Od początku działalności na rynku komercyjnym stawiamy na bardzo dobrze przemyślane projekty znajdujące się w świetnie skomunikowanych lokalizacjach, dlatego nawet jeśli pojawiła się chwilowa niepewność na rynku, to nie obawialiśmy się, że to wpłynie na nasze przyszłe projekty – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Krzysztof Gaczorek, prezes zarządu KG Group.
Miniony rok to trudny czas dla branży handlowej. Jak wyglądała sytuacja u Państwa?
Krzysztof Gaczorek: To był bardzo wymagający rok. Wiosną znaleźliśmy się w sytuacji, która zaskoczyła wszystkich. Konieczność zamknięcia większości sklepów w naszych centrach oczywiście wiązała się z przejściowymi trudnościami, koniecznością renegocjacji umów z najemcami i niepewnością co do przyszłości. Ostatecznie nie wpłynęło to jednak zasadniczo na naszą działalność. Zgodnie z założonym planem kontynuowaliśmy zarówno budowy, jak i komercjalizację nowych obiektów.
Jak wygląda proces komercjalizacji w czasach pandemii? Czy widoczna jest ostrożność najemców?
KG: W przypadku centrów Atut wszystko nadal przebiega bardzo sprawnie. Od początku działalności na rynku komercyjnym stawiamy na bardzo dobrze przemyślane projekty znajdujące się w świetnie skomunikowanych lokalizacjach, dlatego nawet jeśli pojawiła się chwilowa niepewność na rynku, to nie obawialiśmy się, że to wpłynie na nasze przyszłe projekty. Ponadto ostatni rok wyraźnie pokazał, że obiekty typu convenience są znacznie bardziej odporne na wszelkie wahania rynkowe, a zapotrzebowanie na nie będzie rosnąć.
PARTNER PORTALU
Czy w związku z tym KG Group zamierza jeszcze przyspieszyć rozwój sieci Atut?
KG: Na pewno możemy mówić o przyspieszeniu rozwoju, ale to nie tyle efekt wydarzeń ostatniego roku, co raczej ciężkiej pracy w ostatnich kilku latach. Dostrzegając postępujące zmiany nawyków zakupowych Polaków i coraz większe zainteresowanie ofertą parków handlowych, intensywnie pracowaliśmy nad nowymi obiektami. Myślę, że dzięki temu śmiało możemy powiedzieć, że wchodzimy w etap naprawdę dynamicznego rozwoju sieci Atut.
Nad jakimi projektami aktualnie Państwo pracują?
KG: Równolegle trwają prace nad kilkunastoma projektami, które znajdują się na różnym etapie rozwoju. W grudniu zakończyliśmy rozbudowę centrum Atut w Pruszkowie, a już w lutym czekają nas kolejne dwa otwarcia – najpierw drugiego etapu centrum Atut w Bełchatowie, a następnie Atutu Bielany w Krakowie. W naszym czwartym już centrum w stolicy Małopolski znajdzie się dziewięć sklepów, m.in. Biedronka, Pepco, Action, KiK, Rossmann i Media Expert. Będzie to pierwsze centrum handlowe w tej części Krakowa, więc nie mamy wątpliwości, że będzie cieszyć się bardzo dużym zainteresowaniem.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Czy w najbliższym czasie planowane są kolejne budowy?
KG: W kwietniu rozpoczniemy budowę kompleksu handlowego przy ul. Nowohuckiej w Krakowie. Na 15-hektarowym terenie wybudujemy dwa parki handlowe Atut o łącznej powierzchni 23 tys. mkw. GLA, a także centrum Designer Outlet Kraków o powierzchni ponad 20 tys. mkw., w którym znajdzie się 120 sklepów.
Wiosną ruszy także budowa Atutu w Suchej Beskidzkiej, w którym pojawią się sklepy, których do tej pory w mieście nie było, m.in. Lidl. Będzie to obiekt odróżniający się od tych dotychczas przez nas budowanych. Architektura budynku nawiąże bowiem do ważnej części historii miasta, a więc będzie to połączenie nowoczesności z tradycją.
Oczywiście cały czas rozwijamy też projekt Atutu w Wieliczce, w którym na powierzchni 18 tys. mkw. znajdzie się ponad 30 lokali, a proces komercjalizacji już w tej chwili jest na bardzo satysfakcjonującym poziomie.
Czy KG Group stawia teraz na duże parki handlowe?
KG: Każde centrum dostosowujemy do lokalnych możliwości i staramy się wybrać optymalny projekt. Jeśli dostrzegamy potencjał lokalizacji, nie obawiamy się dużych inwestycji. A taką będą nie tylko centra w Krakowie przy Nowohuckiej czy w Wieliczce, ale również jeden z naszych najnowszych projektów, czyli druga część cieszącego się ogromną popularnością Atutu Ruczaj w Krakowie. W sąsiedztwie oddanego na początku 2019 r. centrum powstanie trzykondygnacyjny obiekt handlowy o powierzchni ponad 25 tys. mkw. GLA, w którym znajdzie się m.in. centrum Leroy Merlin, operator spożywczy, popularne sieci dyskontowe, punkty gastronomiczne oraz siłownia.
KG Group obrał sobie za cel inwestycji głównie Kraków i jego okolice. Czy to się zmieni?
KG: Jesteśmy krakowską firmą, dlatego siłą rzeczy w Małopolsce działamy najintensywniej. Nigdy jednak nie zamierzaliśmy się ograniczać jedynie do jej terytorium. Przykładem są tu choćby centra w Bełchatowie i Pruszkowie czy inwestycje mieszkaniowe we Wrocławiu i w Warszawie. W województwie mazowieckim planujemy zresztą już wkrótce kolejne inwestycje. W sąsiadujących z Warszawą Dawidach Bankowych wybudujemy centrum Atut z kilkunastoma sklepami. Obiekt powstanie w miejscu, które – nie mamy wątpliwości – w najbliższych latach będzie się dynamicznie rozwijać. Już w tej chwili okoliczne miejscowości cieszą się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców Warszawy, a będą jeszcze atrakcyjniejsze m.in. dzięki otwarciu podwarszawskiego odcinka trasy S7, czyli tzw. Puławskiej bis. Sami zdecydowaliśmy się wybudować w pobliżu planowanego centrum Atut nowe Osiedle Sfera, na którym powstanie kilkaset nowych mieszkań.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz