Plany Dekady na 2020: nowe wyzwania i wielkie otwarcie

2019 rok w Dekadzie był czasem intensywnej pracy nad zarządzaniem portfolio 11 istniejących obiektów, rozpoczęciem budowy i dalszą komercjalizacją Dekady Nysa oraz realizacją nowych projektów. W 2020 przed spółką wciąż sporo pracy, nowych wyzwań i wielkie otwarcie.

Centra handlowe nadal pozostają najpopularniejszym formatem na rynku, ale w 2019 r. aż o 29 proc. więcej niż w roku poprzednim pojawiło się wśród nich parków czy magazynów handlowych. Oddano też najwięcej w historii centrów w formacie convenience o łącznej powierzchni 137 500 mkw. [Raport JLL]

Spadek aktywności deweloperów w segmencie dużych centrów handlowych w większych miastach i ich rosnąca aktywność w sektorze convenience powoduje, że rynek z roku na rok staje się coraz bardziej konkurencyjny. A terenów pod nowe obiekty handlowe nie przybywa – na koniec 2019 roku nasycenie powierzchnią handlową w Polsce znajdowało się już na poziomie nieznacznie poniżej średniej dla krajów Europy Zachodniej (279 mkw./1000 mieszkańców, w Polsce 266 mkw.) [Raport JLL]

– Od pewnego czasu rynek zdecydowanie zmierza w stronę mniejszych formatów. Miniony rok pokazał po raz kolejny, że kompleksowa oferta takich obiektów jak centra Dekada, wkomponowanych w otaczającą przestrzeń, potrzeby i styl życia mieszkańców, świetnie się sprawdza. W 2020 roku ich udział w całkowitym przyroście nowej powierzchni jeszcze się zwiększy, ale dojrzałość rynku wymaga również konkretnych działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności istniejących obiektów. Trwają i nadal kontynuowane będą modernizacje, rekomercjalizację i urozmaicenie ofert w starszych obiektach. Mając to na uwadze w 2019 podpisaliśmy kilkanaście znaczących nowych umów dla istniejących i planowanych rozbudów obiektów, m.in. z markami Top Secret, Quiosque KiK, Sinsay, Cropp czy House – mówi Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada S.A.

Czas na rozwój

O rozwoju centrów handlowych w najbliższym czasie decydować będzie wygoda zakupów, wysokiej jakości oferta odpowiadająca na potrzeby związane z szybszym tempem życia konsumentów, ich wyższą świadomością i potrzebą komfortu wspieraną przez nowoczesne rozwiązania. Właściciele wszystkich obiektów handlowych mierzą się obecnie z problemem rosnących kosztów operacyjnych, spadkami obrotów związanymi z mniejszą ilością dni handlowych, rozwojem e-commerce czy zmniejszonym popytem na wybrane grupy dóbr konsumpcyjnych. Z kolei realizacja nowych, wielkopowierzchniowych obiektów okazuje się często niemożliwa –  coraz trudniej jest znaleźć atrakcyjne grunty pod budowę nowoczesnego obiektu handlowego, ceny działek z dużym potencjałem osiągają zawrotne kwoty, a koszty budowy regularnie rosną. Nakłady inwestycyjne na rozbudowy i unowocześnienie starszych obiektów często stają się jedyną szansą na utrzymanie pozycji na trudnym i dojrzałym rynku.

– Zmiany preferencji konsumentów wymagają od właścicieli centrów dużej uwagi i nakładów, aby dostosować je do aktualnych potrzeb. Dekada jest na rynku od ponad 10 lat, jesteśmy jednym z pionierów formatu centrów convenience w Polsce i nieskromnie mogę powiedzieć, że znamy ten rynek jak mało kto. Jesteśmy przygotowani na zmiany, kontynuujemy plany rozbudowy istniejących obiektów i prowadzimy prace związane z powstaniem kolejnych projektów, m.in. zintegrowanych centrów handlowo-komunikacyjnych w Koninie i w Mińsku Mazowieckim. Część naszej aktywności chcemy też w najbliższym czasie skierować w stronę zakupu istniejących nieruchomości, odświeżenia ich i włączenia do portfolio Dekady. Jesteśmy pewni, że pomimo budowy mniejszej ilości nowych obiektów, rynek nadal będzie się rozwijał i widzimy na nim potencjał do rozwoju sieci Dekada – dodaje A. Walczak.

Nowa Dekada

2020 to ważna data w kalendarzu Dekady także ze względu na planowane na drugą połowę roku otwarcie najnowocześniejszego i największego z dotychczasowych obiektów spółki – śródmiejskiej Galerii Handlowej Dekada w Nysie. Rozpoczęta w październiku 2019 budowa posuwa się w błyskawicznym tempie, a na zaplanowanej powierzchni handlowej obiektu udało się zgromadzić czołówkę sieci w Polsce, w tym m.in. Reserved, Sinsay, Cropp, Diverse, House,Vistula, Wólczanka, Mates Sport, 50 style, Empik, RTV Euro AGD, Rossmann, Yes, Briju, Swiss, Pepco i KiK. Nyska Dekada nie będzie jednak jedynie punktem sprzedaży znanych marek. Ambicją inwestora jest zapewnienie najwyższej jakości usług i doświadczeń, które wygenerują wartość dodaną do oferty handlowej i zintegrują lokalną społeczność.

– Otwarcie Dekady Nysa wysuwa się w tym roku na pierwszy plan. Intensywnie pracujemy nad tym, aby ten wyczekiwany przez mieszkańców Nysy i okolic obiekt nie zawiódł ich nadziei, dopinamy ostatnie umowy najmu, przygotowujemy lokale dla najemców i planujemy już wielkie otwarcie. To będzie dla nas dobry rok – podsumowuje A. Walczak

Dekada jest aktywnym inwestorem i doświadczonym deweloperem nieruchomości komercyjnych. Od rozpoczęcia działalności w 2007 roku zbudowała rozpoznawalną ogólnopolską markę i stała się liderem budowy nowoczesnych centrów handlowych typu convenience oraz zintegrowanych centrów komunikacyjno-handlowych. W portfolio Dekady znajduje się jedenaście obiektów, które pod wspólną nazwą Dekada działają w Brodnicy, Ciechanowie, Grójcu, Krakowie, Malborku, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach i Żyrardowie. Realizowane są także inwestycje w Nysie oraz we współpracy z PKP, centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim.