Philips Lighting: technologia LED pozwala zaoszczędzić 20-30 proc.

Oświetlenie firmy Philips Lighting

Oświetlenie firmy Philips Lighting

Zdaniem Tomasza Waszkiewicza z firmy Philips Lighting inwestorzy przykładają coraz większą wagę do oszczędności energii w centrach handlowych i przekonują się do stosowania technologii LED.

– Robią to na razie w sposób pragmatyczny, tzn. nie całościowo w skali obiektu, ale zaczynając do stref, gdzie np. inwestycja w technologię LED ma największy sens ekonomiczny. Nie ma w tym nic złego, ale największe efekty daje wciąż kompleksowe podejście na etapie projektu. Warto podkreślić, że projekty oświetleniowe galerii handlowych często powstają poza granicami Polski. W tym sensie można powiedzieć, że trend stosowania nowych technologii tworzą firmy zagraniczne, ale świadomość i doświadczenie polskich deweloperów bardzo szybko rośnie. Jedno chciałbym podkreślić bardzo mocno – jeśli ktoś planuje lub rozpoczyna budowę nowego obiektu w ciągu najbliższych 1-2 lat, naprawdę nie warto już robić tego w oparciu o technologię konwencjonalną, ale dobrze wybrać konsultantów i zaprojektować na bazie oświetlenia LED. Koszty inwestycji początkowej (produktów profesjonalnych) bardzo zbliżają się do siebie – mówi w rozmowie z Retailnet Tomasz Waszkiewicz, business Leader Retail & Hospitality Professional Lighting Solutions Poland and Baltics z firmy Philips Lighting Poland.

Inwestorzy stosują coraz częściej technologię LED przede wszystkim dlatego, że pozwala ona dużo zaoszczędzić.

– Sama technologia LED stosowana w sposób 1:1 w porównaniu z tradycyjnym oświetleniem galerii handlowej, daje oszczędność między 20 a 30 procent. Największa jednak przewaga technologii LED nad tradycyjną wynika z faktu, iż LED w stosunkowo tani i prosty sposób, pozwala stworzyć zintegrowany system z możliwością sterowania. Pozwala on włączać lub wyłączać, a także przyciemniać oprawy wtedy, kiedy jest to potrzebne. Właśnie takie działanie prowadzi do oszczędności energii. Oprawy przyciemnia się w zależności od ilości światła dziennego czy ”rytmu życia” galerii  związanego z liczbą klientów w wyznaczonych porach dnia. W skrócie mówiąc oprawa powinna świecić wtedy, kiedy jest to potrzebne. Zwykłe metalo-halogeny w ogóle nie nadają się do częstego włączania i wyłączania, ponieważ operacje te powodują szybkie zużywanie się źródeł światła. Oprawy LED oferują również bardzo wysoką trwałość, co ma szczególne znaczenie dla oświetlenia zamontowanego w miejscach trudno dostępnych (np. wnękach przy sufitach) – twierdzi Tomasz Waszkiewicz.

– Czas zwrotu uzależniony jest przede wszystkim od ilości świecenia, bo wtedy płacimy za energię. W koszcie zakupu opraw LED w stosunku do opraw konwencjonalnych nie ma już tak dużych różnic, jak kilka lat temu. Te ceny stają się coraz bardziej zbliżone. Dobrej jakości oprawy konwencjonalne są w podobnej cenie co dobrej jakości oprawy typu LED. W większości przypadków samo zastosowanie technologii LED i nowoczesnych systemów sterowania zwraca się w terminie nie większym niż trzy lata – dodaje.

Firma Philips Lighting Poland jest partnerem merytorycznym tegorocznej edycji Shopping Center Forum 2013 Fall Edition odbywającego się w dniach 18-19 września. Więcej informacji na temat Forum znajduje się tutaj.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016