2013 – rok istotnych debiutów

Salon Sinsay w Galerii Rzeszów

Salon Sinsay w Galerii Rzeszów

Polska jest coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych marek przybywających do naszego kraju głównie z zachodu. Dla znanych sieci odzieżowych Polska jest interesującym, ciągle rozwijającym się rynkiem z dużym potencjałem czyli miejscem, w którym warto inwestować i otwierać swoje sklepy.

Na koniec 2012 roku w Polsce dostępnych było około 70 proc. kluczowych marek świata (na koniec 2009 roku było ich ok. 53 proc.).

Pomimo spowolnienia gospodarczego, z jakim mamy do czynienia w Europie, rynek dóbr ekskluzywnych w Polsce stale się powiększa. Zdecydowanie najważniejszym debiutem 2013 roku jest otwarcie sklepu jednej z najbardziej luksusowych marek na świecie Louis Vuitton. Pierwszy i zapewne ostatni butik w Polsce, firmy należącej do największej na świecie korporacji działającej w sektorze dóbr luksusowych LVMH, pojawił się w warszawskim domu handlowym Vitkac.

Po dobrym przyjęciu na naszym rynku konceptu Zara Home, firma H&M zdecydowała się na wprowadzenie do Polski podobnego konceptu. Marka H&M Home zadebiutuje w poznańskiej Galerii Malta jesienią 2013 roku.

Istotną premierą tego roku było także wejście na Polski rynek brytyjskiej marki odzieży sportowej Sport Direct. Do tej pory otwarto dwa sklepy sieci mierzące po ponad 2 tys. mkw. powierzchni. Firma planuje otwarcie w tym roku od 4 do 6 sklepów w Polsce w największych centrach handlowych.

Najważniejszą premierą polskiego producenta tego roku było wprowadzenie na rynek nowej marki polskiej grupy odzieżowej LPP. Pierwsze salony brandu Sinsay skierowanej do nastoletnich dziewcząt zostały otwarte w centrach handlowych w marcu 2013. Sieć do końca 2013 roku będzie liczyła ponad 50 punktów sprzedaży. LPP planuje również po okresie wakacyjnym uruchomić sklep internetowy Sinsay.

Na początku roku spółka Pawo uruchomiła nową markę odzieżową Mon Amie, która skierowana jest do kobiet. Pomysł na markę Mon Amie powstał w firmie Pawo pod wpływem wyników badania satysfakcji polskich konsumentek. Zdaniem firmy wskazywały one na zmęczenie unifikacją kolekcji wielko-powierzchniowych sklepów, które zdaniem przedstawicieli firmy w pogoni za nowinkami mody ignorują potrzeby polskich kobiet.

Większość debiutujących marek wybiera lokalizacje w centrach handlowych znajdujących się w stolicy. W czerwcu 2013 roku w warszawskim centrum handlowym Arkadia został otwarty pierwszy w Polsce, a także w Europie, sklep pod szyldem Bering. Salon o powierzchni 28 mkw. znajduje się w pasażu Wisła. Bering to marka zegarków i biżuterii pochodzących z Danii, sprzedawanych do tej pory w sklepach multibrandowych na całym świecie. Po raz pierwszy w Europie została oprawiona w format sklepu monobrandowego. W ostatnich miesiącach także w CH Arkadia otwarto pierwszy w Polsce i czwarty w Europie salon firmowy Samsung Brand Store. Sklep znalazł się na parterze i zajął powierzchnię 286 mkw. Samsung Brand Store to miejsce, w którym można poznać, przetestować i dowiedzieć się więcej o nowościach technologicznych.

Bardzo istotną premierą tego roku w Polsce było otwarcie w Galerii Mokotów pierwszego i na dzień dzisiejszy jedynego lokalu marki Hollister. Jest to pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej sklep tej marki. Brand należy do kultowej na amerykańskim rynku firmy Abercrombie & Fitch Co. W kwietniu także w Galerii Mokotów w Warszawie otwarto salon Gerard Darel z damską odzieżą. Jest to pierwszy salon francuskiej marki w Polsce.

Również w Warszawie w tym roku rozpocznie działalność salon sieci Celio. Pierwszy sklep sieci w Polsce będzie działał w należącym do Klépierre centrum handlowym Sadyba Best Mall w Warszawie. Celio to istniejąca od 35 lat marka, pod którą działa francuska sieć sklepów z odzieżą męską. Poza Francją posiada rozbudowaną sieć sprzedaży – ponad 1 tys. sklepów w ponad 60 krajach.

W warszawskim Centrum Handlowym Blue City znalazł się salon marki odzieży dziecięcej i kobiet Orginal Marines. Włoska marka ma obecnie ponad 600 sklepów m.in. we Francji, Rumunii, Bułgarii, na Ukrainie, w Turcji, Szwajcarii, Tunezji, Arabii Saudyjskiej i na Słowacji. Polski rynek wydaje się wciąż atrakcyjny dla marek oferujących produkty dziecięce, bowiem również w tym roku pojawił się kolejny nowy brand – Tape à l’oeil. Sieć na świecie tworzy ponad 250 sklepów. W Polsce marka pojawiła się wraz z otwarciem swoich pierwszych 10 sklepów m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i w Katowicach.

W CH Blue City zadebiutował w tym roku także najemca gastronomiczny – Charley’s Philly Steaks. W Polsce właścicielem masterlicencji jest firma Neelam, która jeszcze w tym roku przewiduje otwarcie 4 restauracji. Oprócz inwestycji w Warszawie, planowane są restauracje m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie czy Gdańsku. Docelowo, w ciągu 3 lat pod szyldem Charley’s Philly Steaks w Polsce działać ma nawet 12 lokali.

Również w 2013 rozpoczęto budowę sieci sklepów Brice na naszym rynku. Brice to francuska marka oferująca elegancką odzież dla mężczyzn. W ofercie posiada garnitury, marynarki, koszule oraz dodatki – skórzane paski, krawaty czy aktówki. Brice posiada ponad 400 sklepów we Francji, w tym ponad 100 w rejonie Paryża, a także w Hiszpanii, Włoszech, Belgii i w krajach Zatoki Perskiej.

W czerwcu br. na polskim rynku pojawiła się nowa marka oferująca upominki, artykuły wyposażenia wnętrz i małogabarytowe meble – Present Time, znana pod logo PT. Brand zajmuje obecnie lokale po sklepach Flo należących do spółki ADe Line SA.

Wciąż w polskiej branży retail pojawiają się spekulacje na temat kolejnych nowych marek zainteresowanych działalnością w Polsce. Rynek detaliczny naszego kraju obserwują przedstawiciele m.in. sieci Banana Republic, Abercrombie & Fitch oraz Primark.

W stolicy naszego kraju w 2012 roku otwarto 19 salonów znanych marek.

– Warszawa dołączyła do rynków dojrzałych i jest postrzegana przez międzynarodowych najemców jako atrakcyjna przestrzeń handlowa. W ubiegłym roku na warszawskim rynku pojawiło się wiele znanych marek m.in. American Eagle Outfitters, Bath & Body Works, Victoria’s Secret czy COS, a także te z wyższej półki m.in. Joop!, Michael Kors czy U.S. Polo Assn – mówi Beata Kokeli, senior dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE w Polsce.

– W ostatnich latach można zaobserwować coraz większą aktywność amerykańskich sieci handlowych. Co prawda, te istniejące w Polsce, często występują w ograniczonych formatach czy z okrojoną ofertą, ale niewykluczone, że wraz z rozwojem rynku, ta sytuacja będzie się zmieniać i  pojawią się kolejne marki z grup już działających w Polsce, np. Abercrombie & Fitch czy Banana Republic – twierdzi Agata Czarnecka, starszy konsultant w dziale badań rynku i doradztwa CBRE.

Jednym z najważniejszych debiutów ostatnich miesięcy było wejście na Polski rynek amerykańskiej firmy Guess, która obecnie prowadzi aktywną ekspansję w naszym kraju. Firma zdecydowała się nawet na otwarcie w Polsce centralnego biura obsługującego kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Pierwszy salon brandu otwarto w warszawskich Złotych Tarasach. Firma Guess w ostatnim czasie otworzyła salony sprzedaży na terenie naszego kraju m.in. w Domu Mody Klif w Warszawie, w łódzkim Centrum Handlowym Manufaktura, w warszawskiej Galerii Mokotów, a także w Centrum Outlet Factory Wrocław.

– Polska gospodarka cały czas dynamicznie się rozwija. Mimo globalnego kryzysu optymizm klientów nie słabnie, a rynek detaliczny ewoluuje. Polacy coraz więcej podróżują po świecie i coraz częściej wybierają renomowane światowe marki, co również przekłada się na kwestie mody i stylu. Obserwując rozwój biznesu na wiodących rynkach europejskich, Polska oraz kraje Europy Wschodniej otwierają przed marką Guess szerokie możliwości rozwoju. Ze względu na to Guess wybrał Polskę jako strategiczną lokalizację, z której będą zarządzane regionalne biura krajów Europy Środkowo-Wschodniej – mówi w rozmowie z redakcją Shopping Center Poland Paul Marciano, CEO and creative director Guess Inc.

Reklama

Galeria Jurajska