Sylwester Cacek, Sfinks Polska: mamy 6-procentowy wzrost sprzedaży

Restauracje sieci Sfinks Polska osiągnęły w I kwartale 2025 r. przychody ze sprzedaży gastronomicznej w wysokości 50,32 mln zł wobec 47,48 mln zł w I kwartale 2024 r., co oznacza wzrost o 6% r/r. Obroty te zostały wypracowane przez 76 restauracji własnych i franczyzowych zarządzanych przez Sfinksa, z wyłączeniem nieobjętej raportowaniem sieci Piwiarnia.

Wzrost sprzedaży gastronomicznej restauracji dotyczył również sieci porównywalnej, czyli lokali działających zarówno na koniec każdego z miesięcy z raportowanego kwartału, jak w analogicznych okresach roku ubiegłego (L4L). W tym ujęciu restauracje pracujące w sieci Sfinksa (poza Piwiarnią) w I kw. 2025 odnotowały 46,4 mln zł obrotów, tj. o 4% więcej niż w I kwartale 2024 r., kiedy to sprzedaż gastronomiczna wyniosła 44,63 mln zł.

„Biorąc pod uwagę tradycyjnie niski sezon w gastronomii na początku roku oraz wpływ niedawnego przekształcenia dużej grupy restauracji własnych na franczyzowe, przychody restauracji w I kwartale 2025 są zgodne z naszymi założeniami. Zmiany przekształceniowe przejściowo mają bowiem wpływ na poziom obrotów, ponieważ trzeba czekać na nowe koncesje na sprzedaż alkoholu, w niektórych przypadkach mają także miejsce zmiany wprowadzane przez nowego restauratora, jak choćby w zakresie personelu, co ma wpływ na funkcjonowanie lokalu.

Tym razem dotyczy to aż siedmiu restauracji na raz, czyli 10% sieci, a w rezultacie te przejściowe trudności uwidaczniają się też w wynikach całej sprzedaży gastronomicznej. W raportowanym okresie były także wyłączone dwie restauracje w związku z remontami. Jednocześnie pozostałe lokale w sieci pracują normalnie, a dodatkowo pod koniec marca został otwarty nowy SPHINX w parku handlowym w Lubinie, który w najbliższych miesiącach będzie się dokładać do wyników sprzedażowych sieci. Równolegle szykujemy kolejne lokale SPHINX, m.in. w Trójmieście. Wszystkie te elementy będą miały korzystny wpływ na wyniki sprzedaży gastronomicznej w dalszej części roku” – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Raportowana sprzedaż gastronomiczna obejmuje przychody ze sprzedaży netto osiągane przez lokale franczyzowe i własne w sieci Sfinks Polska. Sprzedaż gastronomiczna nie obejmuje przychodów sieci Piwiarnia. Jednocześnie spółka zwraca uwagę, że sprzedaż gastronomiczna nie jest tożsama z przychodami ze sprzedaży osiąganymi przez Sfinks Polska. Na te składają się przychody ze sprzedaży gastronomicznej wypracowywanej przez restauracje własne oraz przychody z opłat franczyzowych naliczane od sprzedaży gastronomicznej realizowanej przez restauracje franczyzowe. W tym drugim przypadku przychody ze sprzedaży gastronomicznej stanowią przychód franczyzobiorców.

Sfinks Polska ma w portfolio 14 lokali

Grupa Sfinks Polska zarządza 104 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, w tym siecią 70 restauracji SPHINX (segment casual dining), siecią 28 pubów Piwiarnia (segment gastro pubów), oraz 1 restaurację Chłopskie Jadło (segment casual dining), 1 Lepione&Pieczone, 3 lokalami The Burgers oraz 1 lokalem Sphinx Cocktail Bar.

Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne w dowozie m.in. SPHINX, The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken czy Da Mamma. Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz