Choć idea 5–10-minutowego miasta nie jest nowa, rzadko realizowana jest przez jednego właściciela z pełną kontrolą operacyjną nad wszystkimi elementami – od oferty handlowej, przez usługi, po funkcje noclegowe wzmacniające potencjał obiektów komercyjnych. Taki zintegrowany model wdraża Womak Holding – właściciel i zarządca centrum handlowo-usługowego Swoja Olimpia, wyróżnionego Grand Prix w konkursie „Piękny Wrocław”.
Podczas #scf2025fall firma zaprezentuje kończący się II etap konceptu 5 minutowego miasteczka, wraz z dalszymi planami obejmujący rozbudowę o kolejny budynek, który będzie stanowił III etap projektu.
Komercyjny ekosystem w sercu Swojczyc
Wrocławskie Swojczyce to jedna z najdynamiczniej rozwijających się części miasta – łącząca bliskość zieleni i rekreacji z wygodnym dojazdem do centrum. To dzielnica, która w ostatnich latach zyskała na znaczeniu m.in. dzięki nowym inwestycjom mieszkaniowym i infrastrukturalnym.
W tym otoczeniu działa Swoja Olimpia – kompleks, który od 2021 roku pełni rolę lokalnego centrum codziennych spraw – z dostępem do handlu, gastronomii i usług dla lokalnej społeczności. Dzięki dogodnej lokalizacji przy głównych trasach dojazdowych z obiektu korzystają również mieszkańcy sąsiednich osiedli takich jak Wojnów, Strachocin, Wojszyce oraz dalszych rejonów, którzy odwiedzają centrum po drodze – w drodze do domu, pracy czy rekreacji. Bliskość głównych arterii sprawia, że zakupy, kawa, odbiór paczki czy wizyta u specjalisty stają się szybkie, wygodne i naturalnie wpisane w rytm dnia.
Równolegle, na wyższych kondygnacjach, powstają funkcje noclegowe – zaprojektowane z myślą o dłuższym pobycie, przeznaczone dla osób ceniących wygodny, elastyczny styl życia. To rozwiązanie nie tylko optymalizuje wykorzystanie budynku, a w szczególności pięter, ale także wzmacnia dzienny ruch klientów dla całej inwestycji, co przekłada się na atrakcyjność centrum z perspektywy najemców.
„Model 5-minutowego miasta to dziś nie tylko idea urbanistyczna, ale realne narzędzie wspierające efektywność komercyjną. Dzięki temu, że pozostajemy operatorem całego kompleksu, możemy strategicznie zarządzać jego rozwojem i dostosowywać funkcje do zmieniających się oczekiwań klientów, a także najemców” – komentuje Paweł Kleszczewski, Dyrektor Obszaru Komercjalizacji i Rozwoju Womak Holding.
Przestrzeń do zagospodarowania – funkcjonalnie, lokalnie, z potencjałem
Projekt miasteczka ciągle się rozwija. W ramach nowego etapu dostępne jeszcze pozostają przestrzenie usługowe – w tym lokale gastronomiczne z możliwością prowadzenia ogródków letnich. Womak prowadzi aktywny proces komercjalizacji, oferując elastyczne warunki i otwartość na indywidualne potrzeby przyszłych partnerów.
„Nasz model oparty jest na budowaniu funkcjonalnych, lokalnych centrów usługowych, które rozwijają się wraz z otoczeniem. Dla najemców oznacza to przewidywalność, dbałość o jakość całego kompleksu i dostęp do klientów, którzy są tu każdego dnia – podkreśla Paweł Kleszczewski.
Przemyślana lokalizacja i miejska wygoda
Lokalizacja to bez wątpienia jeden z głównych filarów sukcesu Swojej Olimpii. Zaledwie 4 minuty pieszo dzielą kompleks od stacji kolei podmiejskiej. Planowana tuż za inwestycją pętla tramwajowo-autobusowa z systemem Park&Ride dodatkowo wzmocni dostępność komunikacyjną. Bliskość terenów zielonych, rekreacyjnych oraz miejskich atrakcji – takich jak Hala Stulecia, ZOO, Wielka Wyspa, Stadion Olimpijski czy AWF – przyciąga nie tylko mieszkańców, ale też osoby aktywnie korzystające z infrastruktury dzielnicy.
Swoja Olimpia – centrum lokalnych decyzji i codziennych spraw
Od początku projekt tworzony był w ścisłym dialogu z lokalną społecznością. Już w pierwszym etapie otwarty został Lidl – długo wyczekiwany operator spożywczy – a także Inmedio, Cukiernia Sowa, SportsMedic, laboratorium medyczne Diagnostyki, przedszkole, żłobek, szkoła tańca i wiele innych. Dziś Swoja Olimpia to nie tylko park handlowy – to lokalny hub łączący funkcje zakupowe, usługowe i społeczne, który rośnie razem z potrzebami mieszkańców Swojczyc.