[WYWIAD] Krzysztof Gaczorek, KG Group: w tym roku otworzymy 4 nowe parki handlowe

W ostatnich latach zbudowaliśmy silny zespół, który potrafi reagować na zmieniającą się rzeczywistość i szybko dostosować się do nowych warunków na rynku więc w przyszłość patrzymy ze spokojem i optymizmem – w rozmowie z Retailnet mówi prezes zarządu KG Group Krzysztof Gaczorek.

KG Group w ostatnich latach mocno zaznaczyło swoją obecność na rynku nieruchomości komercyjnych otwierając kolejne parki handlowe. Jak obecnie wygląda rozwój sieci centrów Atut?

Myślę, że bez cienia przesady mogę powiedzieć, że znajdujemy się w momencie bardzo intensywnego i dynamicznego rozwoju. Wystarczy wspomnieć, że jednocześnie prowadzimy budowy aż czterech nowych parków handlowych – trzech w Krakowie i jednego w Suchej Beskidzkiej – o łącznej powierzchni ponad 50 tysięcy metrów kwadratowych GLA. Ponadto pracujemy nad projektami i komercjalizacją kilku nowych obiektów.

Na jakim etapie jest budowa nowych parków?

Do tej pory wszystko przebiega bardzo sprawnie i zgodnie z założonym przez nas harmonogramem, dlatego planujemy otwarcie wszystkich czterech obiektów jeszcze w tym roku. Już w okresie wakacyjnym klienci będą mogli zrobić zakupy w centrum Atut w Suchej Beskidzkiej, w którym na powierzchni ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych GLA znajdą się takie sklepy, jak m.in. pierwszy w mieście Lidl, a także Media Expert, Pepco, Action, drogeria Kosmyk czy Martes Sport. Jesienią natomiast planujemy otwarcia trzech nowych krakowskich centrów – najpierw Atut Ruczaj 2, a następnie dwóch parków przy ul. Nowohuckiej, które będą funkcjonować pod wspólną nazwą Atut Kraków.

Atut w Suchej Beskidzkiej, zarówno pod względem doboru najemców, jak i powierzchni, nie odbiega znacząco od dotychczas realizowanych przez Państwa centrów. Atut Ruczaj 2 i Atut Kraków to już zdecydowanie większe obiekty.

Rzeczywiście, będą to centra wyróżniające się po pierwsze powierzchnią, a po drugie koncepcją doboru najemców. Nie wynika to jednak ze zmiany naszego podejścia do retail parków czy nagłej korekty naszej strategii, ale z realnego zapotrzebowania na takie obiekty i ofertę w danych lokalizacjach. Przykładowo Atut Ruczaj 2 powstanie na przeciwko otwartego przez nas w 2019 Atutu Ruczaj, w którym znajduje się już kilkanaście sklepów i który cieszy się ogromną popularnością. Niezwykle dynamiczny rozwój inwestycji mieszkaniowych w sąsiedztwie sprawia jednak, że oferta handlowa i usługowa wymaga zdecydowanego rozszerzenia. Dlatego w Atucie Ruczaj 2 na powierzchni ponad 25 tysięcy metrów kwadratowych znajdą się między innymi market budowlany Leroy Merlin, duży operator spożywczy, RTV Euro AGD, Sinsay, Dealz, Maxi Zoo, a ponadto duża siłownia sieci MyFitness Place oraz strefa gastronomiczna. Tym samym powstanie miejsce, które nie tylko będzie niemal w pełni zaspokajać podstawowe potrzeby zakupowe mieszkańców, ale też będzie posiadać ciekawą ofertę rekreacyjną. Myślę, że śmiało możemy powiedzieć, że wiemy, czego oczekują mieszkańcy w tej lokalizacji, bo jako inwestor i deweloper wieloetapowego Osiedla Piltza od lat jesteśmy w stałym kontakcie z mieszkańcami.

atut-sucha-beskidzka
Atut, Sucha Beskidzka

Czy podobna koncepcja będzie funkcjonować w Atucie Kraków przy ul. Nowohuckiej?

Ten projekt ma jednak zupełnie inną charakterystykę. Atut Ruczaj 2 ze względu na ogromną gęstość zaludnienia i przybywające stale nowe inwestycje mieszkaniowe nadal będzie miał charakter głównie lokalny. W Atucie Kraków wychodzimy natomiast z ofertą, która będzie atrakcyjna nie tylko dla mieszkańców lokalnych osiedli, ale też innych części Krakowa. W centrum poza popularnymi markami, jak Lidl, Rossmann, Action, Media Expert, RTV Euro AGD, Dealz, Kakadu oraz kilkoma sklepami odzieżowymi, powstanie też specjalna strefa z artykułami wykończenia wnętrz z takimi sklepami, jak m.in. Komfort, Black Red White, Bel-Pol, Pan Materac i wiele innych. W budowanych obiektach znajdzie się również jedna z największych siłowni w Krakowie i Małopolsce – sieci My Fitness Place. Ponadto w kolejnym etapie powstanie nowoczesne centrum outletowe Designer Outlet Kraków.

Oczywiście budowie tego kompleksu handlowego towarzyszyć będzie poważna przebudowa układu komunikacyjnego, m.in. ul. Nowohuckiej. Zależy nam bowiem na tym, żeby dojazd do parków był możliwie najbardziej komfortowy. Duża inwestycja w nowy układ drogowych jest więc dla nas niezwykle istotna. Wierzymy, że ciekawa oferta handlowa i dobra komunikacja przyciągną do kompleksu wielu klientów.

Jakie największe problemy widzą Państwo na drodze dalszego rozwoju sieci Atut?

Podczas rozwoju sieci Atut na różnych etapach musieliśmy się mierzyć z różnymi wyzwaniami i nie inaczej jest obecnie. Zmagamy się m.in. z rosnącymi cenami, coraz większą konkurencją, trudniejszym dostępem do atrakcyjnych gruntów oraz ogólną niepewnością związaną z sytuacjami, których wcześniej nikt nie przewidywał, czyli najpierw pandemią, a teraz wojną w Ukrainie, która nie wiemy jeszcze jakie skutki przyniesie nam wszystkim. W ostatnich latach zbudowaliśmy jednak silny zespół, który potrafi reagować na zmieniającą się rzeczywistość i szybko dostosować się do nowych warunków na rynku, więc w przyszłość patrzymy ze spokojem i optymizmem.

Jak obiekty należące do KG Group radzą sobie z pandemią?

Na pewno okresu pandemii, zwłaszcza pierwszych miesięcy, nie będziemy wspominać z tęsknotą. To był bardzo trudny czas, zwłaszcza podczas lockdownów, gdzie nie wiedzieliśmy, jak poradzą sobie poszczególni najemcy i jaki obraz zastaniemy po wszystkim. Parki handlowe przeszły jednak przez ten najtrudniejszy okres obronną ręką. W naszych centrach nie mieliśmy problemów z najemcami i wypowiadaniem umów. Nawet jeżeli w okresie lockdownów pojawiały się trudne sytuacje, to szybko potrafiliśmy dojść do porozumienia z naszymi partnerami. Dlatego wszystkie obiekty są wciąż w stu procentach skomercjalizowane. A jak obecnie radzimy sobie z pandemią? Tak naprawdę wszystkie nasze centra działają tak, jakby już się skończyła. Nawet jeżeli wciąż istnieją jakieś ograniczenia, to wspólnie z naszymi najemcami robimy wszystko, żeby dla klientów były jak najmniej uciążliwe, a nawet niezauważalne.

Jak pandemia przekłada się na proces komercjalizacji nowych obiektów?

W Atucie w Suchej Beskidzkiej od dawna mamy już komplet najemców, a w trzech krakowskich Atutach, które – jak wspominaliśmy – otwarte zostaną jeszcze w tym roku, komercjalizacja zdecydowanie przekroczyła już 90 procent. Nie możemy też narzekać na brak zainteresowania ze strony najemców w obiektach, które jeszcze są w etapie projektowym. Myślę, że pandemia mimo początkowego okresu niepewności, pokazała, że parki handlowe są zdecydowanie bardziej odporne na zmieniające się warunki rynkowe niż chociażby duże galerie handlowe.

Mimo wszystko na rynku wciąż widać jeśli nie niepewność, to ostrożność. Czy w takich sytuacjach KG Group nie ma problemów z przyciąganiem nowych marek do swoich projektów?

Staramy się jak możemy minimalizować wszelkie ryzyka. Nigdy nie wychodzimy z projektami, co do których nie mamy całkowitego przekonania. Poświęcamy ogrom czasu i pracy na przeanalizowanie lokalizacji, analizy zapotrzebowania na obiekt handlowy w okolicy i sam projekt budynku. Wychodzimy do najemców z przemyślanymi i spójnymi projektami, a nie niepełną wizją i życzeniowym myśleniem. Potwierdzeniem tego jest siedem naszych centrów, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem klientów. Ponadto myślę, że przez lata obecności na rynku nieruchomości komercyjnych daliśmy się poznać jako rzetelny i godny zaufania partner. Dlatego nie tylko jesteśmy w stanie utrzymywać długotrwałe relacje z największymi markami w Polsce, ale też wciąż przyciągać nowych najemców.

Po otwarciu w tym roku czterech nowych parków handlowych, jakich kolejnych obiektów możemy się spodziewać?

Równolegle pracujemy nad kilkoma projektami. O niektórych już informowaliśmy, jak choćby o Atutach w Wieliczce, czy podwarszawskich Dawidach Bankowych. Ale systematycznie dochodzą nowe projekty, o których wkrótce będziemy mogli powiedzieć znaczenie więcej. W każdym razie nie zamierzamy się zatrzymywać i wciąż będziemy rozwijać sieć parków handlowych Atut.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Newsletter

Codzienny newsletter profesjonalistów rynku centrów handlowych