferty handlowej wszystkich naszych formatów, wydajności wszystkich operacji i ciągłej innowacyjności, z jaką nasze zespoły napędzają model biznesowy, który nadal pokazuje swoje ambicje i siłę 50 lat po otwarciu naszego pierwszego sklepu” – mówi Oscar García Maceiras, CEO
Zysk brutto wzrósł o 7,6% do 22,3 mld euro. Marża brutto osiągnęła 57,8%. Kontrola kosztów operacyjnych była rygorystyczna. Koszty operacyjne wzrosły o 6,5%, poniżej wzrostu sprzedaży.
EBITDA wzrosła o 8,9% do 10,7 mld euro, a EBIT o 11,0% do 7,6 mld euro. PBT wzrósł o 10,3% do 7,6 mld euro. Dochód netto wzrósł o 9,0% do 5,9 mld euro, bazując na silnym wzroście w ostatnich latach.
Biorąc pod uwagę bardzo zadowalającą realizację modelu biznesowego, skorygowane środki z działalności operacyjnej wzrosły o 9,9%, a środki pieniężne z działalności operacyjnej wzrosły o 8,0%. Pozycja gotówkowa netto wzrosła o 0,8% do 11,5 mld euro.
Rada Dyrektorów zaproponuje WZA wzrost dywidendy o 9% do 1,68 euro na akcję za rok obrotowy 2024, składający się ze zwykłej dywidendy w wysokości 1,13 euro i dywidendy dodatkowej w wysokości 0,55 euro na akcję. Dywidenda będzie składać się z dwóch równych płatności: 2 maja 2025 r. wypłata w wysokości 0,84 euro na akcję (zwykła). W dniu 3 listopada 2025 r. wypłata w wysokości 0,84 euro na akcję (0,29 euro zwykła + 0,55 euro bonusowa).
Na fali wzrostu
W pełni zintegrowany model firmy Inditex osiągnął w ciągu roku bardzo dobre wyniki operacyjne. Sprzedaż, EBITDA i zysk netto osiągnęły historyczne maksima.
Grupa nadal koncentruje się na czterech kluczowych obszarach: unikalnej ofercie produktowej, poprawie doświadczeń klientów, zrównoważonym rozwoju oraz talencie i zaangażowaniu pracowników.
Silny wzrost sprzedaży
W 2024 r. kolekcje zostały bardzo dobrze przyjęte przez klientów. Sprzedaż wzrosła o 7,5%, osiągając 38,6 mld euro, wykazując bardzo zadowalający rozwój zarówno w sklepach, jak i w Internecie. Sprzedaż była dodatnia we wszystkich koncepcjach. Sprzedaż w stałej walucie wzrosła o 10,5%.
Sprzedaż w sklepach
W ciągu roku sprzedaż w sklepach wzrosła o 5,9%, odzwierciedlając wzrost liczby odwiedzających i rosnącą produktywność. Trwający program optymalizacji sklepów i cyfryzacji nadal ma kluczowe znaczenie. Wyższy poziom sprzedaży sklepów został osiągnięty przy 2,0% większej powierzchni handlowej i 2,3% mniejszej liczbie sklepów niż w 2023 roku. W 2024 r. nowa powierzchnia brutto wzrosła o 5,8%.
W 2024 r. Inditex otworzył sklepy na 47 rynkach. W ciągu roku Grupa otworzyła swoje pierwsze sklepy w Uzbekistanie i pozostała bardzo aktywna w działaniach optymalizacyjnych sklepów (257 otwarć, 254 renowacje, w tym 121 powiększeń i 386 absorpcji). Na koniec roku obrotowego 2024 Inditex posiadał 5 563 sklepy.
Sprzedaż online
Sprzedaż online również wzrosła o 12,0%, osiągając poziom 10,2 mld euro.
Zaangażowanie klientów pozostaje na bardzo wysokim poziomie. Liczba aktywnych aplikacji osiągnęła 218 milionów. Liczba wizyt online w roku obrotowym 2024 wzrosła o 10,0% do 8,1 mld. Grupa ma 257 milionów obserwujących w mediach społecznościowych.
Mocna realizacja w 2024 r.
Realizacja modelu biznesowego była bardzo dobra. Zysk brutto wzrósł o 7,6% do 22,3 mld euro. Marża brutto osiągnęła 57,8% (+8 punktów bazowych).
Ścisła kontrola operacji i wdrażanie usprawnień zaowocowały wzrostem kosztów operacyjnych o 6,5%, poniżej wzrostu sprzedaży. Uwzględniając wszystkie opłaty leasingowe, koszty operacyjne wzrosły o 126 punktów bazowych poniżej wzrostu sprzedaży.
Uwzględniając wszystkie opłaty leasingowe, koszty najmu wzrosły o 5,9%. EBITDA wyniosła 10,7 mld euro (+8,9%), a EBIT 7,6 mld euro (+11,0%).
Dochód netto wzrósł o 9,0% w porównaniu z 2023 r. do 5,9 mld euro.
Biorąc pod uwagę silną realizację modelu biznesowego, skorygowane środki z działalności leasingowej wzrosły o 9,9%, a środki pieniężne z działalności operacyjnej wzrosły o 8,0%.
Pozycja gotówkowa netto wzrosła o 0,8% do 11,5 mld euro. Zapasy były o 12% wyższe na dzień 31 stycznia 2025 r. w porównaniu z tym samym dniem w 2024 r. Bieżące saldo zapasów wzrosło o 6% w porównaniu z tym samym dniem w 2024 roku. Wstępne kolekcje wiosenno-letnie są uważane za wysokiej jakości.
Nakłady inwestycyjne w roku obrotowym 2024, w tym inwestycje nadzwyczajne, wyniosły 2,7 mld euro.
Dywidendy
Polityka dywidendowa Inditex składa się z 60% zwykłej wypłaty i dywidend bonusowych. Za rok obrotowy 2024 Rada Dyrektorów zaproponuje na WZA wzrost dywidendy o 9% do 1,68 euro na akcję, składający się ze zwykłej dywidendy w wysokości 1,13 euro i dywidendy dodatkowej w wysokości 0,55 euro na akcję. Dywidenda będzie składać się z dwóch równych płatności: 2 maja 2025 r. wypłata w wysokości 0,84 euro na akcję (zwykła). W dniu 3 listopada 2025 r. wypłata w wysokości 0,84 euro na akcję (0,29 euro zwykła + 0,55 euro bonusowa).
Inicjatywy strategiczne
Inditex nadal dostrzega duże możliwości rozwoju. Głównymi priorytetami pozostają poprawa oferty modowej i doświadczeń klientów, wyraźne skupienie się na zrównoważonym rozwoju oraz dbanie o talent i zaangażowanie pracowników. Priorytetyzacja tych obszarów będzie napędzać długoterminowy wzrost.
Elastyczność i szybkość reagowania firmy w połączeniu z bliskim zaopatrzeniem w sezonie pozwala na szybką reakcję na trendy w modzie i wzmacnia wyjątkową pozycję rynkową. Daje to ogromny potencjał na przyszłość.
Rozwój Grupy opiera się na ciągłych inwestycjach w sieć sklepów, postępach w kanale sprzedaży online i ulepszeniach platform logistycznych, z wyraźnym naciskiem na innowacje i technologię. Zrównoważony rozwój ma tu kluczowe znaczenie.
Aby jeszcze bardziej zwiększyć zróżnicowanie, firma opracowuje szereg inicjatyw w kluczowych obszarach na nadchodzące lata.
Propozycja produktu
Inditex będzie nadal koncentrować się na kreatywności, jakości i wzornictwie wszystkich produktów oraz wzmacniać inicjatywy handlowe wszystkich koncepcji. Zara Woman The New, Massimo Dutti Gravity, Pull&Bear We are the Landscape, Bershka Retro Sport, Stradivarius Denim of Interest, Oysho Back to Training i Zara Home Editions to tylko niektóre z propozycji, które będą dostępne w 2025 roku.
Doświadczenie klienta
Inditex będzie nadal oferować klientom najlepsze doświadczenia zakupowe. Jeśli chodzi o sklepy, Zara uruchamia nowe lokalizacje (Nanjing Xinjiekou, Ateny Minion, Eindhoven Rechtestraat i Osaka Umekita) oraz otwiera nowe samodzielne sklepy Zara Man, takie jak Zúrich Bahnhofstrasse. Pozostałe koncepty również kontynuują otwieranie odpowiednich projektów. Dwa przykłady to niedawno otwarty sklep Bershka w Mumbai Palladium oraz Pull&Bear, który wkrótce zostanie otwarty na Oxford Street w Londynie.
Jeśli chodzi o nowe rynki w 2025 roku, Grupa uruchomi swoje pierwsze sklepy w Iraku. Bershka otworzy swoje pierwsze sklepy w Szwecji, a Bershka i Massimo Dutti po raz pierwszy w Danii. Stradivarius otworzy swój pierwszy sklep w Austrii, a Oysho po raz pierwszy w Holandii i Niemczech.
Inditex kontynuuje wprowadzanie w sklepach nowej technologii alarmowej Soft Tag. Ta nowa technologia znacznie poprawia jakość obsługi klienta, ułatwiając interakcję z produktami i usprawniając proces zakupów. Nowy system jest już w pełni operacyjny w Zarze, a w tym roku będzie dostępny w Bershce i Pull&Bear. Będzie on stopniowo wdrażany w pozostałych konceptach i stanowi dla nas podstawę do dalszego pogłębiania cyfryzacji sklepów i ich integracji z platformami internetowymi w nadchodzących latach.
Perspektywy: Silne zaangażowanie w rentowny wzrost
Inditex działa na 214 rynkach. Inditex cieszy się niskim udziałem w rynku w sektorze, który pozostaje bardzo rozdrobniony. To właśnie tutaj leży szansa na długoterminowy wzrost. Celem firmy jest wykorzystanie znacznego wzrostu działalności obserwowanego w ostatnich latach poprzez uruchomienie różnych inicjatyw.
Trwa optymalizacja sklepów i Inditex spodziewa się, że przyniesie to dalszy wzrost wydajności sklepów. Oczekuje się, że roczny wzrost powierzchni brutto w latach 2025-2026 wyniesie około 5%. Inditex oczekuje, że wkład powierzchni w sprzedaż będzie dodatni w tym okresie, czemu towarzyszyć będzie silna sprzedaż online.
W nadchodzącym roku Inditex planuje inwestycje, które wygenerują efektywność i zwiększą konkurencyjność Grupy. Szacuje, że w 2025 r. zwykłe wydatki kapitałowe wyniosą około 1,8 mld euro. Inwestycje te będą przeznaczone głównie na optymalizację powierzchni handlowej, jej integrację technologiczną i ulepszenie platform internetowych.
Plan ekspansji logistycznej w latach 2024 i 2025 jest na dobrej drodze. Ten nadzwyczajny dwuletni program inwestycyjny skoncentrowany na ekspansji firmy przeznacza 900 milionów euro rocznie na zwiększenie zdolności logistycznych w każdym z lat obrotowych 2024 i 2025. Celem tego planu logistycznego jest wzmocnienie zdolności Inditexu do sprostania silnym globalnym możliwościom wzrostu w perspektywie średnio- i długoterminowej. Inwestycje te będą spełniać najwyższe standardy zrównoważonego rozwoju. Inwestycje te będą spełniać najwyższe standardy zrównoważonego rozwoju i wykorzystywać najnowocześniejsze technologie.
Oczekuje się, że centrum dystrybucyjne Zaragoza II dla Zary rozpocznie działalność latem 2025 roku.
Przy obecnych kursach wymiany Inditex spodziewa się -1% wpływu waluty na sprzedaż w 2025 roku.
W 2025 r. Inditex spodziewa się stabilnej marży brutto (+/-50 punktów bazowych).
Początek 2025 r.
Kolekcje wiosna/lato 2025 zostały dobrze przyjęte przez klientów Inditex. Sprzedaż w sklepach i online w walucie lokalnej, skorygowana o efekt kalendarzowy dodatkowego dnia handlowego w lutym 2024 r. ze względu na rok przestępny, wzrosła o 4% w okresie od 1 lutego do 10 marca 2025 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. W ostatnim tygodniu handlowym sprzedaż sklepowa i internetowa w stałej walucie wzrosła o 7%.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter