UOKiK wygrywa w sądzie z Jeronimo Martins Polska

Sąd potwierdził decyzję prezesa UOKiK w sprawie nieuczciwych praktyk. Jeronimo Martins Polska. Właściciel sieci Biedronka nie miał prawa domagać się od dostawców rabatów, które nie zostały wcześniej ustalone w umowie. Kara jaką sąd ustalił za wykorzystywanie przewagi kontraktowej to ponad 506 mln zł.

Sprawa dotyczy decyzji prezesa UOKiK z grudnia 2020 r. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK nałożył ponad 723 miliony złotych kary na właściciela sieci sklepów Biedronka. Swoją decyzję umotywował tym, że spółka Jeronimo Martins Polska w nieuczciwy sposób zarabiała kosztem dostawców  produktów spożywczych.

Jak można przeczytać w ówczesnym komunikacie UOKiK „Z informacji zebranych przez Urząd w trakcie postępowania i kontroli w biurach tego przedsiębiorcy wynika, że spółka w arbitralny sposób narzucała niektóre rabaty, głównie dostawcom owoców i warzyw.

Kontrahenci byli informowani o konieczności udzielenia rabatu dopiero na koniec okresu rozliczeniowego, po zrealizowaniu dostaw. Tym samym zawierając umowę nie wiedzieli, ile zarobią, ponieważ w każdej chwili właściciel Biedronki mógł zażądać pomniejszenia wynagrodzenia poprzez przyznanie dodatkowego rabatu w sobie tylko znanej wysokości. 

W przypadku braku dokonania korekt wcześniejszych faktur z uwzględnieniem tego rabatu dostawcy groziła kara finansowa. Ze względu na siłę rynkową Biedronki dostawcy godzili się na niekorzystne dla nich warunki obawiając się, iż zakończenie współpracy mogłoby oznaczać jeszcze większe straty finansowe”.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Decyzję UOKiK w sprawie kary wymierzonej spółce Jeronimo Martins Polska potwierdził sąd. Potwierdził stanowisko UOKiK, że sieć handlowa ma obowiązek wykonywania zawartych umów i powstrzymania się od jednostronnych zmian cen. 

„To precedensowy wyrok ważny dla całego rynku. Potwierdza przyjęty przez nas i realizowany sukcesywnie i z determinacją kierunek działań w przewadze kontraktowej. Stoimy na straży polskich dostawców i producentów żywności – skomentował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Decyzja jest nieprawomocna i stronom przysługuje apelacja.

W maju br. prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, związane z akcją promocyjną „Magia Rabatów – Zabawki i Książki.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Jedną z nich było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych. Informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za voucher.

Największa sieć detaliczna w Polsce

Jerónimo Martins Polska S.A. jest właścicielem Biedronki – największej sieci detalicznej w Polsce, posiadającej sklepy zlokalizowane w ponad 1300 miejscowościach, która jest obecna na polskim rynku od 29 lat. Na koniec I kwartału 2024 roku posiadała 3 596 placówek. Filarami strategii firmy są starannie wyselekcjonowane produkty najwyższej jakości, oferowane w codziennie niskich cenach.

W 2022 r. Biedronka współpracowała z prawie 1400 polskich dostawców, od których pochodziło ponad 93 proc. produktów w ofercie sieci. Jerónimo Martins Polska S.A., zatrudniając ponad 81 tys. osób, jest największym pracodawcą w Polsce. Spółka jest partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu.