Mocne tąpnięcie w wynikach sprzedaży detalicznej w lutym
Jak podał Główny Urząd Statystyczny sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,5% (wobec wzrostu o 6,1% w lutym 2024 r.). W porównaniu ze styczniem 2025 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 6,0%. Wśród kategorii, które zanotowały zwyżkę są „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,0%).
W okresie styczeń-luty 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,0% (wobec wzrostu o 4,6% w analogicznym okresie 2024 r.)
Jak podaje GUS w lutym 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”: „pozostałe” (o 8,7%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 2,2%).
Wzrost sprzedaży wykazały natomiast m.in. podmioty zaklasyfikowane do grup: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 7,4%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,0%), „meble, rtv, agd” (o 5,8%).
W lutym 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 5,2% wyższa niż przed rokiem.
Polacy coraz więcej kupują przez Internet
Jak podał GUS udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,6% do 9,0%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 24,8% przed rokiem do 28,0%), natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 24,2% do 19,7%). Niewielki spadek udziału zaobserwowano również w grupie „meble, rtv, agd” (z 19,0% do 18,8%).
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2025 r. była o 3,2% niższa niż w styczniu 2025 r.
Zdaniem ekspertów
„Ups, konsument chyba wylądował. Spore rozczarowanie lutową sprzedażą, która odnotowuje spadek o 3,2% m/m (po odsezonowaniu)” – napisali w komentarzu na portalu X ekonomiści mBank Research.
„Auć. Tak, jak styczeń był w sprzedaży detalicznej bardzo dobry, tak luty przyniósł duży krok wstecz (z +4,8 do -0,5% r/r). Hamowanie dotyczyło wszystkich kategorii, ale najmocniej zabolała cofka w sprzedaży samochodów i tąpnięcie w kategorii „Pozostałe” – skomentowali eksperci Pekao.
„Sprzedaż detaliczna spadła w lutym o 0,5%. Duże spowolnienie względem poprzedniego miesiąca częściowo związane jest z niekorzystną różnicą dni handlowych – rok 2024 był przestępny, co generuje większą bazę. Komentarz GUS wskazuje, że dalej rozwijały się sprzedaż samochodów oraz sprzętu RTV i AGD, co jest dobrym prognostykiem na kolejne miesiące” – skomentowali ekonomiści z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
„Sprzedaż detaliczna towarów spadła w lutym o 0,5%r/r i okazała się słabsza od naszej pesymistycznej prognozy (ING: 2,0%; konsensus: 3,2%), po wzroście o 4,8%r/r w styczniu. Dane wyrównane sezonowo wskazują na spadek sprzedaży o 3,2%m/m. W ujęciu rocznym zwraca uwagę silne wyhamowanie dynamiki sprzedaży samochodów, motocykli oraz części. Sprzedaż w tej kategorii rosła w ostatnich miesiącach w tempie 20-30%r/r, a w lutym wyhamowała do zaledwie 5,1%r/r. Trudno doszukać się optymistycznych sygnałów także w pozostałych kategoriach. Spadła sprzedaż żywności oraz paliw (odpowiednio o 2,2%r/r i 3,0%r/r), czyli dóbr pierwszej potrzeby. W przypadku dóbr trwałych odnotowano wzrosty, ale w wolniejszym tempie niż w styczniu.
Sprzedaż mebli, RTV i AGD zwiększyła się o 5,8%r/r, po wzroście o 13,6%r/r przed miesiącem, a sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia o 6,0%r/r, wobec 8,8%r/r w styczniu. Negatywnym czynnikiem wpływającym na roczną dynamikę był efekt kalendarza. Wprawdzie liczba weekendów była taka sama jak przed rokiem, ale sam miesiąc był nieco krótszy (2024 był rokiem przestępnym). Mniejsza liczba dni handlowych nie wyjaśnia jednak skali pogorszenia sprzedaży towarów.
Po obiecująco mocnych wynikach sprzedaży w styczniu, luty przyniósł rozczarowanie. W okresie styczeń-luty 2025 sprzedaż wzrosła o 2,0%r/r, wobec wzrostu o 3,0%r/r w 4kw24. Utrzymanie rocznego tempa wzrostu spożycia gospodarstw domowych w 1kw25 na poziomie zbliżonym do odnotowanego w 4kw24, będzie wymagało wyraźnej poprawy sprzedaży towarów, lub dynamicznej sprzedaży usług. Ten pierwszy scenariusz jest mało prawdopodobny z uwagi na fakt, że w marcu ubiegłego roku sprzedaż była podbijana przez wydatki wielkanocne, podczas gdy w 2025 Wielkanoc przypada w kwietniu. Liczymy więc na usługi i spodziewamy się, że wzrost konsumpcji prywatnej w 1kw25 będzie zbliżony do 3%r/r, podobnie jak wzrost PKB ogółem, ale wzrosły ryzyka w dół dla takiego scenariusza” – napisali w komentarzu ekonomiści z Biura Analiz Makroekonomicznych ING Banku Śląskiego.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter