Ponad połowa Polaków mówi „tak” obecności psów w galeriach handlowych – wynika
z badania przeprowadzonego przez Posnanię we współpracy z firmą badawczą Inquiry.
To dowód na to, że czworonogi stają się nieodłącznym elementem stylu życia klientów, a przestrzeń handlowa musi się do tego dostosować. Dog-friendly retail stawia przed właścicielami i zarządcami galerii handlowych nowe wyzwania w kontekście obsługi klienta oraz budowania jego doświadczeń.
Aż 60% Polaków pozytywnie ocenia obecność zwierząt towarzyszących w galeriach, a tylko 8% jest temu zdecydowanie przeciwnych. Kluczową grupą napędzającą zmiany są młodsi klienci – w przedziale wiekowym 18–24 lata aż 71% aprobuje obecność pupili, a także… rodzice – ponad 62% z nich jest na tak, a połowa deklaruje, że obecność czworonogów wpływa pozytywnie na ich komfort jako klientów.
Za rosnącą akceptacją podąża realny trend – 7 na 10 badanych przyznaje, że regularnie spotyka zwierzęta w galerii handlowej. To pokazuje, że obecność psów w tego typu przestrzeniach staje się już codziennością, a dog-friendly retail – istotnym elementem w strategii rozwoju centrów handlowych.
„Co drugi opiekun psa deklaruje, że zdarza mu się zabierać pupila do obiektu handlowego. Zazwyczaj powodem jest niechęć wobec pozostawienia go samego w domu, co wskazało blisko 45% badanych. Aż 40% respondentów chce, aby pupil towarzyszył im na zakupach, ponieważ traktują go jak członka rodziny.
Społeczeństwo się zmienia – pojawiają się nowe potrzeby i oczekiwania, rośnie świadomość w kwestii dobrostanu zwierząt. My przyjęliśmy wyzwanie już dawno i realizujemy je w ramach działającego od 6 lat programu „Yes Pies”. Jedną ze składowych programu są właśnie przeprowadzone przez nas badania. Naszym głównym celem jest lepsze poznanie preferencji klientów – tak, aby jeszcze skuteczniej rozwijać ideę dostępności” – mówi Marek Ćwiek, dyrektor Posnanii.
Apsys, deweloper i zarządca Posnanii, jest na polskim rynku prekursorem dostępności w obiektach handlowych – także dla psów. Już od momentu powstania centrum w 2016 roku opiekunowie mogli przebywać ze swoimi pupilami w częściach wspólnych. Dodatkowo, Apsys zainicjował program „Yes Pies”, dzięki któremu czworonogi mogą towarzyszyć właścicielom także podczas zakupów w wybranych sklepach – naklejki z charakterystycznym hasłem na witrynach lokali informują, gdzie pupil jest mile widziany. Dodatkowo, Posnania regularnie organizuje wydarzenia dla miłośników psów, m.in. darmowe konsultacje weterynaryjne, spotkania z behawiorystami czy psie spa, budując tym samym społeczność wokół idei dog-friendly retail.
Pies w galerii? Tak, ale na pewnych zasadach
Akceptacja obecności psów w obiektach handlowych nie jest bezwarunkowa. Klienci mówią: „pies może być częścią przestrzeni wspólnej, ale pod warunkiem stworzenia systemu regulacji
i kontroli” i oczekują jasnych zasad, które zapewnią poczucie bezpieczeństwa i higieny.
„Klienci są otwarci na psy w przestrzeniach handlowych, ale nie biegające samopas i nie wszędzie. Obawą związaną z obecnością psów, najczęściej zaznaczaną przez badanych, jest brak kontroli właścicieli nad psem. Dodatkowo, ponad 54% ankietowanych opowiada się za ograniczeniem dostępu zwierząt do wybranych stref. Najmniej chętnie respondenci reagują na czworonogi w strefach rozrywki (np. kino, kręgle, strefa gier i zabaw) – 49% ankietowanych wskazało, że pies nie powinien mieć tutaj wstępu. Co ciekawe, przychylniej respondenci podchodzą do obecności psów w strefach gastronomicznych – 71% jest na tak, ale tylko, jeśli pies jest na smyczy, w wózku lub na rękach opiekuna” – mówi Agnieszka Juszkis, Dyrektor Marketingu Posnanii.
Osoby nieposiadające psów deklarują zdecydowanie większy poziom obaw związanych z obecnością zwierząt w galeriach niż właściciele pupili, jednakże w kilku kwestiach przedstawiciele obu grup są zgodni – ponad 80% respondentów w każdej grupie za najbardziej niedopuszczalne zachowanie uważa niesprzątanie po psie. Co więcej, ponad połowa respondentów uważa, że centra handlowe powinny zapewnić opiekunom zwierząt środki do sprzątania po swoim pupilu. Jednomyślność obu kategorii klientów dotyczy także zasad bezpieczeństwa: 76% właścicieli psów i 77% osób nieposiadających psów uważa, że tradycyjna smycz powinna być obowiązkowa.
„Bez przejrzystych zasad łatwo o chaos – z zasadami pies w galerii przestaje być ryzykiem,
a staje się jego naturalną częścią. Jasne reguły nie są ograniczeniem, a odpowiedzią na potrzeby wszystkich grup klientów – właścicieli psów, osób nieposiadających zwierząt, seniorów, rodzin
z dziećmi, a także… samych czworonogów. Zwierzę staje się naszym nowym klientem, o którego również należy zadbać. Dlatego nie tylko wprowadzamy regulacje i udogodnienia, ale też edukujemy. Zachęcamy właścicieli zwierzaków do tego, aby pierwszą rzeczą, o której pomyśleli przed wejściem do obiektu jest: „czy mój pupil jest dziś gotowy na zakupy?” – mówi Marek Ćwiek.
Customer experience na czterech łapach
Co istotne, konsumenci robiący zakupy ze zwierzakami jasno komunikują, jakie udogodnienia chcą widzieć w obiektach handlowych. W ich oczach miski z wodą (77%), specjalne strefy gastronomiczne dostępne dla opiekunów z psami (71%) czy nawet apteczki pierwszej pomocy dla zwierząt (64%) nie są już ekstrawagancją, lecz oczekiwanym standardem.
Obecność psów w galeriach handlowych coraz częściej staje się czymś więcej niż sympatycznym dodatkiem – to realny element budujący customer experience. Co trzeci klient deklaruje, że zakupy łączy ze spacerem z pupilem. To pokazuje, że psy zaczynają kształtować codzienne wybory konsumenckie w sposób, którego branża retail nie może ignorować. Klienci z psami spędzają w dostępnych dla zwierzaków galeriach więcej czasu, chętniej do nich wracają
i oceniają je jako bardziej przyjazne.
„Ponad połowa wszystkich respondentów uważa, że obecność zwierząt poprawia atmosferę w centrum handlowym – sądzi tak 55% badanych, a wśród właścicieli psów ten odsetek rośnie do 65%. To nie tylko wrażenie – to konkretna przewaga konkurencyjna, która może przełożyć się na lojalność klientów i większą wartość koszyka zakupowego.
Żeby tak się stało, potrzeba kompleksowego podejścia – przejrzystych regulacji, odpowiednich udogodnień oraz dbania o edukację opiekunów psów i klientów, którzy zwierzaków nie posiadają. Jednak przede wszystkim potrzeba codziennego myślenia, co możemy zrobić lepiej, jak możemy zadbać o każdego klienta. Przeprowadzone przez nas badanie daje konkretną wiedzę, na której będziemy budować dalsze działania zwiększające komfort naszych klientów, także tych na czterech łapkach” – podsumowuje Agnieszka Juszkis.
W portfelu Apsys
APSYS jest jednym z wiodących operatorów branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use oraz inwestycjach mieszkaniowych. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy wszystkie działania, niezależnie od wielkości i lokalizacji poszczególnych nieruchomości, są̨ dopasowane do ich specyfiki.
Do największych inwestycji organizacji w Polsce należą Posnania w Poznaniu i Manufaktura w Łodzi. APSYS Polska zarządza obecnie ponad 700 000 mkw. GLA w 15 obiektach handlowych zlokalizowanych w 12 największych miastach. Apsys prowadzi także inwestycje mieszkaniowe – Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Mokotowie oraz Ogrody Staromiejskie i Wrocławskie Lofty w centrum Wrocławia.
Apsys Polska prowadzi również foodhall w Poznaniu.