W październiku 2025 r. wysoki wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym miesiącem 2024 r. odnotowano między innymi w kategoriach „meble, rtv, agd” (o 13,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9,0%). Spadek sprzedaży nastąpił w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 3,3%).
Jak podaje GUS po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w październiku 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 5,6% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku oraz wzrosła o 1,9% w porównaniu z wrześniem br.
W październiku 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 8,6% wyższa niż przed rokiem. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,1% do 9,3%.
Większy niż w październiku 2024 r. był udział tej formy handlu m.in. w grupach „pozostałe” (12,9% wobec 10,1%) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części (6,4% wobec 1,3%). W grupach o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet nastąpił natomiast spadek udziału: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,0% przed rokiem do 20,5%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 25,9% do 24,9%) oraz „meble, rtv, agd” (z 19,0% do 18,9%).
„Październik rozpoczyna najważniejszy okres w branży e-commerce i sprzedaży internetowej, czyli IV kwartał. Konsumenci zaczynają wtedy myśleć o większych, jesiennych zakupach, zmianie kolekcji, a część rozpoczyna już wczesne przygotowania do świąt.
Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,1% do 9,3%. Na obserwowany wzrost wpływa wiele czynników, takich jak ograniczona liczba niedziel handlowych, co sprzyja przenoszeniu zakupów do kanału online, poprawa nastrojów konsumenckich (m.in. w związku ze spadkiem inflacji) oraz utrzymujący się trend wzrostowy po letnim spowolnieniu zakupowym.
Należy również podkreślić coraz bardziej znaczący udział handlu transgranicznego (cross-border). Z jednej strony, polscy przedsiębiorcy coraz mocniej rozwijają sprzedaż poza granicami naszego kraju, natomiast nasi konsumenci coraz częściej dokonują zakupów na platformach zagranicznych” – skomentował Michał Kręcisz, Chief Sales Officer w INIS (Digitree Group).
„Październik pokazuje, że siła konsumenta wciąż pozostaje jednym z najważniejszych filarów polskiej gospodarki. W ostatnim czasie obserwowaliśmy wyższe odczyty sprzedażowe zwłaszcza w kategoriach dóbr trwałego użytku, co sugeruje, że Kowalscy są dziś zdecydowanie bardziej skłonni do podejmowania decyzji o większych, poważniejszych zakupach. To efekt wyższych realnych dochodów i spowalniającej inflacji, a więc czynników wzmacniających poczucie finansowego komfortu.
W kolejnych miesiącach spodziewam się dalszego ożywienia konsumpcji. Zgodnie z danymi GUS, nastroje konsumenckie pozostają dobre, a wskaźniki ufności utrzymują się w okolicy najwyższych wskaźników sprzed pandemii. Ten optymizm coraz częściej przekłada się na oszczędzanie, aniżeli impulsywne wydawanie. Coraz więcej Polaków wybiera świadome zarządzanie pieniędzmi, odkładając część dochodów na przyszłość. To dobry kierunek, bo fundamentem dobrostanu jest stabilna poduszka finansowa i regularne inwestowanie, które choć wiąże się z ryzykiem, daje duże szanse nie tylko na utrzymanie, ale i zwiększenie realnej wartości naszych pieniędzy.
Warto myśleć długoterminowo i wykorzystywać dostępne narzędzia emerytalne, jak np. OIPE, czyli Ogólnoeuropejski Indywidualny Produkt Emerytalny, stworzony w UE, by w długim terminie pokonać wzrost cen i dać gwarancję niezależności względem lokalnych zawirowań gospodarczych i politycznych. Z najnowszych danych wiemy, że po 2. latach funkcjonowania produktu w Polsce, zyski uczestników sięgnęły nawet 36,6%. Pamiętajmy, że nawet niewielkie, ale systematyczne wpłaty rozpoczęte odpowiednio wcześnie, mogą z czasem przynieść znaczące korzyści i dać nam coś więcej niż chwilową satysfakcję z zakupowych zdobyczy” – mówił Przemysław Barankiewicz, szef Finax na Polskę.
„Według najnowszego odczytu GUS październik przyniósł wzrost sprzedaży detalicznej względem września (o 6,7%) mimo odczuwalnego pogorszenia nastrojów konsumenckich spowodowanego wzrostem o 2,8% cen towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z październikiem 2024. Październik jest też zazwyczaj okresem pomiędzy pierwszą a drugą falą zakupów jesiennych (ubrania, wyposażenie domu) przypadających na listopad. Dlatego historycznie sprzedaż detaliczna była niższa niż w miesiącu poprzedzającym oraz następnym.
Tym razem konsumenci szybciej niż w poprzednich latach otworzyli swoje portfele i ruszyli na zakupy przed listopadowymi Black Weeks. Mimo to można prognozować wysoki wynik podczas przedświątecznych wyprzedaży. Prognostykiem takiego zjawiska może być wzrost odnotowywany w e-commerce. W październikowym odczycie Base Index zauważyć można wzrost sprzedaży online o 10% rok do roku. Optymizmem w tym kontekście napawają również właśnie opublikowane wyniki sprzedaży Allegro. Polski gigant e-handlu w trzech kwartałach tego roku odnotował wynik niewiele niższy niż w całym minionym roku. Biorąc pod uwagę fakt, że ostatni kwartał jest zawsze najlepszym okresem w sprzedaży, można założyć, że wyniki będą znacznie wyższe od oczekiwanych. Myślę, że będzie to dotyczyć tak Allegro, jak i całkowitej sprzedaży detalicznej w listopadzie. Taki stan rzeczy koreluje z ogłoszonym przez GUS wzrostem PKB o 3,7%, najlepszym odczytem od 3 lat” – dodał Tomasz Gutkowski, Head of Business Development w Univio.
„Najnowszy odczyt GUS za październik potwierdza stabilny wzrost e-commerce w Polsce. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,1% do 9,3%. To pokazuje, że rynek utrzymuje dynamikę mimo słabnących impulsów inflacyjnych i bardziej ostrożnych decyzji zakupowych gospodarstw domowych.
Konsument pozostaje wyraźnie wrażliwy cenowo, koncentrując się na kategoriach postrzeganych jako potrzebne oraz porównując oferty w wielu kanałach. W segmencie online sprzyja temu rosnąca rola wyszukiwania mobilnego, automatyzacji rekomendacji oraz prostych procesów dostawy i zwrotów, które przekładają się na utrzymanie konwersji.
Najsilniej korzystają kategorie dobrze zdigitalizowane – elektronika użytkowa, moda, beauty czy artykuły domowe – podczas gdy część rynku offline notuje słabszą dynamikę. Październikowy odczyt jest więc ważnym sygnałem przed szczytem sezonu zakupowego w kolejnych tygodniach, pokazując, że e-commerce wchodzi w czwarty kwartał z relatywnie stabilną bazą popytową” – skomentował Krzysztof Kuźbik, partner Avallon MBO.
„Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej (jak zazwyczaj) idą w parze z publikowaną wcześniej produkcją, a więc są …. dobre! +5,4 proc. vs konsensus 3,7 proc. RPP ma ciekawy dylemat decyzyjny. Inflacja będzie mocno spadać, a gospodarka przyspieszać. My wiemy, jak to się rozwiąże” – napisali w komentarzu ekonomiści mBanku.
„Po lepszych od oczekiwań październikowych danych z przemysłu i budownictwa, także handel zaskoczył po mocniejszej stronie. Sprzedaż detaliczna towarów wzrosła o 5,4 proc. r/r (ING: 3,8 proc.; konsensus: 4,0 proc.) przy solidnych wzrostach popytu na dobra trwałe. Wzrost PKB w czwartym kwartale 2025 roku będzie mocny” – dodają eksperci ING Banku Śląskiego komentując dane GUS.