Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

Empik: kolejny rekordowy rok platformy marketplace. Ambitne plany

Wzrost ośmiokrotnie szybszy niż rynek i kolejne kamienie milowe – 10 mln dostępnych ofert i 11 mln zamówień zrealizowanych przez sprzedawców zewnętrznych. Platforma marketplace Empiku zanotowała kolejny udany rok i nie zwalnia tempa.

Przez 7 lat swojej działalności marketplace stał się jedną z głównych dźwigni omnikanałowego wzrostu Empiku, odpowiadając dziś za ponad 1/3 całej sprzedaży online. Mimo zawirowań na polskim rynku marketplace’ów, EmpikPlace notuje dynamiczne wzrosty, przyciągając Sprzedawców konkurencyjnymi warunkami, stabilnością i siłą marki.

Rynek marketplace w Polsce charakteryzuje duża dynamika. Wraz z poszerzeniem rynku o kolejnych graczy, Sprzedawcy coraz częściej dywersyfikują platformy, na których są obecni, poszukując nowych sposobów wyróżnienia swojej oferty. Potwierdzają to dane z wewnętrznego badania Empiku – ponad połowa Sprzedawców EmpikPlace deklaruje, że prowadzi swój sklep na czterech lub więcej platformach.

Co jednak decyduje o długofalowym sukcesie marketplace’u na tak nasyconym rynku? Znajomość lokalnych uwarunkowań, konkurencyjne warunki współpracy i wyróżnik – wartość dodana dla Sprzedawcy. W przypadku platformy Empiku jest nią na pewno dotarcie do szerokiego grona omnikanałowych klientów i możliwość sprzedaży pod znaną, silną marka z 75-letnią historią.

– Naszą mocną pozycję dostrzegają zarówno konkurencyjne platformy, Sprzedawcy, jak i sami klienci – rośniemy 8 razy szybciej niż rynek i od 7 lat konsekwentnie budujemy jedną z wiodących platform zakupowych w Polsce – mówi Mirek Drab, Dyrektor Marketplace Empik.

Empik marketplace w 2023 roku

Empik.com zakończył 2023 rok na 4. pozycji wśród najsilniejszych platform e-commerce w Polsce, docierając do ponad 9 mln klientów miesięcznie (Gemius/Mediapanel XII 2023). Istotną dźwignią wzrostu całej platformy e-commerce Empiku jest właśnie dynamicznie rosnący marketplace, który odpowiada dziś za ponad 1/3 całej sprzedaży online.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz
Empik Empikplace


W I kwartale 2024 EmpikPlace zanotował niemal 80% dynamikę wzrostu w ujęciu rok do roku. Kluczową siłą napędową rozwoju platformy są oczywiście obecni i dołączający Sprzedawcy. Dziś swoje sklepy na Empik.com prowadzi 7 tys. aktywnych Sprzedawców, a do końca 2024 roku Empik planuje zwiększyć tę bazę o ⅔. To zarówno małe marki i manufaktury, jak również duże, rozpoznawalne brandy. Tylko w 2023 r. kolejne znane sklepy zdecydowały poszerzyć dystrybucję o platformę Empiku – to m.in. Komputronik, Apteka Melissa czy Łazienkaplus.

Skokowo rośnie również liczba zamówień zrealizowanych przez Sprzedawców zewnętrznych: – 1,5 roku temu świętowaliśmy 5 lat od otwarcia platformy Empik.com na Sprzedawców zewnętrznych, a wraz z tym symboliczne 5 mln zrealizowanych przez nich zamówień. Niedawno przekroczyliśmy kolejny ważny próg – 11 mln zamówień i nie zwalniamy. Jesienią spodziewamy się przebicia bariery 16 mln, a w całym 2024 roku zakładamy wzrost o ⅔ w stosunku do 2023 – dodaje Mirek Drab.

Empik.com łączy w jednym ekosystemie sprzedaż własną i ofertę Sprzedawców zewnętrznych w ponad 20 różnorodnych kategoriach. Dziś w ramach marketplace dostępnych jest już ponad 10 mln ofert produktowych (+70% r/r), a miesięcznie przybywa ich blisko pół miliona. Lider omnichannel zapowiada, że planuje z zakończyć 2024 rok liczbą 16 mln aktywnych ofert marketplace.

Empik Empikplace

Największą popularnością wśród Sprzedawców cieszą się kategorie: Dom i Ogród, Zdrowie i Uroda, Zabawki, Sport oraz Elektronika. To sklepy z tych branż dostrzegają największy potencjał rozwoju swojego biznesu we współpracy z Empikiem. Do Empik.com chętnie dołączają również Sprzedawcy z kategorii AGD, Moda i Supermarket.

To zainteresowanie rozkłada się podobnie wśród klientów – najczęściej poszukują oni ofert z kategorii Dom i Ogród oraz Elektronika. Na kolejnych miejscach plasują się Zabawki, Sport oraz Zdrowie i Uroda.

Dlaczego Empik marketplace?

Aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby Sprzedawców, Empik zapytał przedstawicieli sklepów obecnych na platformie o ocenę ich dotychczasowej współpracy. Wśród najmocniejszych stron platformy Empiku Sprzedawcy wskazywali najczęściej na możliwość poszerzenia grona odbiorców oraz sprzedaż pod rozpoznawalną marką.

Badani zwrócili również uwagę na wygodę i wysoki poziom integracji z platformami i integratorami e-commerce. Nie mniej istotne były łączne koszty sprzedaży na platformie – Empik zapewnia atrakcyjne, transparentne warunki i stabilną siatkę prowizji. Co więcej, proponuje cykliczne promocje, obniżające prowizje dla nowych Sprzedawców – dołączające sklepy mogą obecnie skorzystać z 0% prowizji nawet do 3 miesięcy.

Empik Empikplace

Ankietowani Sprzedawcy docenili także zaangażowanie zespołu, łatwość kontaktu i wsparcie techniczne – obszary, które Empik rozwija i w które inwestuje. Jak tłumaczy Mirek Drab: – W 2023 roku wdrożyliśmy m.in. Centrum Zarządzania Sprzedawcy – dedykowaną platformę, która pozwala Sprzedawcom z jednego miejsca jeszcze łatwiej i efektywniej zarządzać całą sprzedażą na EmpikPlace. Koncentrujemy się również na aktywnym wsparciu naszych Sprzedawców poprzez nowe Centrum Pomocy, przystępne treści edukacyjne i webinary, wsparcie w integracji i optymalizacji kampanii EmpikAds oraz profile społecznościowe EmpikPlace.

Ambitne plany i omnikanałowy rozwój

2024 rok w Empik marketplace upłynie pod znakiem kolejnych inicjatyw rozwojowych. Już z początkiem marca platforma otworzyła wybrane kategorie na Sprzedawców z ofertą outletową.

W planach na ten rok jest również kontynuacja projektu Lookbook by Strefa Design, który miał swoją premierę w 2023 r. Empik konsekwentnie rozwija koncept Strefy Design – selekcji produktów na Empik.com z najciekawszą ofertą polskiego i zagranicznego wzornictwa. W ramach Lookbooka eksperci Strefy realizują tematyczne sesje zdjęciowe z produktami wybranych marek, których efekty służą potem za materiały promocyjne, reklamę na portalu a nawet pokazywane są na targach wzornictwa, na których Strefa Design zadebiutowała w grudniu 2023 roku.

W 2024 roku Empik udostępni również Sprzedawcom nową formę dostawy w ramach swojego omnikanałowego ekosystemu. Przedstawiciele Empiku zapowiadają, że po zakończonym pilotażu poinformują rynek o kolejnych krokach. Launch nowej usługi planowany jest na 3. kwartał tego roku.