[WYWIAD] Cezary Holenderski, Wyjątkowy Prezent: dochodzimy do 50 sklepów

Aktualnie nasza sieć sprzedaży to 45 punktów handlowych, a jeszcze w tym roku uda nam się osiągnąć i przekroczyć liczbę 50 sklepów w całej Polsce. Do końca tego roku otworzymy jeszcze kilka sklepów. Dokładnej liczby nie podam, ponieważ co kilkanaście dni otwieramy kolejne lokale – mówi w rozmowie z Retailnet Cezary Holenderski, Retail Manager sieci Wyjątkowy Prezent

Sieć Wyjątkowy Prezent dynamicznie się rozwija mimo pandemii. Ile lokalizacji przybyło Wam w ostatnim czasie?

Początek ekspansji w 2021 roku rozpoczął się w maju, czyli wraz z końcem ostatniego lockdownu. Otworzyliśmy wówczas kilka nowych lokali, m.in. w Galerii Bronowice w Krakowie, w centrum handlowym Posnania w Poznaniu oraz w centrum handlowym Forum w Gdańsku. Na koniec wakacji relokowaliśmy także punkt w Galerii Jurajskiej w Częstochowie i przenieśliśmy się z wyspy handlowej na lokal tradycyjny. Oprócz tego uruchomiliśmy też stoisko w Toruniu, w centrum handlowym Plaza oraz flagowy punkt handlowy w warszawskiej Arkadii. Jest to obecnie nasze największe stoisko handlowe, które ma powierzchnię aż 15 metrów kwadratowych i znajduje się w eksponowanym miejscu na pierwszym piętrze. Na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2021 otworzyliśmy kolejne lokale. Do listy własnych lokalizacji doszły sklepy w centrum handlowym Promenada i Galerii Mokotów w Warszawie oraz w centrum handlowym Aleja Bielany we Wrocławiu.

Czym wyróżnia się nowy format wyspy, który możemy zauważyć w warszawskiej Arkadii?

Przede wszystkim wielkością, ponieważ nasze standardowe wyspy handlowe mają wymiary 2,5 na 3,5 metra, a ta ma aż 5 na 3 metry. Jest naprawdę ogromna i naszpikowana nowoczesną technologią. Mamy tam dwa dotykowe ekrany z technologią RFID dzięki, której możemy pokazać szczegóły oferowanych przeżyć. Jest to bardzo efektowne, a przede wszystkim wygodne dla klientów rozwiązanie. Szczegóły wszystkich prezentów pojawiają się po jednym kliknięciu w interaktywny ekran dotykowy. Ponadto stoisko jest wyposażone w dwa, 65-calowe ekrany po bokach, co sprawia, że jesteśmy widoczni w zasadzie z każdej ze stron. Stoisko jest wykonane z forniru i znajduje się w wyróżniającym się miejscu, na pierwszym piętrze galerii. Nie sposób go przeoczyć, serdecznie zapraszam do zakupów.

Czy ten koncept będzie podtrzymany i pojawi się także w innych centrach handlowych? W tym roku przed Wami szykuje się jeszcze kilka nowych otwarć.

W Arkadii przygotowaliśmy zupełnie inny koncept, dostosowując go do naszych potrzeb i wytycznych Wynajmującego. Jesteśmy elastycznym najemcą, który zawsze próbuje dostosować projekt do proponowanych powierzchni. Jeśli w przyszłości będziemy mieli możliwość zastosowania tego rozwiązania w innej prestiżowej Galerii w Polsce, to niewykluczone, że to zrobimy.

Wracając do tematu ekspansji, to do końca tego roku otworzymy jeszcze kilka sklepów. Dokładnej liczby nie podam, ponieważ co kilkanaście dni otwieramy kolejne lokale. W momencie wydania tego wywiadu będziemy już “bogatsi” o kolejne niezwykłe lokalizacje.

Co spowodowało taką kumulację otwarć w tak krótkim czasie? Dotychczas Wyjątkowy Prezent rozwijał się w sposób, nazwijmy to, zrównoważony.

To wynika z realizacji przyjętej jeszcze przed pandemią strategii rozwoju. Dostosowanie obecnych lokalizacji do panujących wtedy obostrzeń pochłonęły sporo czasu. Naturalnym skutkiem wszystkich prowadzonych rozmów i negocjacji z centrami handlowymi są dzisiejsze otwarcia. Proszę mi uwierzyć, że rozmowy na temat niektórych inwestycji zaczęliśmy nawet kilka lat temu. W ostatnim czasie to się po prostu nałożyło i kumulacja tych otwarć przypadła właśnie na trzeci i czwarty kwartał tego roku, kiedy przebijemy okrągłą liczbę lokalizacji.

Czyli w tym roku przekroczycie liczbę 50 własnych lokalizacji?

Aktualnie sieć sprzedaży posiada 45 punktów handlowych, a jeszcze w tym roku uda nam się osiągnąć i przekroczyć liczbę 50 sklepów w całej Polsce.

Wszystkie lokale znajdują się w centrach handlowych. Co, jeśli będą kolejne lockdowny?

Oczywiście obawiamy się potencjalnych obostrzeń, ale mamy już wypracowane najróżniejsze scenariusze m.in. uruchomienie alternatywnego kanału sprzedaży czy przekierowanie klientów do innych istniejących kanałów. Zdajemy sobie sprawę, że potencjalny, kolejny lockdown nie będzie trwał w nieskończoność. Podchodzimy do całej sytuacji z rozwagą. Jesteśmy na tyle silną i zdrową pod względem finansowym firmą, że lockdown nie popsuje nam planów rozwojowych, być może jedynie nieznacznie je opóźni.

Stąd też ta dywersyfikacja formatów? Kiedyś były to głównie wyspy handlowe, a teraz coraz częściej sklepy tradycyjne.

Pozycja lidera w branży prezentowej jest niezwykle odpowiedzialna. To my wyznaczamy trendy i kierunki rozwoju. Dywersyfikacja konceptów jest odpowiedzią na wciąż zmieniający się rynek zarówno po stronie popytu, jak i podaży. Stale rosnąca rozpoznawalność marki idzie w parze z realizacją założonej strategii firmy. Archipelag wysp “Wyjątkowy Prezent” nie zostanie w pełni zastąpiony przez lokale. W dalszym ciągu wierzymy w format stoisk handlowych, w możliwość szybkiej i niezobowiązującej interakcji z klientem na korytarzach Galerii. Otwierane sklepy są konsekwencją obserwacji tego rynku. Klienci oczekują komfortu i spokoju podczas zakupów, a lokale to zapewniają.

Jaka jest optymalna powierzchnia dla lokali regularnych?

Odpowiedź na to pytanie nie jest takie prosta, jak mogłaby się wydawać. Nasz najmniejszy lokal zajmuje powierzchnię 7,5 metrów kwadratowych, a największe oscylują w okolicy 50 metrów. Można byłoby wyciągnąć jakąś średnią z zajmowanych powierzchni sklepowych, ale to również nie da jednoznacznej odpowiedzi i nie podpowie Wynajmującym, jakie lokale nam proponować. Jesteśmy w stanie zaaranżować zarówno te małe, jak i regularne, kilkudziesięciometrowe powierzchnie. Dobrze się czujemy na jednych i drugich, ale jeśli miałbym przyjąć jakiś “standard” powierzchni to założyłbym 30 metrów. Należy pamiętać, że nasz cały asortyment mieści się na stoisku handlowym, więc bez trudu jesteśmy w stanie go przenieść do lokalu. To powoduje, że nie potrzebujemy dużych powierzchni.

Czy powiększanie powierzchni handlowej jest związane z atrakcyjniejszymi czynszami, które pojawiły się w czasie pandemii? Czy wynajmujący są gotowi zaoferować Wam dobrą lokalizację w lepszej cenie niż kiedyś?

Z naszych obserwacji wynika, że Wynajmujący są w stanie zaoferować tzw. “prime lokalizacje” w niższych cenach, ale nie każdemu najemcy. Wynajmujący bardzo dokładnie przyglądają się teraz najemcom i mają również swoje oczekiwania, ponieważ obawiają się, że najemca o niezbyt ugruntowanej pozycji w czasie kolejnego lockdownu nie przetrwa i będzie musiał zamknąć swoją działalność, a co za tym idzie — zostawić pusty lokal w Galerii.

Czyli obie strony są coraz ostrożniejsze?

Zgadza się. My także musimy przeprowadzić dużo więcej analiz przed podjęciem decyzji o otwarciu każdego sklepu, niż miało to miejsce w ubiegłych latach. Musimy mieć niepodważalną pewność do każdej inwestycji. Sieć sprzedaży nie rozrosłaby się do tych rozmiarów co obecnie bez rzetelnej analizy i dobrego planowania.

W ostatnim czasie mamy wysyp obiektów handlowych typu convenience. Czy to format dla Was?

Na samym początku rozwoju sieci sprzedaży zakładaliśmy wyłączne stoiska. Nie myśleliśmy wtedy o lokalach. Po pewnym czasie, kiedy sieć się rozrosła i nabrała siły, zakładaliśmy, że jak będziemy otwierać lokal, to wyłącznie o małej powierzchni, tylko w największych centrach handlowych. Teraz nie zamykamy się ani na mniejsze centra, ani na mniejsze miasta. Reagujemy na potrzeby rynku i jesteśmy naprawdę elastyczni. Nie wykluczam więc w przyszłości lokalizacji w centrach convenience.

Wyjątkowy Prezent skończył właśnie 14 lat. Jak podsumuje Pan ten czas?

Ciężko podsumować 14 lat działalności marki w kilku zdaniach. Nasz brand pomimo gigantycznej ekspansji i rozwoju wszystkich kanałów sprzedaży ma wciąż te same wartości i misję. Dalej wierzymy, że możliwość realizacji przeżyć daje ogromną radość i satysfakcję. Tylko w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy otworzyliśmy 8 sklepów, dodaliśmy do oferty 1200 nowych prezentów. Przebiliśmy liczbę 100 miast w Polsce, w których można zrealizować nasze przeżycia i wprowadziliśmy 3 lata ważności Voucherów i do takiej daty przedłużyliśmy wszystkie do tej pory sprzedane, aby klienci, mimo pandemii, mogli zrealizować prezenty u naszych Partnerów. Ponadto osiągnęliśmy największy wolumen sprzedaży prezentów do klientów firmowych (prezenty dla pracowników i kontrahentów) w 14-letniej historii marki. A także, z czego jesteśmy niezwykle dumni, połączyliśmy siły z największą litewską platformą bookingową i rozpoczęliśmy w Polsce nową działalność, nakierowaną na sprzedaż pobytów hotelowych, często połączonych z realizacją przeżyć.

To na tę okoliczność urodzin także zmiana barw i logo?

Tak. W tym roku celebrujemy urodziny, odświeżając wizerunek firmy – pokazujemy nowe logo i zmienioną kolorystykę marki. Spotkałem się już z kilkoma skrajnie różnymi interpretacjami naszego nowego logo – dla nas to pudełko prezentowe zawierające Voucher na przeżycia, dla innych klaps filmowy, uszy Myszki Miki czy nieśmiertelny Pacman. Cieszymy się, bo dla każdego z nas prezent znaczy coś innego. Jako lider rynku chcemy też się zmieniać, tak jak zmieniają się nasi klienci. Nowa kolorystyka marki to czerwono-różowe wstążki prezentowe – znajdziecie je na produktach, akcesoriach prezentowych oraz w sklepach. Zmieniając siebie – zmieniamy rzeczywistość wokół nas. Jako pierwsi w branży wzięliśmy odpowiedzialność za negatywny wpływ realizacji przeżyć na ekosystem – „oddajemy” planecie to, co jej “zabrano”, opłacając cały wygenerowany ślad węglowy. Wycofaliśmy foliopaki z przesyłek kurierskich, jesteśmy w trakcie pozbywania się plastiku z opakowań produktów. Promujemy także eVoucher jako najbardziej ekologiczną formę podarunku. To wszystko sprawia, że Wyjątkowy Prezent zmienia się i dostosowuje do potrzeb swoich Klientów, dbając o zrównoważony rozwój.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codzienny newsletter dla profesjonalistów rynku centrów handlowych