W odpowiedzi na zmieniajcie się warunki zmienia się struktura podaży nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce – w ogólnym wolumenie dostępnej powierzchni spada udział wielkopowierzchniowego handlu na rzecz parków handlowych oraz innych, mniejszych, sąsiedzkich formatów. Dominację tego sektora potwierdzają dane Polskiej Rady Centrów Handlowych, z których wynika, że do 2025 roku powstanie 110 nowych obiektów handlowych, z których 98 to parki handlowe.
„Transformacja cyfrowa dla wielu sieci handlowych stała się koniecznością. Firmy rozwijają swoje cyfrowe kompetencje, a za tym podąża również transformacja łańcuchów dostaw. Coraz więcej podmiotów, które wywodzą się z tradycyjnego handlu rzuca wyzwanie cyfrowym, globalnym gigantom handlowym, jak Amazon czy też potentatom regionalnym, jak Allegro.
Tradycyjne do niedawna sieci handlowe również inwestują w rozwiązania umożliwiające na przykład odbiór zamówionych w sklepach internetowych towarów w automatach umieszczonych w ich tradycyjnych sklepach” – mówi Robert Dudziński, Head of Asset Management w Newgate Investment, firmie oferującej kompleksowe rozwiązania dla inwestorów lokujących kapitał w nieruchomości handlowe i obecnie zarządzającej portfolio 31 parków handlowych o łącznej powierzchni GLA około 140 000 mkw. zlokalizowanych w różnych miastach na terenie Polski.
Handel naziemny zmienia swoje oblicze
„Niezależnie od tempa rozwoju e-commerce to ciągle handel naziemny ma zdecydowaną przewagę. I tutaj ponownie na prowadzenie wysuwają się parki handlowe i handlowe mniejsze obiekty w kontekście dynamiki rozwoju aktualnego wolumenu. Obiekty handlowe powstają w coraz mniejszych miastach. Ich skala i oferta jest dopasowana do lokalnej chłonności rynku. W dużej mierze dostarczają oferty odpowiadającej na codzienne potrzeby konsumentów, a otwarta architektura sprzyja szybkim zakupom” – mówi Robert Dudziński z Newgate Investment.
„Możemy pochwalić się niemal 100% wynajmem nieruchomości handlowych wchodzących w skład naszego portfolio. Są to więc obiekty dobrze dopasowane do regionalnych uwarunkowań. Ponad 10 lat funkcjonowania Newgate Investment w Polsce udowodniło, że potrafimy trafnie określać potencjał handlowy danej lokalizacji. W Polsce jest jeszcze wiele miejsc, gdzie brakuje nowoczesnych obiektów handlowych” – podkreśla Robert Dudziński.
„Także w ścisłym centrum Polski są miasta, gdzie ciągle brakuje nowoczesnej handlowej infrastruktury. Takim miastem jest zlokalizowana w odległości około 25 kilometrów od Kutna, licząca 15 000 mieszkańców Łęczyca. Jeszcze w tym roku startujemy w tym mieście z budową parku handlowego o powierzchni 5 000 mkw. Jednym ze sklepów w obiekcie będzie duży sklep spożywczy. Otrzymaliśmy już wszystkie niezbędne pozwolenia i wkrótce startuje budowa” – mówi Sebastian Wiśniewski, Prezes Fortis Investments, polskiej spółce deweloperskiej wyspecjalizowanej w budowie między innymi parków handlowych.
„Potencjał sektora objawia się nie tylko w możliwości budowy obiektów handlowych na terenach, gdzie ich brakuje. Również istniejące i działające od wielu lat nieruchomości posiadają znaczący potencjał wzrostu. Między innymi kupiliśmy i przebudowaliśmy park handlowy zlokalizowany w Białymstoku. Zwiększyliśmy jego powierzchnię najmu o 3 000 mkw. do 16 400 mkw. Przeprowadziliśmy rekomercjalizację i na skutek tych zabiegów zwiększyliśmy generowany przez białostocki Wysockiego Park Handlowy NOI o około 70%” – mówi Robert Dudziński z Newgate Investment.
Zmianie struktury podaży nowoczesnych powierzchni handlowych towarzyszy zmiana pokoleniowa klientów. Na rynku konsumenckim zaczynają dominować pokolenia X oraz Millenialsi, którzy wprowadzają nowe oczekiwania. Oczekują, że zakupy będą dokonywane w sposób wygodny, szybki w miejscach oferujących komplementarne rozwiązania w tym możliwość odbioru towarów zamówionych przez Internet. Jest to jedna z przyczyn dynamicznego rozwoju centrów convenience oraz parków handlowych.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
On-line szuka możliwości off-line
„Obserwujemy nie tylko ekspansję sieci handlowych w Internecie. Również tradycyjnie internetowi gracze handlowi, jak Amazon, szukają możliwości rozwoju off-line i otwierają bądź przejmują sklepy naziemne podążając za swoimi klientami. Amazon posiada już sieć ponad pięciuset tradycyjnych sklepów w Stanach Zjednoczonych i w Europie oferujących różne kategorie produktowe” – mówi Robert Dudziński.
„Parki handlowe i centra typu convenience z założenia odpowiadają na potrzeby lokalnych społeczności będąc zarówno wielkością, jak i ofertą dopasowane w możliwie największym stopniu do ich oczekiwań. Dla wielu firm handlowych poszukujących bliskiego kontaktu z klientem są idealnym miejscem do prowadzenia działalności w tym również są potencjalnie naturalnym środowiskiem rozwoju dla internetowych sieci handlowych chcących rozwijać się off-line” – mówi specjalista z Newgate Investment.
Parki udowodniły swoją przydatność
„Parki handlowe ze względu na swoją otwartą architekturę funkcjonowały przez cały okres trwania pandemii umożliwiając klientom dokonywanie codziennych zakupów. W ten sposób wielu konsumentów po raz pierwszy skorzystało z oferty tych mniejszych, kompaktowych nieruchomości i choć duże, tradycyjne centra handlowe w wielu wypadkach odzyskały swoje rynkowe pozycje to popularność parków i innych mniejszych handlowych obiektów nie spadła. Wprost przeciwnie: rośnie i zaczyna w zasadniczy sposób dominować na polskim rynku powierzchni handlowych” – podsumowuje Robert Dudziński z Newgate Investment.