Centrum handlowe
Centrum handlowe

Analitycy firmy Colliers International przygotowali przegląd rynków handlowych w miastach o liczbie ludności z przedziału 30–100 tys. Miasta zostały przeanalizowane pod względem istniejącej i planowanej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej oraz wskaźników ekonomicznych, takich jak stopa bezrobocia czy siła nabywcza mieszkańców.

W regionie centralnym, w województwie mazowieckim największym potencjałem handlowym wyróżniają się Sochaczew, Pruszków, Otwock i Grodzisk Mazowiecki a w łódzkim Kutno i Zgierz.

W województwie śląskim to Racibórz i Cieszyn zostały wskazane jako najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla kolejnych inwestycji handlowych.
W województwie małopolskim wysokim potencjałem charakteryzuje się Nowy Targ.

Nietypowym przypadkiem jest Zakopane. Choć miasto plasuje się w grupie poniżej 30 tys. mieszkańców, liczba turystów przyjeżdżających do Zakopanego przewyższa ją kilkukrotnie. Wzmożony ruch turystyczny sprzyja rozwojowi handlu i przyciąga międzynarodowe marki.

Przygraniczne położenie województw dolnośląskiego i opolskiego może wpływać pozytywnie na potencjał handlowy miast z tych województw. Przykładem może być rozwinięty rynek handlowy w Zgorzelecu, w którym centra handlowe kierują swoją ofertę także do niemieckich klientów.
Wyjątkowym miastem jest także Lubin ze względu na bardzo wysoką siłę nabywczą mieszkańców (wyższa o ponad 30 proc. od średniej krajowej), a także Nysa, w której na chwilę obecną brak jest nowoczesnego centrum handlowego.

Colliers przeanalizował też województwa wschodniej części Polski: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego i świętokrzyskiego. Charakteryzują się one najniższą wartością siły nabywczej w kraju i w związku z tym planowane w tym regionie inwestycje wymagają szczególnej ostrożności i dopasowania formatu do możliwości lokalnych rynków.

W województwie lubelskim na uwagę zasługują Puławy i Łuków, w podkarpackim miastem o najwyższym potencjale handlowym jest Sanok, a w podlaskim Augustów.

Część raportu obejmuje województwa: kujawsko-pomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie. Analizie poddano 13 miast tych województw, przy czym podobnie jak w przypadku pozostałych regionów, analizowano aktualny rynek nowoczesnej powierzchni handlowej oraz czynniki społeczno–ekonomiczne. Na ich podstawie został określony potencjał handlowy miast tych regionów. Okazało się, że tylko Giżycko charakteryzuje się wysokim potencjałem handlowym.

W zachodniopomorskim najwyższą ocenę otrzymały Kołobrzeg i Świnoujście. Pomijając korzystne parametry społeczno-ekonomiczne Kołobrzegu i Świnoujścia, miasta te są także popularną destynacją niemieckich pensjonariuszy, którzy korzystają z bogatej oferty sanatoryjnej obu kurortów. Poza tym, w miastach tych na dzień dzisiejszy nie ma nowoczesnego obiektu handlowego o powierzchni powyżej 5 tys. mkw.

W województwach wielkopolskim i lubuskim nie zidentyfikowano miast o wysokim potencjale inwestycyjnym.