Projektowanie partycypacyjne na przykładzie realizacji Gemini  

Realizacja WES.expert dla Gemini

Przy każdym projekcie galerii handlowej mamy do czynienia z kilkoma perspektywami. Pierwszą jest Inwestor, który chce otrzymać sukces komercyjny. Drugą Architekt pragnący przekazać swoją wizję przestrzeni. WES.expert jako firma łącząca oba te światy, dodaje własną perspektywę konsultingową, płynącą z długoletniego doświadczenia realizacji projektów przestrzeni wspólnych. Proces współpracy trzech stron określamy projektowaniem partycypacyjnym.

Jak działa taki typ współpracy, dobrze obrazuje ukończony w tym roku projekt Gemini Park w Tychach. Naszą obecność tam zaczęliśmy od wystroju wnętrz. Otrzymane od Inwestora inspiracje przekuł na wstępną koncepcję nasz wewnętrzny dział architektury. Jednak omawiając projekt na spotkaniu statusowym, szybko doszliśmy do wniosku, że projekt wymaga zmian. Przedstawiona przestrzeń była za bardzo osadzona w początkowej inspiracji i nie pasowała do mającej powstać bryły, którą dostarczało odrębne studio architektoniczne. Tu pojawia się główna korzyść podejścia partycypacyjnego. Angażując w projekt wszystkie strony, możemy szybko wyeliminować problemy, które mogłyby nas zaskoczyć na końcowej implementacji.

Radosław Zawalski, project manager WES.expert
Radosław Zawalski, project manager WES.expert

Mając za sobą uzgodniony ogólny kierunek projektu, mogliśmy skupić się na ścieżce klienta i powiązanej z nią strefowości przestrzeni. Biorąc pod uwagę dystans, jaki miałby przebyć potencjalny odwiedzający, postanowiliśmy rozłożyć skupienie, które przeważnie kręci się wokół food courtu. Podobne wnioski wyciągnął również w trakcie trwania projektu Inwestor, który postanowił dodać gastronomię do strefy znacznie oddalonej od food courtu. Wspólna analiza pozwalająca na rozwój i katalizę pomysłów jest kolejną zaletą projektowania partycypacyjnego.

Ważnym aspektem jest również atmosfera współpracy. W przypadku tego projektu wszystkie zespoły szybko nawiązały dobry kontakt. Inwestor był otwarty na nowe pomysły, co w efekcie przyniosło oczekiwany rezultat. Jak mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy: „Dużym wyzwaniem, jakie postawiliśmy przed firmą WES.expert, było połączenie komfortu i funkcjonalności tych miejsc z nowoczesnym wzornictwem, które miało je odróżniać od podobnych przestrzeni w innych galeriach handlowych na Śląsku. Na tym polu odnieśliśmy spory sukces. Strefy, które powstały, spełniają dziś swoją funkcję i są chętnie odwiedzane. […] Miano na uwadze to, że osoby odwiedzające galerię mają różne potrzeby i z odmiennych powodów przychodzą do centrum handlowego. Taka elastyczna przestrzeń sprawia dziś, że każdy gość znajdzie dla siebie właściwe miejsce gwarantujące mu prywatność i pozwalające na spotkanie, czy rozmowę biznesową. Dużym sukcesem okazała się także estetyka tych miejsc. […] Ten ciekawy koncept doceniła także branża. Aranżacja stref była jednym z kryteriów, które zadecydowały o nagrodzie The European Property Awards w kategorii retail developement Poland”.

Zupełnie inne początki miał projekt w istniejącej już galerii, czyli Gemini Park w Bielsko-Białej, który zaczął się od badań przestrzeni. Zebranie dostępnych już danych oraz obserwacja tego jaki klient pojawia się w obiekcie i jak się zachowuje w poszczególnych częściach Galerii pozwoliło na wypracowanie koncepcji architektonicznej. Projekt obejmował wszystkie strefy wspólne, których wcześniej brakowało w obiekcie. Dlatego wprowadzane funkcje były szczegółowo omówione z Inwestorem oraz przeszły przez kilkumiesięczny okres kontrolny. Podczas tego procesu weryfikacji uległa ilość miejsc w poszczególnych strefach, warianty kolorystyczne, rodzaje wybranych tapicerek, a nawet możliwość rotacji przestrzennej poszczególnych stref. Źródłem zmian były najczęściej dodatkowe obserwacje poczynione z Inwestorem, już pod kątem konkretnych funkcji oraz rozmieszczenie najemców. Projektowanie partycypacyjne pomaga uniknąć powszechnych błędów planowania, jak niedokładne oszacowanie potrzebnych zasobów.

Ostatnim etapem projektu w Gemini Park w Tychach była optymalizacja przestrzeni pod kątem komercjalizacji. Jak to bywa w nowo powstających obiektach, plany rozmieszczenia najemców są nieustannie aktualizowane, co często oznacza modyfikację funkcji danej przestrzeni. Podobnie było tym razem, gdzie wraz z daną funkcją musiały się również zmieniać przestrzenie wspólne. Choć w niektórych przypadkach to już istniejący projekt przestrzeni dyktował rozmieszczenie danego najemcy. Całościowa funkcjonalność brała wtedy priorytet. W trakcie kilkuletniego projektu, nie można zapomnieć o przyczynie leżącej u podstaw stworzonej koncepcji. Bez niej projekt straci swoją spójność i moc oddziaływania. Czwartą wartością projektowania partycypacyjnego jest utrzymanie kluczowych wartości, jakie zostały przyjęte na początku przedsięwzięcia. Dzięki temu nawet przedłużający się proces nie spowoduje utraty celu projektu.

Sukces każdego projektu mierzymy poprzez uśmiech na twarzy naszego klienta. Jak ocenia realizację nasz Inwestor? „Po blisko 10 miesiącach widzimy, że zaprojektowane w ciekawy sposób strefy wypoczynku i food court przynoszą efekty. Przestrzeń taka nie tylko zatrzymuje klienta na dłużej, a tym samym wydłuża jego czas pobytu w galerii nawet o godzinę. Ma także spory wpływ na odbiór obiektu. Galeria przez to postrzegana jest jako miejsce komfortowe, sprzyjające socjalizacji, a także jako, w naszym przypadku, jako miejsce wydarzeń. Dlatego myśląc o rozbudowie, którą zaplanowaliśmy na 2019 rok, myślimy także o rozwoju tych koncepcji. Tym bardziej, że w planach mamy rozwój rozrywki z kinem na czele, a także rozwój oferty gastronomicznej” – komentuje Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park w Tychach. Efekt ten nie zostałby osiągnięty, gdyby nie została zapewniona trójstronna partycypacja w procesie.

Zalety projektowania partycypacyjnego:

  • Eliminacja potencjalnych ryzyk przedsięwzięcia już w początkowych fazach projektu
  • Szybsze generowanie pomysłów i implementacja usprawnień
  • Uniknięcie powszechnych błędów planowania
  • Utrzymanie kluczowych wartości projektu, niezależnie od jego długości

Autorem tekstu jest Radosław Zawalski, project manager WES.expert. Firma jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019 Exhibtion & Awards.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn