Agnieszka Winkler, analityk, Dział Doradztwa i Badań Rynku, Colliers

– Aglomeracja poznańska charakteryzuje się jednym z najwyższych wskaźników nasycenia powierzchnią handlową wśród głównych aglomeracji, plasując się na drugim miejscu za rynkiem wrocławskim– ocenia Agnieszka Winkler, analityk z działu doradztwa i badań rynku, Colliers International.

– Nasycenie powierzchnią handlową wynosi blisko 650 mkw. na 1 tys.  mieszkańców. Wskazuje to na zwiększony poziom ryzyka, z którym muszą liczyć się inwestorzy planujący nowe przedsięwzięcia handlowe. Sukces nowych inwestycji będzie uzależniony od odpowiedniego dopasowania wielkości i formatu centrum handlowego do potrzeb rynku, właściwego doboru najemców oraz aranżacji powierzchni najmu- przestrzega Agnieszka Winkler.

Jak podkreśla- całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej wynosi blisko 520 tys mkw., co plasuje ją na piątym miejscu wśród największych polskich aglomeracji

– Rynek handlowy w Poznaniu jest zdominowany przez tradycyjne centra handlowe, które stanowią 85 proc. całkowitej podaży zlokalizowanej w 13 obiektach. W ramach pozostałych formatów handlowych wskazać można jedno centrum wyprzedażowe (ang. outlet) Factory Poznań oraz jeden park handlowy – Centrum Franowo należące do Inter Ikea.  

Podaż nowej powierzchni handlowej, planowanej do oddania w Poznaniu do końca 2013 roku, wynosi nieco ponad 70 tys. mkw. w dwóch projektach znajdujących się obecnie w budowie – Galerii MM oraz w kompleksie Poznań City Center. W planach deweloperów są kolejne inwestycje handlowe z późniejszym terminem realizacji, m.in. centrum handlowe Łacina, czy projekt Półwiejska 2.

Czynsze w centrach handlowych w Poznaniu za lokal ok. 100 mkw. wahają się w przedziale 40 – 60 euro/mkw./miesiąc. W przypadku ulic handlowych czynsze zależą od lokalizacji i prestiżu danej ulicy, jak również samej powierzchni najmu, jej położenia, układu, standardu, możliwości aranżacji. Najwyższe stawki czynszowe odnotowywane są na ulicach położonych w okolicy Starego Rynku, zwłaszcza na ulicy Półwiejskiej oraz Ignacego Paderewskiego. Czynsze za najlepsze lokale kształtują się w przedziale 45 – 60 euro/mkw./miesiąc.

– Na koniec pierwszej połowy 2012 roku współczynnik pustostanów we wszystkich nowoczesnych obiektach handlowych w Poznaniu wyniósł ok. 2,3 proc.– mówi Agnieszka Winkler z Colliers International.