scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

[WYWIAD] Marcin Olesiak, Sweet Gallery: rok 2021 będzie dla nas okresem największego rozwoju

Marcin Olesiak, Sweet Gallery

W większości przypadków nasze lokalizacje mogły być i były otwarte. Lockdown zatem nie tylko nie zablokował nam działalności, ale w niektórych przypadkach poprawił wyniki. 2021 rok będzie dla nas okresem największego rozwoju firmy – mówi w rozmowie z Retailnet.pl/SCF News Marcin Olesiak, prezes spółki Sweet Gallery, twórca konceptów gastronomicznych Bafra Kebab, Si Gelato, Lodolandia i Kołacz na Okrągło

Jak działa Sweet Gallery w czasach pandemii?

Marcin Olesiak: Najwłaściwsze słowo na obecne czasy to dynamicznie. Prowadzimy niszowy model gastronomii w formacie take away i muszę powiedzieć, że w czasie koronakryzysu ten model świetnie się sprawdził. Uniknęliśmy sytuacji w której pandemia wymusza na nas zmiany ponieważ od początku naszej działalności, a działamy ponad 7 lat, ta forma sprzedaży lodów, kołaczy i kebabów przez okienko jest corem naszej działalności. Aktualnie prowadzimy sieć ponad 650 lokalizacji łącznie dla 4 brandów, z czego 40 to Bafra Kebab, ok. 20 Si Gelato, 400 Lodolandii i ok. 190 lokali Kołacz na Okragło.

Nic się zatem nie zmieniło?

MO: Jeśli nawet, to niewiele. W większości przypadków nasze lokalizacje mogły być i były otwarte. Wyjątki stanowiły tylko te punkty handlowe, które działały przy galeriach całkiem zamkniętych, a takich było niewiele. Wszędzie tam, gdzie działamy np. w sąsiedztwie sklepów spożywczych nasze punkty wręcz notowały większe obroty. Lockdown zatem nie tylko nie zablokował nam działalności, ale w niektórych przypadkach poprawił wyniki. Operowaliśmy w sytuacji, gdy rynek gastro był całkowicie zamknięty, a klienci mogli odebrać ciepły posiłek właśnie u nas. Oczywiście koronawirus spowodował mnóstwo innych komplikacji operacyjnych od kwarantann po utrudnienia w załatwianiu spraw urzędowych, ale fakt, że działamy w modelu take away spowodował, że w miarę sprawnie funkcjonujemy.

Pandemia spowodowała zmianę nawyków klientów. Czy to wpływa na Państwa działalność?

MO: Klienci musieli przestawić się ze spożywania posiłków na miejscu, w lokalu i brać je na wynos. Ale z chęci zjedzenia czasem czegoś poza domem nie zrezygnowali i dzięki temu ruch przy naszych placówkach nie słabnie. Czarnym koniem okazał się koncept Bafra Kebab, który rozwija nam się w zawrotnym tempie. Tylko w listopadzie przybyło nam 8 nowych punktów pod tym szyldem. Bafra to koncept idealny na te czasy. Jest to biznes całoroczny, a produkt dostępny dla każdego za niewysoką cenę 12 zł za ciepły posiłek. Pomógł nam też fakt, że Polacy kochają kebab, w tej chwili chyba na równi z pizzą oraz dobrze dopracowany format – ładny design przyczep, dobre wykończenie, odpowiednie lokalizacje i sam produkt – smaczny i niedrogi.

Sweet Gallery stawia od wielu lat na rozwój w oparciu o franczyzę. Czy potencjalni partnerzy są zainteresowani współpracą w niepewnym dla gastronomii otoczeniu biznesowym?

MO: Ewidentnie przybywa osób, które są zainteresowane prowadzeniem własnego biznesu. Często zmusiła ich do tego sytuacja i trudny dla niektórych branż rynek pracy. Sporo zapytań mamy także od osób, które chcą całkiem się przebranżowić np. z stewardessy, przewoźnika czy pracownika fabryki samochodów w gastronoma. Nie zawsze się to udaje i proces decyzyjnych aktualnie jest wolniejszy, ale zapytań jest coraz więcej. Codziennie odbywamy po kilka spotkań z potencjalnymi franczyzobiorcami.

Jak przebiega Państwa współpraca z centrami handlowymi?

MO: Galerie zawsze były dobrym miejscem dla handlu, ale w tym roku wszystko wywróciło się do góry nogami. Lokalizacje przeciętne zyskały, a te działające przy topowych galeriach w dużych miastach straciły rentowność bądź były na granicy jej utrzymania. Musieliśmy reagować na zmieniającą się sytuację i nasza strategia zakłada teraz skupienie się na ekspansji w mniejszych miastach, nawet tych liczących ok. 15 tys. mieszkańców. Oczywiście nie rezygnujemy ze współpracy z topowymi galeriami czego przykładem było otwarcie w ostatnim czasie 2 placówek przy Arkadii i przy Domach Towarowych Centrum, ale chcemy się teraz skupić na niszy, którą są mniejsze miejscowości do których nie wchodzą sieciowi duzi operatorzy gastronomiczni.

Jak zatem wyglądają Państwa plany ekspansji na 2021 rok?

MO: 2021 rok będzie dla nas okresem największego rozwoju firmy. Mamy zakontraktowane 209 otwarć więc poszerzamy zaplecze biurowe, logistyczne, zatrudniamy ludzi. Chcemy także wprowadzić dwa pilotażowe całkiem nowe koncepty – z pieczywem i panierowanymi kurczakami. Ponadto skupimy się na rozwoju za granicą. Nasz kierunek to Rumunia, gdzie aktualnie wprowadzamy dwa formaty i gdzie bardzo dobrze przyjęły się nasze pierwsze punkty.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Najemcy

bafra-kebab-logo
gastronomia
Lokalizacji: 130
Bafra Kebab to koncept należący do największej i najszybciej rozwijającej się sieci mobilnych punktów sprzedaży street food w Polsce. Sieć…
Baza danych

Firmy

sweet-gallery-logo
retailer
Sweet Gallery to operator gastronomiczny. Spółka Sweet Gallery jest twórcą systemów franczyzowych takich sieci jak: Lodolandia, Bafra Kebab, Si Gelato,…
Baza danych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów.

Subscribe

* indicates required