Dotychczasowa prezeska zarządu firmy, Ewa Szmidt-Belcarz, przejmuje kontrolny pakiet akcji w Grupie Empik. Sprzedającym 51% akcji jest Penta Investments, obecna w Empiku od 2012 roku. Obie strony transakcji deklarują kontynuowanie bliskiej i partnerskiej współpracy w zakresie inwestycji i rozwoju biznesu. Grupa Empik zanotowała 2,4 mld zł obrotów w ubiegłym roku, z czego prawie połowa została wypracowana przez segment e-commerce i digital. Strony transakcji zdecydowały o nieujawnianiu jej wartości. Zamknięcie transakcji jest przedmiotem zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przejęcie większości akcji w Grupie Empik przez Ewę Szmidt-Belcarz nie zmienia struktury zarządczej firmy ani strategii Spółki, realizowanej od 2015 roku. Nowa wiodąca akcjonariuszka pozostaje prezeską zarządu i planuje dalszy długoterminowy rozwój całej Grupy we współpracy z Penta Investments.
Penta Investments pozostaje w Spółce posiadając 49% akcji i deklaruje dalsze wspieranie rozwoju poszczególnych linii biznesowych. Do 2026 roku planowane inwestycje osiągną poziom 300-350 mln zł i będą skierowane głównie na rozwój organiczny, nie wykluczając jednak akwizycji.
Bez zmian dla partnerów biznesowych
Strategią Grupy Empik jest dalsze inwestowanie w rozwój w obszarach omnichannel, platformę e-commerce empik.com oraz ekosystem subskrypcyjny, jak również digitalizację, automatyzację i robotyzację procesów w całej Grupie. Inwestycje będą również kontynuowane w dynamicznie rosnących spółkach Grupy – w obszarach tworzenia i dystrybucji treści tradycyjnych i cyfrowych, jak również w obszarze event discovery i sprzedaży biletów na wydarzenia. Kluczowym elementem strategii pozostaje również zrównoważona rozbudowa sieci tradycyjnych salonów i formatu convenience, uzupełniających rozwój e-commerce. Wejście Ewy Szmidt-Belcarz do grona akcjonariuszy nie oznacza żadnych zmian dla partnerów biznesowych, pracowników i innych interesariuszy.
PARTNER PORTALU
-Współpraca z Penta Investments była zawsze bliska, otwarta i partnerska. Od wielu lat dzielimy wspólną wizję rozwoju Grupy Empik, którą konsekwentnie i odważnie realizujemy. Dzisiaj materializuje się kolejny, ważny krok w historii naszej współpracy – powiedziała Ewa Szmidt-Belcarz, prezeska zarządu Empik S.A.
Przejęcie kontroli nad Grupą Empik dokonane przez Ewę Szmidt-Belcarz jest przykładem transakcji wykupu menedżerskiego (MBO, management buy-out), które są rzadkie w przypadku spółek o takiej skali biznesu.
– Od 2015 roku intensywnie współpracujemy z Ewą w realizacji strategii wzrostu Grupy Empik. Dotychczas, pod jej kierownictwem, wspólnie powiększyliśmy skalę firmy dwukrotnie, w wielu kluczowych wymiarach – m.in. przychodach czy wyniku EBITDA. Realizacja tej transakcji potwierdza bardzo dobrą dotychczasową współpracę, pozwala nam kontynuować wsparcie Grupy Empik i daje możliwość realizacji większych zysków w przyszłości – powiedział Łukasz Waszak, dyrektor inwestycyjny Penta Investments w Polsce.
Doradcami reprezentującymi przejmującego był zespół MJH Moskwa, Jarmul, Haładyj i Partnerzy – Adwokaci i Radcowie Prawni, prowadzony przez Pawła Moskwę, a Penta Investments była wspierana przez kancelarię KI Komosa Imiełowski, reprezentowaną przez Adama Imiełowskiego.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Empik: ciągła metamorfoza
Empik to firma z 75-letnią tradycją i jedna z najlepiej rozpoznawanych marek w kraju. Od kilku lat dynamicznie rosnący Empik jest obecnie największym w Polsce wielokanałowym ekosystemem, oferującym produkty i usługi z obszaru kultury i rodzinnej rozrywki, dostosowanych do potrzeb klientów-użytkowników.
– Grupa Empik to unikatowa firma, za którą stoi wyjątkowa historia, silna marka i szeroka omnichannelowa skala. W ostatnich 7 latach przeszliśmy znaczącą transformację cyfrową i przekroczyliśmy nasze założenia w każdym aspekcie. Potencjał rozwoju zarówno Empiku, poszczególnych spółek, jak i całościowo naszej Grupy jest jednak nadal olbrzymi. Mamy ambitne plany i z konsekwencją będziemy je realizować – dodaje Ewa Szmidt-Belcarz.
Empik, jako wiodący omnichannelowy retailer w Polsce, ma trzy główne filary:
- Wiodąca platforma e-commerce empik.com i marketplace EmpikPlace, z której korzysta ponad 9 mln kupujących online w Polsce oraz ponad 3,500 sprzedających firm.
- Sieć ponad 300 tradycyjnych salonów sprzedaży i sklepów w formacie convenience, pokrywających całą Polskę i rokrocznie rozwijająca się o kolejne 30-40 placówek Empik oraz Papiernik by Empik.
- Ponad 7,7 mln subskrybentów usługi Empik Premium oraz usług cyfrowych, w tym Empik Go.
Grupę Empik tworzą również spółki działające w obszarze wydawniczym oraz dystrybucji fizycznej i cyfrowej treści oraz biletów na koncerty i wydarzenia.