UM Kraków: rozwój rynku powierzchni handlowych w Krakowie

Wizualizacja Centrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja

Wizualizacja Centrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Krakowie pod koniec 2011 roku wynosiła 489, 3 tys. mkw.  – wynika z raportu Urządu Miasta Krakowa p.t. „Kraków Real Estate Market 2011”. W minionym roku na rynek dostarczono 47, 5 tys. mkw. powierzchni w jednym nowym projekcie – Futura Park oraz w rozbudowanym centrum handlowym M1. W 2011 roku ukończono również wolnostojące obiekty handlowe m.in. Makro Cash and Carry i Castorama oraz rozbudowano sklep IKEA.

Rynek powierzchni handlowej w Krakowie, podobnie jak w innych głównych miastach Polski, zaczął rozwijać się na początku lat 90-tych, wraz z otwarciem pierwszych dużych hipermarketów, takich jak Carrefour, Tesco czy Real. Pod względem rocznego przyrostu podaży, jak czytamy w raporcie, najbardziej znaczące były lata: 2001, kiedy ukończono centra handlowe M1 oraz Plaza Center, 2006, w którym na rynku pojawiła się Galeria Krakowska oraz 2009, kiedy otworzono jedno z największych centrów handlowych w Polsce – Bonarka City Center. Do 2011 roku praktycznie wszystkie obiekty handlowe obecne w Krakowie były tradycyjnymi centrami handlowymi, jedynie Zakopianka stanowiła park handlowy.

W październiku 2011 roku Neinver, hiszpański deweloper ukończył budowę centrum Futura Park w Modlniczce pod Krakowem. Jest to kompleks łączący w jednym miejscu park handlowy oraz centrum wyprzedażowe (Factory Outlet).

Pod względem oferty handlowej i obecnych najemców najbogatszą ofertę prezentują Galeria Krakowska, Bonarka City Center oraz Galeria Kazimierz. W Krakowie znajdują się również sklepy typu DIY („do it yourself” – „zrób to sam”) takie jak Castorama, Praktiker, Obi i Leroy Merlin, jak również wolnostojący sklep IKEA, reprezentujący branżę wyposażenia wnętrz.

Na koniec 2011 roku współczynnik pustostanów we wszystkich nowoczesnych centrach handlowych w Krakowie wyniósł ok. 4,7 proc. 

W 2012 roku w Krakowie nie zostanie oddane do użytku żadne nowe centrum handlowe powyżej 5 tys. mkw. Planowana na kolejne lata podaż powierzchni handlowej jest szacowana na ponad 120 tys. mkw. w takich projektach jak Auchan Bronowice (około 60 tys. mkw.), Serenada (około 42 tys. mkw.) oraz jeden park handlowy. Budowa centrum handlowego Auchan Bronowice przez Immochan rozpoczyna się na początku 2012 roku, a planowane ukończenie obiektu jest przewidziane na drugą połowę 2013. Kolejne centrum, Serenada firmy Mayland Real Estate, również według założeń powinno być dostarczone na rynek pod koniec 2013 jednak na chwilę obecną nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa. Planowany jest również park handlowy o powierzchni ok. 20 tys.mkw., jednak inwestycja ta jest na razie na etapie projektowym.

Urząd Miasta Krakowa, Wydział Strategii i Rozwoju Miasta wydał raport dotyczący krakowskiego rynku nieruchomości komercyjnych p.t. „Krakow Real Estate Market 2011”. Publikacja powstała we współpracy z firmą doradczą Colliers International Poland.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016