Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Katarzyna Szpak, Sweet Gallery: Plan ekspansji na rok 2023 to 400 nowych punktów

Plan ekspansji na rok 2023 to 400 nowych punktów. Przypomnę że w poprzednim 2022 roku mieliśmy podobny plan i udało się nam go zrealizować, a nawet odrobinę go przekroczyć – mówi w rozmowie z Retailnet/ SCF Magazine Katarzyna Szpak, Kierownik regionalny ds. komercjalizacji, Sweet Gallery.

Sweet Gallery jest wystawcą i partnerem gastronomicznym targów Shopping Center Forum 2023 Fall Edition. Z przedstawicielami firmy będzie można spotkać się w strefie Food Court

Jakie są główne cele ekspansji Sweet Gallery na terenie całego kraju?

Plan ekspansji na rok 2023 to 400 nowych punktów. Przypomnę że w poprzednim 2022 roku mieliśmy podobny plan i udało się go nam zrealizować, a nawet odrobinę go przekroczyć. W tym planie oczywiście zawarte są wszystkie nasze koncepty czyli Bafra Kebab, Lodolandia & Kołacz na Okrągło i SiGelato. Cały czas idziemy według planu i jesteśmy spokojni o realizacje tych założeń.

Nadal otwieramy i będziemy otwierać punkty w dużych miastach Polski, ale nie zapominamy również o małych miejscowościach, które mają dla nas ogromny potencjał. Coraz więcej otwieramy również punktów własnych – i to jest u nas zmiana.

Z czego wynika ta zmiana i ile lokali własnych aktualnie działa?

Aktualnie działa ok. 70 punktów własnych. W momencie kiedy pozyskamy bardzo dobrą lokalizację, ale na dany moment nie mamy w tym regionie potencjalnego franczyzobiorcy – wtedy, aby nie stracić takiej lokalizacji, decydujemy się na uruchomienie punktu własnego.

Do tej pory punkty własne otwieraliśmy w bliskiej odległości od Warszawy gdzie mamy centralę firmy. Obecnie, dzięki wypracowaniu strategii działania jesteśmy w stanie prowadzić swoje punkty na ternie całej Polski.

Bafra-Kebab
Bafra Kebab

W jaki sposób Sweet Gallery wybiera konkretne lokalizacje dla swoich punktów sprzedaży? Na czym polega Wasza strategia?

Wybór lokalizacji jest mocno złożony i weryfikowany przez kilka osób w naszej strukturze. W pierwszej kolejności menadżer komercjalizacji zapoznaje się z lokalizacją w terenie. Zdobywa wszelkie potrzebne informacje od obiektu oraz analizuje atrakcyjność takiego punktu np. poprzez analizę konkurencji, odpowiednie ustawienie punktu i możliwości zagospodarowania terenu. Bada także potencjalną klientelę zwracając uwagę np. na rodzaj, wiek i zachowania zakupowe oraz analizuje szczytowe godziny sprzedaży.

Następnie komitet złożony z kilku osób analizuje taką lokalizację biorąc pod uwagę dostarczone informacje z terenu oraz konfrontuje to z analizą kilku podobnych lokalizacji, które posiadamy w naszej bazie. Dopiero po tej analizie zapada decyzja czy lokalizacja jest odpowiednia i możemy ją zarekomendować naszym franczyzobiorcom.

Kolejny etap to weryfikacja tzw. „zdrowych” odległości od innych punktów własnych bądź innych punktów franczyzobiorców tak, aby nie pojawiło się zjawisko konkurencji w sieci.

Każdy region ma swoje specyficzne preferencje konsumenckie. Jak firma dostosowuje swoje koncepty franczyzowe do różnych lokalnych rynków?

To prawda. Region regionowi nie równy. Warszawa to nie Bieszczady. Tak samo teren śląski jest inny niż np. kurorty nadmorskie.

Nasze koncepty są tak dopracowane, że pasują do każdego regionu mimo że są one mocno zróżnicowane. Tutaj bardziej pojawia się kwestia znalezienia odpowiedniej lokalizacji. Tzn. „dobra lokalizacja” na podkarpaciu będzie miała nieco inną definicję niż „dobra lokalizacja” w Warszawie, a lokalizacja pod lody może się różnić od lokalizacji pod kebab. W takich momentach kluczowa jest praca menadżera komercjalizacji, który odpowiada za znalezienie najlepszych miejsc w danym regionie.

lodolandia
Lodolandia

Sweet Gallery rozwija się przede wszystkim w oparciu o system franczyzowy. Jakich cech i umiejętności poszukuje Sweet Gallery u potencjalnych franczyzobiorców? Jakie wsparcie firma oferuje nowym partnerom w procesie uruchamiania i prowadzenia własnych placówek?

Franczyza co do zasady jest dedykowana dla osób które myślą bardziej przedsiębiorczo niż etatowo – to przede wszystkim. Jeżeli chodzi o naszą sieć, to oczekujemy od naszych franczyzobiorców tak naprawdę otwartości, chęci do pracy i zaangażowania w prowadzony biznes. Nie jest to biznes pasywny i tego musi być świadomy każdy nasz klient. I tak naprawdę to tylko tyle jeżeli chodzi o nasze oczekiwania.

A jeżeli chodzi o wsparcie od firmy, to każdy nowy partner zaraz po podpisaniu umowy, dostaje opiekuna startowego, który krok po kroku przeprowadza klienta przez proces startowy. Z dniem wystartowania punktu franczyzobiorca otrzymuje regionalnego opiekuna biznesowego, który jest dla niego wsparciem przez cały okres współpracy franczyzowej. Poza stałym kontaktem z przypisanym opiekunem franczyzobiorca ma również dostępy do platform szkoleniowych oraz podręcznik franczyzobiorcy w którym jest pełna wiedza na temat prowadzenia naszych konceptów. Zaznaczę, że regionalny opiekun biznesowy nie jest jedynie do kontaktu telefonicznego, ale tutaj odbywają się również cykliczne wizyty na punkcie.

Jak Sweet Gallery dba o jakość doświadczenia klienta w swoich placówkach? Jakie inicjatywy podejmuje firma, aby zwiększyć lojalność klientów?

Bardzo dbamy o jakość naszych produktów i o to, aby ta jakość była powtarzalna w każdym naszym punkcie. Cały czas prowadzimy kontrole na punktach i sprawdzamy czy standardy sieci są przestrzegane przez naszych franczyzobiorców i ich pracowników. M.in. dlatego regularnie opiekunowie odwiedzają swoich klientów i pomagają im w wyłapywaniu ewentualnych niezgodności po to, aby już na samym początku zwracać uwagę na potencjalnie niewielkie błędy, które bez reakcji mogłyby znacząco wpłynąć na negatywny odbiór przez konsumentów.

Lojalność klientów jest dla nas równie ważna, dlatego bardzo mocno działamy marketingowo w social mediach aby pokazywać w coraz większym stopniu co się u nas dzieje. Im więcej klient o nas wie, tym chętniej nas poznaje, doświadcza i regularnie do nas wraca. W tym zakresie również bardzo efektywnie działa nasza aplikacja w której można zbierać punkty i wymieniać na nagrody oraz wyłapywać różne ciekawe promocje.

W jaki sposób firma reaguje na konkurencyjne wyzwania w sektorze handlu detalicznego? Czy Sweet Gallery inwestuje w innowacje produktowe lub procesowe, aby utrzymać swoją atrakcyjność? Jakie unikalne elementy wnoszą koncepty franczyzowe Sweet Gallery na rynek handlu detalicznego oraz jak firma pozycjonuje się wśród konkurencji w sektorze?

Oczywiście konkurencja jest i dba o to, abyśmy nie stali w miejscu 😊.

Cały czas pracujemy nad tym, aby być konkurencyjnym w naszej branży. Od strony produktowej w koncepcie Bafra Kebab pracujemy nad kioskiem do składania samodzielnych zamówień – tak jak to działa np. w McDonaldzie czy KFC, gdzie zamówienie wybiera się na ekranie i pobiera numerek oraz intensywnie pracujemy nad rozbudowaniem punktu Bafra Kebab o zadaszoną strefę dla klienta gdzie będzie można usiąść i zjeść.

Natomiast koncepty słodkie rozszerzamy o dodatkowe pozycje w menu. Nawiązaliśmy współpracę partnerską z siecią Costa Coffee, dzięki czemu serwujemy pyszną kawę w naszych punktach SiGelato i Kołacz na Okrągło.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

SCF 2024 Spring: Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

9-10.04.24 r. Legia Warszawa

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa. Jak co roku targi, konferencja system umawiania spotkań i afterparty.

Rejestracja uczestników
Zamów pakiet partnera

Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!

SCF Magazine nr 4/2023

SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych. Zapraszamy do reklamy oraz bezpłatnej subskrypcji.

Czytaj online
Zostań partnerem