Właściwe oświetlenie ma olbrzymie znaczenie dla sieci typu Food. Pozwala nie tylko dobrze eksponować produkty, zachęcając klientów do dokonania zakupów, jest również ważnym elementem zarządzania efektywnością procesową i kosztową. Współpraca Philips Lighting z siecią Biedronka pokazuje również, jak oświetlenie LED może wspierać realizację celów proekologicznych.

W sklepach typu Food powinna panować odprężająca atmosfera, aby kupujący czuli się komfortowo. Takie poczucie sprzyja dokonywaniu zakupów i sprawia, że klienci chętnie wracają do ulubionego sklepu. Dzięki rozwojowi technologii LED powstały energooszczędne rozwiązania, które pozwalają wyeksponować produkty w najlepszy możliwy sposób, nawet w tak wymagających miejscach jak zamrażarki, chłodziarki czy działy ze świeżą żywnością.

– Oferowane przez nas inteligentne systemy sterowania oświetleniem to zupełnie nowa jakość oświetlenia w sklepach typu food. Pozwalają odpowiednio zaaranżować ekspozycję w poszczególnych obszarach sklepu, oszczędzać energię poprzez ograniczenie sztucznego oświetlenia w ciągu dnia. To doskonały sposób kontrolowania kosztów bez konieczności ograniczania komfortu klientów – zapewnia Tomasz Waszkiewicz, dyrektor sprzedaży w firmie Philips Lighting.

Oświetlenie LED pozwala osiągać znaczącą oszczędność zużycia energii elektrycznej aż do 70 proc. Jest to szczególnie istotne dla sklepów, w których oświetlenie jest istotną pozycją kosztową. Stosując rozwiązania konwencjonalne możliwym byłoby uzyskanie oszczędności rzędu 15 proc. w poborze energii elektrycznej. Stosując nowoczesną technologię LED firmy Philips Lighting możliwym jest uzyskanie oszczędności dochodzących nawet do 50 proc.

Każdy dział produktów potrzebuje innego, zindywidualizowanego oświetlenia, tak by podnieść komfort klienta robiącego zakupy i podkreślić kluczowe cechy produktów. Oświetlenie LED nie emituje ciepła ani promieniowania UV, które mogą wpływać na utrzymanie świeżości produktów, utratę kolorów czy niepotrzebne zużycie energii, pozwala jednak na jeszcze więcej.

– W Philips Lighting dążymy do tego, by grą światła możliwą dzięki zastosowaniu naszej technologii LED, wydobyć najważniejsze cechy produktów oferowanych przez naszych klientów. Właściwe zastosowanie oświetlenia LED utwierdza konsumenta w przekonaniu, że zakupuje produkty najwyższej jakości – przekonuje Michał Nowosad, Key Account Manager z Philips Lighting.

Zastosowanie żywego białego oświetlenia w technologii LED pozwoli skierować uwagę na świeże produkty. W dziale z nabiałem, a szczególnie serami, najodpowiedniejszym oświetleniem jest to emitujące lekko żółtą barwę. W przypadku pieczywa i wyrobów cukierniczych dominuje oświetlenie w zakresie barw od biało-żółtego do czerwono-brązowego. Wyroby mięsne najlepiej prezentują się w ciepłym świetle białym z subtelną czerwoną poświatą. Wina natomiast wymagają zapewnienia możliwości kontroli ciepła oraz wysokiej temperatury barwowej, która wydobywa ich prawdziwy kolor.

Sieć Biedronka konsekwentnie wprowadza nowe rozwiązania przyjazne środowisku. Od 2008 roku rozwija projekt sklepów ekologicznych, umożliwiający ograniczenie zużycia energii, wody i produkcji odpadów. Nieustanie pracuje nad doskonaleniem sklepów pod względem ich efektywności energetycznej, efektywności eksploatacyjnej, jak również innowacyjności. W 2010 roku na salach sprzedaży we wszystkich sklepach Biedronka zmienione zostały świetlówki z 58 W na MASTER TL-D Eco 51 W, na tak zwane świetlówki EKO, oznaczone kolorem zielonym, co dało znaczne oszczędności energii elektrycznej.

Obecnie trwają prace nad projektem sklepu ekologicznego Biedronka drugiej generacji. Jednym z kluczowych elementów tych działań jest zastosowanie energooszczędnego oświetlenia wykorzystującego technologię LED, wdrażanego we współpracy z firmą Philips Lighting. LED to najnowocześniejsza i najbardziej oszczędna technologia oświetleniowa pozwalająca generować nie tylko oszczędności kosztów, ale również ograniczać wpływ na środowisko naturalne poprzez zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i zmniejszać pobór energii nawet o kilkadziesiąt procent.

– Sieć Biedronka stawia przed sobą ambitne cele dotyczące ograniczenia wpływu na środowisko naturalne. Cieszymy się, że możemy z nią współpracować przy ich realizacji – twierdzi Bogdan Rogala, dyrektor zarządzający Philips Lighting w Polsce.

Technologia LED stosowana w sklepach Biedronka generuje niewiele ciepła, co sprzyja utrzymywaniu jakości i świeżości produktów. Pozwala ona również regulować strumień świetlny, czyli zarządzać poziomem natężenia oświetlenia w sklepie, dostosowując np. do światła dziennego.

Firma Philips Lighting Poland jest partnerem merytorycznym tegorocznej edycji Shopping Center Forum 2013 Fall Edition odbywającego się w dniach 18-19 września. Więcej informacji na temat Forum znajduje się tutaj.