Sylwester Cacek, Sfinks Polska: rok 2024 był dla nas czasem wzrostu sprzedaży

­­Sfinks Polska, spółka zarządzająca sieciami SPHINX, The Burgers czy Piwiarnia, według wstępnych danych jednostkowych, w 2024 roku wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 74,3 mln zł, zysk brutto na sprzedaży o wartości 24,8 mln zł oraz zysk z działalności operacyjnej w kwocie 6,2 mln zł. Jednocześnie spółka zanotowała wynik netto o wartości -5,7 mln zł.

„Rok 2024 był kolejnym okresem wzrostu sprzedaży gastronomicznej w naszych sieciach. Restauracje działające pod naszymi szyldami, i to nie uwzględniając sieci Piwiarnia, wypracowały bowiem łącznie aż 206,8 mln zł przychodów, czyli o 8,8% więcej niż rok wcześniej. W związku z tym, że zgodnie z założeniami strategii konsekwentnie dokonujemy przekształceń restauracji własnych we franczyzowe, przychody ze sprzedaży gastronomicznej takich restauracji przestają być notowane w przychodach spółki, a są uwzględniane wyłącznie w sprzedaży gastronomicznej sieci.

Po przekształceniu bowiem w poczet przychodów spółki zaliczane są tylko opłaty z tytułu umowy franczyzowej. W uproszczeniu można stwierdzić, że przestajemy księgować całą sprzedaż usług gastronomicznych, a księgujemy marżę z tych usług w części nam przypadającej” wyjaśnia Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

„Pod koniec trzeciego kwartału 2024 roku dokonaliśmy przekształcenia aż 7 restauracji własnych na franczyzowe, co zgodnie z przedstawionym mechanizmem znalazło odzwierciedlenie w odpowiednim zmniejszeniu przychodów spółki. Dodatkowo, po takich zmianach właścicielskich część restauracji notuje przez pierwszy okres niższą sprzedaż z uwagi na remonty, konieczność ponownego ubiegania się o pozwolenia na sprzedaż alkoholu czy zmiany kadrowe, co przy tak dużej skali przekształceń dodatkowo wpłynęło na obniżenie wyników spółki za ubiegły rok.

Spodziewamy się, że w przyszłości restauracje te będą notować lepsze wyniki niż przed przekształceniem dzięki zaangażowaniu franczyzobiorcy w zarządzanie własnym biznesem, co z kolei będzie miało pozytywny wpływ na nasze wyniki „komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Zaprezentowane wyniki jednostkowe są wynikami wstępnymi i będą podlegały badaniu przez firmę audytorską. Pełne zaudytowane wyniki jednostkowe i skonsolidowane Sfinks opublikuje 25 kwietnia br. 

Sfinks ma 106 lokali

Grupa Sfinks Polska zarządza 106 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, w tym siecią 71 restauracji SPHINX (segment casual dining), siecią 28 pubów Piwiarnia (segment gastro pubów), oraz 1 restaurację Chłopskie Jadło (segment casual dining), 1 Lepione&Pieczone, 4 lokalami The Burgers oraz 1 lokalem Sphinx Cocktail Bar. Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne w dowozie m.in. SPHINX, The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken czy Da Mamma.

Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz