MF żąda szczegółowych nazw na paragonie fiskalnym

Paragon

Paragon

Od 1 października 2013 roku wg decyzji Ministerstwa Finansów, wydawanie paragonów niepozwalających na jednoznaczną identyfikację produktu będzie niezgodne z prawem – informuje Polska Izba Handlu.

W tysiącach polskich sklepów funkcjonują kasy drukujące paragony określające zakupione towary przypisując je do danych kategorii np. „mleko”, „wędlina”, „chleb”. Konsument, który wie co kupował potrafi przypisać produkt w koszyku do pozycji na paragonie. Paragon także wyraźnie wskazuje jaka stawka podatku VAT obowiązuje za dane towary. Od 1 października br. wg decyzji Ministerstwa Finansów, wydawanie takich paragonów będzie niezgodne z prawem.

Pozycja na pokwitowaniu będzie musiała pozwolić na jednoznaczną identyfikację produktu. – Czyli zamiast wpisu „nabiał”, będzie musiał się tam znaleźć zapis np. „jogurt brzoskwiniowo – bananowy 0 proc. Mlekol”. Jednak znaczna liczba aktualnie używanych kas daje możliwość wprowadzenia maksymalnie 16 znaków. Można się wtedy posłużyć skrótem, ale czy wtedy będzie to pozwalało na jednoznaczną identyfikację produktu? Jeżeli kontrolerzy uznają, że „j brz – ba 0 proc. Ml” nie spełnia tego warunku, sklep poniesie dotkliwą karę – wyjaśnia PIH.

Rozwiązaniem może być wymiana kasy na nowoczesną, jednak jest to bardzo kosztowne rozwiązanie zwłaszcza dla niewielkich rodzinnych sklepów. Sprzedawcy natomiast boją się wykorzystywać stare kasy tak aby spełniały te wymogi, bo przepisy te są niejednoznaczne i to od kontrolera będzie zależało czy uzna, iż stosowany skrót pozwala na jednoznaczne określenie produktu.

– Oprócz kosztów związanych z ewentualną zmianą kasy, sklepy poniosą koszty związane z czasem pracy. Najpierw będzie trzeba wszystkie towary dostępne w sklepie wprowadzić do systemu, co dla małych sklepów oznacza ręczne wpisywanie nazw, w sposób podobny do tego jak pisze się smsy na telefonach starego typu. Dodatkowo przy każdej dostawie towaru, nowe produkty nie będą mogły być przypisane do grup, a będą musiały być zapisane jako oddzielne pozycje. Wymaga to bardzo dużego nakładu pracy – podsumowuje Waldemar Nowakowski prezes Polskiej Izby Handlu.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska