Nowy koncept sieci salonów Zara
Nowy koncept sieci salonów Zara, Inditex

W związku z wyhamowaniem wzrostu gospodarczego w Europie Zachodniej i Południowej najemcy analizują możliwości rozwoju na rynkach wschodnich – informuje Jones Lang LaSalle.

-Szczególnym zainteresowaniem sieci cieszy się Europa Środkowo – Wschodnia – wynika z raportu  Destination Europe 2013, analizującym dane dotyczące ekspansji i obecności na 57 rynkach 250 globalnych najemców powierzchni handlowej.

– Rynki wschodzące oferują atrakcyjne możliwości rozwoju- podkreśla James Brown, Head of EMEA Retail Consulting and Research, Jones Lang LaSalle.

– Stawki czynszów są w ich wypadku na ogół niższe niż na bardziej dojrzałych rynkach, a perspektywy wzrostu sprzedaży detalicznej bardziej obiecujące. W tym kontekście wysoką ocenę otrzymały takie miasta jak Sankt Petersburg (miejsce 8.), Praga (miejsce 9.), Stambuł (miejsce 11.), Warszawa (miejsce 19.) i Kijów (miejsce 23.). W rankingu trzydziestu najatrakcyjniejszych lokalizacji dla najemców powierzchni handlowych, znajduje się więcej rynków Europy Środkowo-Wschodniej, niż Europy Południowej. Dla dojrzałych najemców, którzy prowadzą rozwiniętą działalność na głównych rynkach europejskich, Europa Wschodnia oferuje zarówno możliwości wzrostu jak i dywersyfikacji – mówi James Brown, Head of EMEA Retail Consulting and Research, Jones Lang LaSalle.

Według raportu Destination Europe 2013 – Zara jest jedyną marką sklepów dostępną na wszystkich głównych rynkach europejskich. H&M, obecny na 96 proc. rynków zajmuje drugą pozycję.The Body Shop, Benetton, Mango, Lush, Tommy Hilfiger, Timberland i Foot Locker uzupełniają listę najemców obecnych na ponad 80 proc. rynków. Pierwsza dwudziestka najemców w kategorii obecności rynkowej jest zdominowana przez 12 marek ze średniej półki cenowej, obejmuje również sześć marek premium, z których amerykańskie sieci Tommy Hilfiger i Timberland, obecne na ponad 80 proc. kluczowych rynków europejskich, zajmują najwyższą pozycję (obie na miejscu 7).

Włochy są liderem pod względem eksportu marek – sieci pochodzące z tego kraju stanowią 17 proc. wszystkich najemców obecnych na rynku. Drugie miejsce zajmują Stany Zjednoczone, z 16 proc. obecności rynkowej, a trzecie Wielka Brytania z 13 proc. Z analiz Jones wynika, że Stany Zjednoczone wyprzedzą Włochy w 2013 roku.