Metropolitan Investment: 146 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej

Od początku 2019 r. w Polsce otwarto łącznie 17 nowych obiektów handlowych, a na rynek dostarczono ponad 146 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Wśród nowo uruchomionych obiektów, aż jedenaście stanowiły parki handlowe, pięć centra handlowe oraz jedno centrum wyprzedażowe – wynika z raportu firmy Metropolitan Investment „Rynek powierzchni handlowych w Polsce – podsumowanie I półrocza 2019 r.”.

Firma Metropolitan Investment jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE.

Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie blisko 13,6 mln mkw. GLA. Tymczasem nasycenie z roku na rok wciąż rośnie. Na koniec maja 2019 roku osiągnęło już poziom 353 mkw./1 tys. mieszkańców. Dodatkowo, jak wynika z raportu „Rynek powierzchni handlowych w Polsce – podsumowanie I półrocza 2019 r.”, najwyższy poziom nasycenia występuje w największych miastach kraju (ponad 100 tys. mieszkańców) i dotyczy przede wszystkim trzech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego i pomorskiego.

Rośnie liczba parków handlowych

Do najbardziej popularnych formatów na rynku należą centra handlowe, które stanowią obecnie około 84,5% całkowitych zasobów powierzchni handlowej w Polsce. Jednak segmentem, który stale zyskuje na znaczeniu i obecnie posiada już 13 proc. udział w powierzchni handlowej, są parki handlowe. Format ten wykazuje spory potencjał, który jest związany ze zmieniającym się stylem życia społeczeństw oraz rosnącą konsumpcją. Pokazują to także statystyki dotyczące dynamiki wzrostu w tym obszarze. W okresie od 2010 r. do maja 2019 r. na rynku przybyło blisko 970 tys. mkw. tego rodzaju powierzchni handlowej, co daje imponujący wzrost o 111 proc.. Tym samym całkowita powierzchnia handlowa obejmująca format retail parków wynosi obecnie około 1,83 mln mkw. GLA.

– Tylko od początku 2019 roku powstało w Polsce 11 parków handlowych – mówi Jacek Kulczykowski Starszy Analityk Inwestycyjny w Metropolitan Investment S.A. – To pokazuje, że poza dużymi miastami, w których rynek jest już niemal w pełni nasycony, coraz istotniejszą rolę zaczynają odgrywać parki handlowe, zlokalizowane w mniejszych miejscowościach i skrojone na miarę potrzeb lokalnej społeczności. Brak konkurencji w okolicy, odpowiednio dobrany zestaw najemców oraz wygoda z robienia szybkich zakupów w dogodnej lokalizacji powoduje, że park handlowy pełni rolę lokalnego centrum zakupowego i staje się opłacalną inwestycją – komentuje.

Nieznaczny wzrost odnotowały również centra wyprzedażowe (+0,7 proc.), które zajmują łącznie około 272 tys. mkw. GLA (2 proc.) i trzecie miejsce pod względem popularności formatu.

Tenant-mix gwarantem sukcesu

Powodzenie każdego obiektu handlowego zdeterminowane jest przez odpowiednio skomponowany tenant-mix, czyli dobór najemców. W przypadku parków handlowych jest to najczęściej oferta, która umożliwia klientom robienie codziennych i kompleksowych zakupów. Dlatego najbardziej popularnymi najemcami w tego typu formatach są operatorzy spożywczy, dyskonty z branży tekstylno-przemysłowej (takie jak Pepco, KiK czy TXM) oraz najemcy drogeryjni. W zależności od powierzchni, jaką dysponuje park handlowy, ofertę uzupełnia sklep z elektroniką, sprzętem sportowym czy sklep obuwniczy. Są to obiekty, które nie mają rozbudowanej oferty gastronomicznej i rozrywkowej, ale najmniejsze lokale często zajmują lokalni przedsiębiorcy. Najczęściej są to przestrzenie, w których działalność prowadzą piekarnie, cukiernie, kwiaciarnie, sklepy mięsne, zoologiczne czy odzieżowe, ale także placówki ubezpieczeniowe, medyczne, telekomunikacyjne.

Jak będzie wyglądał rynek w drugim półroczu?

Obecnie na terenie kraju prowadzone są prace budowlane w ramach 59 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni najmu ponad 440 tys. mkw.. Blisko 46 proc. trwających inwestycji powstaje w małych miastach, w których liczba ludności nie przekracza 50 tys. osób. Najwięcej nowej powierzchni handlowej w Polsce, bo 21 proc. ogółu realizowane jest w województwie małopolskim (5 inwestycji i 92 tys. mkw. GLA). Drugie miejsce pod tym względem zajmuje województwo mazowieckie (12 inwestycji, 77 tys. mkw. GLA) z niespełna 18 proc. udziału w rynku. Aż 56 proc. ogólnej liczby wszystkich trwających inwestycji stanowią projekty parków handlowych. Tylko do końca 2019 r. na rynek zostanie wprowadzone ponad 130 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej w formacie retail parków. Poza realizacją nowych obiektów handlowych prowadzone są także prace mające na celu powiększenie blisko dwudziestu już funkcjonujących na rynku obiektów. W rozbudowie znajduje się ponad 110 tys. m² nowoczesnej powierzchni handlowej. Trwają również dwie przebudowy połączone z przekształceniem istniejących dotychczas galerii handlowych, które po zakończeniu prac będą pełniły funkcję centrów wyprzedażowych (Metropolitan Outlet Bydgoszcz oraz Fashion Outlet Kraków).

Metropolitan Investment S.A. jest pierwszym w Polsce zespołem prowadzącym projekty na rynku nieruchomości dochodowych dla klienta indywidualnego. Firma posiada w swoim portfolio inwestycje z zakresu nieruchomości handlowych rozwijane pod brandem Metro, prywatne akademiki oraz apartamenty inwestycyjne. W ciągu niespełna czterech lat działalności firma zrealizowała już siedemnaście inwestycji o łącznej powierzchni 42 tys., mkw. a w realizacji znajduje się kolejne 92 tys. mkw.  powierzchni.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl