Inditex online sale
Shutterstock

Hiszpański gigant odzieżowy, Inditex uplasował się w czołówce rankingu Dow Jones Sustainability World Index (DJSI), który co roku ocenia zrównoważone praktyki biznesowe w 2500 największych spółkach na świecie

Hiszpański sprzedawca otrzymał notę 81 pkt, podczas gdy średnia ocen dla firm tego sektora wyniosła 36 pkt. Analitycy docenili szczególnie korporacyjną politykę firmy w zakresie prawa pracy oraz ochrony środowiska. Według firmy jej działania przyczyniają się do wzrostu gospodarczego „dzięki dużym inwestycjom, odprowadzaniu podatków oraz generowaniu zamówień i zatrudnienia”.

Dow Jones Sustainability World Index to przygotowywany corocznie przez S&P Dow Jones ranking firm, które dbają o zrównoważony rozwój swoich interesariuszy. W badaniu uwzględnia się praktyki ekonomiczne, społeczne oraz te dotyczące wpływu na środowisko naturalne. Analitycy biorą pod uwagę, takie kryteria, jak strategia klimatyczna firmy, zarządzanie łańcuchem dostaw czy niski stopień wpływu na środowisko. Wszystkie te aspekty ocenia się w odniesieniu do konkretnego sektora oraz jego specyfiki.

„DJSI działa na dwa sposoby. Po pierwsze to informacja dla inwestorów o tym, które spółki zagwarantują im zrównoważony wzrost. Jednocześnie ranking ma na celu zachęcanie firm do wdrażania najlepszych praktyk odpowiedzialnego biznesu” – uważa Guido Giese, szef ds. analiz w RobecoSAM, firmie, która opracowała ranking razem S&P Dow Jones.

W ostatnich latach należąca do odzieżowego giganta Zara spotkała się z wielokrotnymi oskarżeniami o łamanie praw człowieka oraz pracy w swoich fabrykach i sklepach w różnych miejscach świata. Spółka chętnie podejmuje się działań o charakterze CSR-owym. Niedawno Inditex przeznaczył 1,5 mln euro na pomoc humanitarną w Indiach i Turcji, gdzie znajduje się część jego produkcji.

Wśród marek, które należą do Inditexu są Zara, Zara Home, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho i Uterqüe. Wszystkie sklepy oprócz tradycyjnych sieci sprzedaży oferują też e-sklepy. W ubiegłym roku zyski spółki ze sprzedaży online wyniosły 343 mln euro, co stanowiło 2,5% dochodów firmy.