Salon sieci Puma

Firma Puma zdecydowała się na zastosowanie energooszczędnego oświetlenia we wszystkich salonach swojej sieci. Przedstawiciele firmy nie ukrywają, że na początku było im trudno przekonać się do nowej technologii.

– Prace nad koncepcją zmiany oświetlenia zaczęliśmy w 2011 roku. Wtedy na polskim rynku był bardzo niewielki wybór oświetlenia typu LED. Skontaktowaliśmy się w tym celu z kilkoma firmami – mówił podczas Shopping Center Forum 2013 SE Artur Leśniewski, koordynator rozwoju sieci detalicznej Puma.

– W naszym przypadku najlepszą ofertę zaproponowała firma Philips. Na początku również trochę obawialiśmy się tej technologii. Dlatego na próbę zdecydowaliśmy się wykorzystać tego typu oświetlenie w dwóch pilotażowych salonach. Najpierw w 75 proc. oświetliliśmy w ten sposób nasz outlet,  następnie w  jednym monobrandowym salonie zastosowaliśmy 100 proc. technologii LED – mówił dalej Artur Leśniewski.

Firmę ostatecznie przekonała duża oszczędność energii w obu salonach.

– Obserwowaliśmy uważnie te inwestycje i okazało się, że jest to bardzo opłacalne. Przede wszystkim wcześniej musieliśmy bardzo często wymieniać elementy oświetlenia. Po zastosowaniu technologii LED ten problem znacznie się zmniejszył. Efekt był na tyle zadowalający, ze zdecydowaliśmy się oświetlić wszystkie nasze salony w taki sposób. Wcześniej mieliśmy problemy z serwisem oświetlenia. Żywotność LED jest bardzo długa, więc teraz nie mamy tego problemu. Elementy oświetlenia LED oferowane przez Philips są objęte 5-letnią gwarancją – stwierdził podczas SCF koordynator rozwoju sieci detalicznej Puma.

– Najbardziej przekonujący dla najemców jest z pewnością fakt, że technologia LED pozwala zmniejszyć koszty prowadzenia salonu. Obliczyliśmy, że inwestycja tego typu na dużej powierzchni, na przykład w salonie outletowym, zwraca się w niecałe dwa lata. W mniejszym sklepie ta inwestycja zwraca się po dwóch latach i kilku miesiącach. Jest to bardzo zadowalający wynik. Do technologii LED powinni przekonać się wszyscy najemcy dużych sieci, ale także opłaca się to mniejszym przedsiębiorcom – podsumował na koniec Artur Leśniewski.

Panel pod tytułem „Zielone centra, czysty zysk” odbył się podczas marcowej edycji Shopping Center Forum 2013 SE. Specjaliści zaproszeni przez firmę Savills odpowiadali na pytania jakie korzyści mogą czerpać deweloperzy i najemcy z zastosowania energooszczędnych rozwiązań w centrach handlowych. Panel dyskusyjny z udziałem zaproszonych gości poprowadziła Renata Kusznierska, dyrektor działu powierzchni handlowych i zarządzania nieruchomościami w firmie Savills.