Warszawa
Warszawa

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBRE, największą na świecie firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych, obecnie w Polsce powstaje obecnie 750 467 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Polska, Turcja, Rosja i Ukraina to według CBRE najaktywniejsze rynki. W Warszawie nadal brakuje wysokiej jakości powierzchni handlowych.

Całkowita podaż powierzchni handlowych w Polsce wynosi 9,3 miliona metrów kwadratowych w 420 obiektach. Ponad połowa powierzchni zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach: w Warszawie (1,4 miliona mkw. w 42 centrach), w Katowicach (1,03 miliona mkw.), w Trójmieście (blisko 620 tys. mkw.), we Wrocławiu (540 tys. mkw.), w Łodzi i Poznaniu (po 510 tys. mkw.) oraz Krakowie (495 tys. mkw.). Nowoczesne powierzchnie handlowe w przeważającej mierze zlokalizowane są w centrach handlowych, ale także w parkach handlowych i centrach outletowych.

Trójmiasto posiada najwyższe nasycenie powierzchniami handlowymi, wskaźnik ten wynosi 500 mkw. na 1000 mieszkańców. Wśród dużych miast najniższy wskaźnik notowany jest w aglomeracji krakowskiej – 250 mkw./1000 mieszkańców. Średnie nasycenie dla ośmiu aglomeracji wynosi 413 mkw/1000 mieszkańców, a uwzględniając powierzchnie aktualnie w budowie, jest to 444 mkw/1000 mieszkańców.

– Na ogół rynek uznaje się za nasycony, jeżeli wskaźnik wynosi 750 mkw. na każdy tysiąc mieszkańców. Warto jednak pamiętać, że każde miasto jest osobnym przypadkiem i oprócz tradycyjnych powierzchni handlowych, są także nisze rynkowe, które są w stanie pomieścić takie projekty jak parki handlowe, centra handlowe czy centra specjalistyczne. W siedmiu największych polskich aglomeracjach odsetek wolnych powierzchni jest stosunkowo niewielki i waha się w granicach od 1,6 proc. w aglomeracji katowickiej do 4,5 proc. w Krakowie. Wolne powierzchnie znajdują się zazwyczaj w mniej atrakcyjnych obiektach, podczas gdy w centrach handlowych najwyższej jakości nie ma dostępnych miejsc – mówi Beata Kokeli, senior director, Dział Powierzchni Handlowych, CBRE w Polsce.

W 2012 roku odnotowano gwałtowny wzrost liczby niewielkich centrów i parków handlowych o powierzchni nie przekraczającej 5 tys. mkw., jak np. budowane przez Czerwoną Torebkę, Dekadę i Budrem. Ponadto rośnie też liczba centrów outletowych – w marcu 2012 roku otwarty został Factory Outlet Annopol, ukończone zostały także Szczecin Outlet Park i Ptak Outlet w Rzgowie koło Łódzi.

– Spośród wszystkich polskich aglomeracji warszawski rynek powierzchni handlowych pozostaje jednym z najmniej nasyconych – wskaźnik nasycenia wynosi 443 mkw. na 1000 mieszkańców. W pierwszej połowie 2013 roku, dzięki ukończeniu trzech obiektów, podaż nowych powierzchni wzrosła o blisko 40 tys. mkw., a kolejne 5.300 mkw. zostanie oddane do użytku w październiku, po ukończeniu budowy centrum obiektu wielofunkcyjnego Plac Unii. W fazie planowania znajduje się obecnie kilka projektów, m.in. GTC Wilanów i Białołęka, Galeria Nova w Piasecznie czy Galeria Kabaty, jednak w ostatnim czasie w Warszawie nie rozpoczęła się ani jedna budowa, zatem w 2014 roku podaż nowych powierzchni będzie mocno ograniczona. Między innymi z tego powodu ulice handlowe w Warszawie rozkwitają. Obszar pomiędzy ul. Świętokrzyską a Placem Zbawiciela wyłania się jako wiodąca strefa handlowa w Warszawie i rozszerza się obecnie wzdłuż Traktu Królewskiego i ul. Marszałkowskiej oraz ulic Brackiej i Mokotowskiej – dodaje Beata Kokeli.