Wizualizacja Galerii Katowickiej

Grupa Allegro przygotowała raport na temat sprzedaży w najpopularniejszych delikatesach internetowych w kraju. Sprawdzono jak radzą sobie e-sklepy spożywcze w praktyce: pod względem obsługi klientów, procesu zakupowego, płatności, rozwiązywania problemów, dostarczania zakupów i samej jakości dostarczonych produktów.

Grupa sprawdziła 14 e-marketów działających na polskim rynku: alma24.pl, e-zakup.tesco.pl, e-piotripaweł.pl, auchandirect.pl, frisco.pl, superdelikatesy.pl, a.pl, foodini.pl, hipernet24.pl, e-szop.szczecin.pl, i-jedynka.pl, ziko.pl, papu24.pl, fresh24.pl (należy do A.pl).

Do zamówienia wybrano koszyk czternastu standardowych produktów. Nie podjęto próby
definicji konkretnej marki, gdyż nie w każdym z marketów dostępne są takie same produkty. Wybrano zamienniki. Koszyk został dobrany tak, by sprawdzić aspekty związane z odpowiednim pakowaniem, separacją produktów podczas pakowania, ważeniem, itp. Nie zabrakło także produktów mrożonych (lodów, warzyw) oraz krojonych wędlin czy świeżego mięsa na wagę. W koszyku znalazła się również świeża ryba.

W żadnym z badanych podmiotów nie napotkano większych problemów ze skompletowaniem koszyka. W czterech można było nabyć wszystkie poszukiwane produkty. Do sklepów tych należały: internetowy sklep Piotra i Pawła, Tesco.pl oraz Frisco.pl. W papu24.pl, w którym początkowo nie znaleziono trzech produktów z listy zakupów, jednak dzięki pozostawionemu komentarzowi i szybkim kontakcie infolinii pracownicy sklepu internetowego działającego na terenie Zielonej Góry i okolic skompletowali pełny skład koszyka. Najmniej z przygotowanej listy – tylko 11 produktów – znaleziono w Almie. We wszystkich sklepach największy problem przy zakupach sprawił pstrąg. W niektórych sklepach zauważono ograniczenia związane z produktami na wagę (nabiał, wędliny, warzywa i owoce). Na przykład we Frisco.pl zakupić można tylko produkty na wagę o określonych gramaturach, polędwicę sopocką w plasterkach możemy zakupić o wadze ok. 250 g lub w kawałku o wadze 600 g. W e-markecie Auchan nie ma serów i wędlin na wagę, a tylko te pakowane hermetycznie.

Rejestracja w żadnym ze sklepów nie sprawiła Allegro Group większych problemów. Wszystko odbywało się w standardowy sposób: założenie konta – wypełnienie formularza adresowego – potwierdzenie e-mail. Lokalizacja klienta w większości przypadków odbywa się za pomocą kodów pocztowych. E-sklepy dużą wagę przywiązują do infolinii. Niemal we wszystkich przypadkach oceniono infolinie 5/5.

Zauważono problemy z dostarczaniem produktów. Do klientów dowożono rozpuszczone lody, pogniecione nektarynki, nieodpowiednio zapakowane produkty (A.pl). Problemy pojawiły się także przy produktach ważonych. Zamiast 400 g mięsa dostarczono 600g (A.pl). Problem w zrobieniu internetowych zakupów mogą mieć obcokrajowcy. Sklepów z wersją anglojęzyczną jest jak na razie bardzo niewiele. Dwujęzyczne strony oferują sklep internetowy Tesco oraz Frisco.pl.

Według Allegro Group tylko 4 na 14 sklepów oferuje darmową dostawę i to dopiero po przekroczeniu konkretnej wartości zamówienia. Pobierane są też stałe opłaty za dostawę, niezwiązane z pokonaną przez kuriera odległością do domu klienta. Tu wyróżnia się sklep internetowy Tesco, w którym opłata za zakupy wynosi 0,98 zł bez minimalnej wartości zamówienia, ale jest to cena promocyjna. W przyszłości nie będzie jednak przekraczać ona 9,90 zł. Stałą opłatę za dostawę oferuje również Piotr i Paweł. Wynosi ona 14,99 zł przy minimalnej wartości zamówienia 80 zł. Zdarzają się sklepy, w których nie ma ograniczeń związanych z poniesionym kosztem. Niektóre e-sklepy zupełnie nie oferują darmowej dostawy. Najwyższe ceny za przywiezienie zamówionych produktów oferuje Hipernet24.pl – aż 22 zł oraz Superdelikatesy.pl, Auchandirect.pl, Ziko.pl i Fresh24.pl – po 20 zł.

Czas dowozu i pakowanie okazują się najbardziej newralgicznymi parametrami zakupów
spożywczych online.

Niemal wszystkie ze sklepów akceptują płatności kartą kredytową lub szybkim przelewem
(np. PayU/platnosci.pl). Nie ma także problemów z dokonaniem płatności tradycyjnym
przelewem. Przy tej opcji zakupy zostaną wysłane dopiero w momencie jego dotarcia na konto sklepu lub po przesłaniu potwierdzenia przez klienta.

Za zakupy można także zapłacić gotówką przy odbiorze. Opcji takiej nie oferuje internetowy sklep Tesco oraz auchandirect.pl. Za zakupy bez problemu można zapłacić kartą bezpośrednio u kuriera lub jeszcze podczas składania zamówienia na stronie internetowej. Tesco za płatność przy odbiorze dolicza 0,01 zł. Płatność kartą u kuriera oferuje większość e-sklepów.

Autorami raportu Allegro Group są eksperci z E-nnovation Programme Committee – zespołu odpowiadającego za merytoryczne przygotowanie konferencji E-nnovation.