Projektanci centrów handlowych do perfekcji opanowali sztukę wpisywania swoich projektów w przestrzeń urbanistyczną. Czy centra handlowe równie dobrze komponują się w społecznej przestrzeni miast? W jakim zakresie centra handlowe oferować będą usługi społeczne?

Oto pytania, które pojawią się w panelu dyskusyjnym podczas pierwszego dnia Shopping Center Forum, czyli „Wspólna przestrzeń – wspólna odpowiedzialność (partnerstwo publiczno-społeczno-prywatne): znaczenie współpracy centrów handlowych, samorządu lokalnego i organizacji społecznej w kształtowaniu społecznej architektury miast – case study Siemachy”.

Gemini Park w Tarnowie, Millenium Hall w Rzeszowie, Korona w Kielcach, i Bonarka w Krakowie – to centra handlowe, które podjęły wyzwanie przyjęcia do siebie „Siemachy”, czyli placówek edukacji i wychowania młodzieży.

– Po ubiegłorocznym Shopping Center Forum, podczas którego promowaliśmy ideę „Siemachy”, do jej szefa, czyli księdza Andrzeja Augustyńskiego, zgłosiły się kolejne centra handlowe. Idea „Siemachy” trafiła więc na dobry grunt. Naszym zadaniem jest jej pielęgnowanie i wspieranie  wzrostu – mówi Radosław Rybiński, dyrektor Shopping Center Forum 2013.

O tym jak rozwinąć „Siemachę” u siebie uczestnicy Forum dowiedzą się przede wszystkim od jej twórcy, czyli ks. Andrzeja Augustyńskiego.  – Gdy pojawia się potrzeba realizacji projektu „Siemachy” w danym centrum handlowym, reszta toczy się bardzo dynamicznie. Mamy przetarte szlaki w kilku miastach i wzorce gotowe do zastosowania praktycznie w każdym większym mieście w Polsce – mówi ks. Augustyński.

Perspektywę z jakiej widzą „Siemachę” władze samorządowe przedstawi Ryszard Ścigała, Prezydent Tarnowa. O powodach, dla których ten projekt jest kuszący dla biznesu będzie mówił Rafał Sonik, prezes zarządu Gemini Holdings.

Jedną z panelistek będzie także Urszula Kontowska,  prezes zarządu Fundacji PKO Banku Polskiego. Jej zdaniem „Siemacha” zasługuje na najwyższą ocenę, ze względu na efektywności zarządzania środkami finansowymi. – Jestem przekonana, że bardzo wielu właścicieli centrów handlowych przeznacza na cele społeczne poważne środki finansowe. Proszę odpowiedzieć sobie na pytanie na ile racjonalne jest wydawanie tych pieniędzy. Kiedy, jako prezes Fundacji PKO Banku Polskiego, odpowiadam na pytanie, gdzie poprzez „Siemachę” trafiają pieniądze Fundacji, to wiem, że żadna złotówka nie trafia w próżnię. Te pieniądze tworzą przyszłość konkretnych młodych ludzi. Mogę więc bardzo precyzyjnie policzyć zwrot z tej inwestycji, która buduje kapitał społeczny – mówi prezes Kontowska.

Próbą spojrzenia w przyszłość centrów handlowych i społecznej roli, jaką będą one pełniły w bardzo szybko zmieniającej się przestrzeni społecznej, będzie dyskusja z udziałem  Marii Rogaczewskiej, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, ks. Kazimierza Sowy,  publicysty i dyrektora telewizji Religia.tv oraz Jana Wróbla, kolejnego publicysty. Ks. Augustyński jest przekonany, że właśnie „Siemacha”, czy podobne projekty, będą najlepszą odpowiedzią na społeczne oczekiwania wobec galerii handlowych.

– W niedalekiej przyszłości każda większa galeria będzie chciała mieć taki rodzaj oferty dla dzieci i młodzieży. Galerie handlowe kolejnych generacji będą coraz bardziej przypominać centra miast i oferować coraz większą liczbę usług, w tym usług społecznych – mówi ks. Augustyński.

Początek panelu już jutro – 18 września o godzinie 14.35. Więcej informacji na temat odbywającej się podczas Shopping Center Forum 2013 konferencji, na stronie: fall2013.shoppingcenter.pl/program