Apsys stawia na inkluzywność i dostępność zarządzanych centrów handlowych
Polska przygotowuje się do wejścia w życie przełomowej ustawy – Polskiego Aktu o Dostępności. Na długo przed zapowiadanymi zmianami Apsys Polska podjął kompleksowe działania na rzecz otwartości, inkluzywności i zrozumienia różnorodności. Kwiecień, jako Miesiąc Świadomości Autyzmu, to czas, w którym te wartości zyskują szczególną uwagę w przestrzeni publicznej.
Dotychczas w polskim prawie obowiązywały regulacje ustawy o dostępności z 2019 r., obejmujące tylko obiekty państwowe i instytucje publiczne, takie jak urzędy, ośrodki zdrowia czy muzea. Od 28 czerwca 2025 r. nowe standardy dotyczące likwidowania barier i pełnej dostępności do produktów i usług będą wdrażane także przez prywatne przedsiębiorstwa. W rzeczywistości niektóre z nich już dawno uczyniły dostępność częścią swoich długofalowych strategii.
Przykładem tego podejścia są centra handlowe zarządzane przez Apsys Polska, które odgrywają rolę nie tylko nowoczesnych przestrzeni handlowych oraz mixed-use, ale także spełniają ważną funkcję miastotwórczą, ożywiając przestrzeń miejską i zapewniając użytkownikom wyjątkowe doświadczenia w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
„Obiekty handlowe to ważna część przestrzeni publicznej, dlatego naszą misją i zobowiązaniem jest odpowiadanie na potrzeby wszystkich odwiedzających. Szczególnie tych, którzy na co dzień mierzą się z barierami architektonicznymi, komunikacyjnymi, a nierzadko także niezrozumieniem społecznym. Ustanowiony przez ONZ Miesiąc Świadomości Autyzmu to okazja, aby spróbować spojrzeć na świat z ich perspektywy.
Mam na myśli zarówno osoby neuroróżnorodne, jak i te z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, ich bliskich i opiekunów, seniorów czy rodziny z małymi dziećmi. Dostępność i inkluzywność to dla nas bardzo ważne wartości, wpisane w strategię zrównoważonego rozwoju Apsys. Centra handlowe powinny przede wszystkim służyć ludziom. Dlatego od lat, wyprzedzając regulacje prawne, udowadniamy, że wiemy, jak to robić i jesteśmy istotnym partnerem dla organizacji prospołecznych” – mówi Justyna Kur, wiceprezeska i dyrektorka działu zarządzania nieruchomościami Apsys Polska.
Spektrum Zrozumienia
Każdego roku Apsys Polska identyfikuje nowe potrzeby społeczne i wprowadza adekwatne rozwiązania w centrach handlowych z portfolio zarządczego. Swoje działania realizuje m.in. w ramach autorskiego programu dostępności obiektów komercyjnych – Spektrum Zrozumienia. Obejmuje on wiele obszarów – od likwidowania barier architektonicznych, wprowadzania do obiektów udogodnień dla osób z różnymi potrzebami i informowania odwiedzających o tych rozwiązaniach, po edukację klientów i pracowników oraz uwrażliwienie środowiska na kwestie związane z różnorodnością i inkluzywnością.
Organizacja kładzie szczególny nacisk na współpracę z samorządami, ośrodkami edukacyjnymi czy zewnętrznymi stowarzyszeniami i fundacjami, m.in. Fundacją Integracja, Fundacją TAKpełnosprawni, Fundacją Wózkowicze, Regionalnym Ośrodkiem Metodyczno-Edukacyjnym „Metis”, Stowarzyszeniem na Rzecz Dzieci i Dorosłych z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym „Żurawinka”, Fundacją In Spire Wrażliwcy_Kultura bez barier, Stowarzyszeniem Dom Aniołów Stróżów, Fundacją Skarby czy Fundacją Fan and Drive.
W centrach handlowych Apsys systematycznie przeprowadzane są audyty dostępności, które pozwalają spojrzeć na obiekt z różnych perspektyw. W efekcie wdrażane są konkretne rozwiązania ułatwiające poruszanie się po obiektach oraz wygodne korzystanie z oferty handlowo-usługowej, takie jak pokój wyciszenia (jako pierwsze centrum handlowe w Polsce wprowadziła go Galeria Katowicka), podręcznik dla najemców z zakresu obsługi osób z ASD, przewodnik po galerii dla osób w spektrum autyzmu i ich opiekunów, ciche godziny (czas, w którym w obiektach wyłączana jest muzyka i ograniczane są inne dźwięki), bezpłatne słuchawki wyciszające, pokoje dla rodziców z dzieckiem, możliwość wypożyczenia wózka inwalidzkiego na terenie centrum handlowego czy specjalne oznaczenia dla osób niewidomych i słabowidzących.
Program obejmuje także szkolenia z obsługi osób o szczególnych potrzebach zarówno dla pracowników, najemców, jak i firm serwisowych, wdrażanie odpowiednich procedur bezpieczeństwa, upowszechnianie dobrych praktyk w środowisku branżowym, działania edukacyjne skierowane do klientów oraz wsparcie lokalnych społeczności.
Nad przeprowadzaniem audytów dostępności obiektów i realizacją pozostałych założeń programu Spektrum Zrozumienia czuwa m.in. Justyna Urbanowicz-Jaśniak – należąca do zespołu Apsys, pierwsza w Polsce certyfikowana koordynatorka ds. dostępności w obiekcie handlowym.
Partnerskie działania z organizacjami publicznymi i pozarządowymi
Poszczególne centra handlowe zarządzane przez Apsys regularnie angażują się w działania, które nie tylko stanowią realne wsparcie dla potrzebujących, ale przyczyniają się do budowania empatii i przełamywania stereotypów oraz aktywnego uczestnictwa osób z różnych grup wiekowych i społecznych we wszystkich obszarach życia społecznego.
Posnania wspólnie z Fundacją TAKpełnosprawni oraz Stowarzyszeniem Żurawinka organizuje cykliczne spotkania i warsztaty pod hasłem „Oddech dla Mam”, skierowane do opiekunów osób z niepełnosprawnościami. W marcu br. Posnania we współpracy z Fundacją In_Spire zainaugurowała wyjątkową wystawę „Wrażliwcy_Kultura bez barier”, prezentującą ponad 90 ilustracji stworzonych przez niewidome i niedowidzące dzieci.
W tym roku Centrum Riviera otworzyło we współpracy z Urzędem Miasta Gdynia – SPOT Riviera, czyli pierwszy w mieście punkt wsparcia dla młodzieży działający w obiekcie komercyjnym. Jego obsługą zajmuje się Fundacja Młodorośli. Manufaktura wspólnie z Fundacją Fan and Drive od 2022 r. prowadzi zbiórki funduszy na zakup karetek neonatologicznych dla Łódzkiej Stacji Ratownictwa Medycznego. Do tej pory z zebranych środków zostały zakupione dwa ambulanse ratujące życie najmłodszych.
Galeria Katowicka jest m.in. partnerem akcji organizowanych przez Dom Aniołów Stróżów – stowarzyszenia zajmującego się prowadzeniem świetlic terapeutycznych oraz klubów rozwoju dzieci i młodzieży w różnych miastach w Polsce. W tym roku centrum przyłączyło się do kampanii „Misiek Julek” zachęcając do wpłacania środków na remont placówki w Sosnowcu.
Ważnym wsparciem dla młodych ludzi był także cykl zajęć budujących poczucie własnej wartości zorganizowany w ramach współpracy centrum handlowego Tulipan w Łodzi z Fundacją Skarby. Jako zarządca obiektu Apsys włączył się także w przygotowanie IV edycji Festiwalu Pełnia Życia, organizowanego przez Fundację „Dom w Łodzi”.
W czasie festiwalowych dni w CH Tulipan odbyły się warsztaty i spotkania z osobami, które przełamują bariery fizyczne i mimo niepełnosprawności realizują swoje pasje. Pod koniec marca CH Tulipan zaprosiło na warsztaty uczniów technikum o profilu administracyjnym z Łódzkiej Szkoły dla Słabowidzących i Niewidomych, aby przybliżyć im funkcjonowanie centrum handlowego od strony zarządzania obiektem i obsługi klienta.
Jednym z przykładów długofalowego zaangażowania społecznego Apsys jest także współpraca ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym nr 1 im. Marii Konopnickiej w Otwocku. Od ponad 10 lat organizacja przekazuje środki finansowe na potrzeby placówki, finansując zakup sprzętu komputerowego, mebli oraz wyposażenia świetlicy. Co roku organizowana jest także świąteczna akcja, w ramach której pracownicy firmy oddolnie przygotowują paczki z upominkami dla podopiecznych ośrodka.
„Nasza struktura pozwala działać dwutorowo – strategicznie na poziomie centrali i lokalnie tam, gdzie zarządzamy obiektami handlowymi. Dzięki temu możemy reagować na realne potrzeby, przeciwdziałać wykluczeniu i skutecznie angażować się lokalnie. Regularna praca i inicjatywy, które podejmujemy we współpracy z partnerami merytorycznymi, przynoszą rezultaty. Wspólnie tworzymy miejsca, które są bardziej dostępne, bezpieczne i przyjazne dla każdego” – dodaje Justyna Kur.
Od 2023 roku Apsys należy do UN Global Compact, powołanej z inicjatywy ONZ największej na świecie organizacji zrzeszającej przedsiębiorców działających na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jednym z zobowiązań jej członków jest przestrzeganie i wspieranie ochrony praw człowieka.
Apsys zarządza 16. obiektami handlowymi
APSYS jest jednym z wiodących operatorów branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use oraz inwestycjach mieszkaniowych. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy wszystkie działania, niezależnie od wielkości i lokalizacji poszczególnych nieruchomości, są̨ dopasowane do ich specyfiki.
Do największych inwestycji organizacji w Polsce należą Posnania w Poznaniu i Manufaktura w Łodzi. APSYS Polska zarządza obecnie ponad 700 000 mkw. GLA w 16 obiektach handlowych zlokalizowanych w 12 największych miastach. Apsys prowadzi także inwestycje mieszkaniowe – Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Mokotowie oraz Ogrody Staromiejskie i Wrocławskie Lofty w centrum Wrocławia.
Apsys Polska prowadzi również foodhall w Poznaniu.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter