Karina Kreja, dyrektor w Dziale Doradztwa CBRE: w Warszawie jest miejsce na nowe obiekty handlowe

Popyt na powierzchnię handlową w Warszawie jest większy od podaży, a ilość powierzchni handlowej, która ma być oddana do użytku w latach 2012 – 2013 jest bardzo ograniczona. Rynek powierzchni handlowych w Warszawie zmienia się i w ostatnich latach z rynku najemców staje się rynkiem wynajmującego a poziom pustostanów w stolicy, określony w badaniu RRF, sięga ok. 0.8 proc. i w skali całego miasta ogranicza się do jedynie 11 tysięcy mkw. dostępnych w kilku mniej popularnych projektach.

Z naszych badań wynika, że zainteresowanie powierzchniami handlowymi przekracza ich podaż. Warszawa jest pierwszym i głównym miastem w którym sieci zagraniczne, wchodzące na polski rynek chcą mieć swoje pierwsze i flagowe sklepy. Mowa tu przede wszystkim o sieciach modowych, obuwniczych i odzieżowych, oferujących produkty z tzw. średniej i wyższej półki cenowej. Wiele zagranicznych marek znanych polskim klientom nie ma jeszcze sklepów w Polsce. W Warszawie już teraz jest zapotrzebowanie na kilka galerii handlowych o powierzchni około 40 tys. mkw. każda. Biorąc pod uwagę, że obecnie Warszawa bardzo dynamicznie rozwija się aglomeracyjnie doskonałymi lokalizacjami na tego typu inwestycje byłyby prężnie rozwijające się obrzeża miasta i dzielnice peryferyjne. Przykładem może tu być warszawski Wawer, Mokotów i Wilanów, ale też sąsiednie miasta takie jak Pruszków, czy kilka lokalizacji na linii kolejki do Tłuszcza.

CBRE przewiduje, że w latach 2012/2013 nadal ograniczona będzie podaż nowoczesnej powierzchni handlowej, a jej wzrost jest przewidywany na poziomie 5 proc. w ciągu najbliższych 24 miesięcy. W roku 2012 nie powstanie w stolicy żaden nowy obiekt handlowy. Najwcześniej, bo w I kwartale 2013, zostanie otwarte centrum outletowe Factory Annopol, którego deweloperem jest firma Neinver. Razem z dwoma kolejnymi projektami znajdującymi się obecnie w budowie i zaplanowanymi na 2013 rok – Placem Unii Liebrecht&Wood i BBI, oraz Auchan Łomianki, podaż nowoczesnej powierzchni handlowej do końca 2013 roku zwiększy się jedynie o 60 tys. mkw. czyli niecałe 5 proc.

Firma CBRE, z siedzibą w Los Angeles, to największa na świecie firma doradcza działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (biorąc pod uwagę wysokość dochodów w 2011 roku). CBRE zatrudnia około 34 tys. pracowników i obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w ponad 300 placówkach na całym świecie (z wyłączeniem firm stowarzyszonych i partnerskich). Zakres usług świadczonych przez CBRE obejmuje: strategiczne doradztwo w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.
 

Reklama

Galeria Jurajska