Nielsen online retailing

Mobilny handel będzie miał decydujący wpływ na rozwój całego sektora e-commerce w rejonie Azji i Pacyfiku, gdzie smartfony masowo zastępują komputery – tak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen.

Obecnie najwięcej posiadaczy smarfonów znajdziemy wśród mieszkańcy Hong Kongu i Singapuru (po 87% populacji), a także Malezji (80%), Australii (75%) oraz Chin (71%). „W wielu krajach Azji i Pacyfiku rynek smartfonów jest już niemal nasycony, a popularność urządzeń mobilnych wyprzedza Stany Zjednoczone i kraje europejskie” – podają analitycy.

Jednak wzrost liczby użytkowników urządzeń mobilnych to nie jedyny wspólny trend dla tego rejonu świata. Także większa ilość czasu, jaką jego mieszkańcy spędzają w sieci na swoich smartfonach jest to podobna – obecnie mieszkańcy regionu Azji i Pacyfiku średnio spędzają w internecie ponad 3 godziny dziennie. W tym czasie najchętniej używane są aplikacje, gry i media społecznościowe.

Rosnące wykorzystanie smartfonów to także wiele nowych możliwości dla e-sprzedawców. Wśród najchętniej kupujących mobilnie są Japończycy (89%) i Koreańczycy (67%). Kolejne miejsca zajmują mieszkańcy Singapuru (31%), Hong Kongu (28%), Malezji (27%) i Australii (25%). Stawkę zamykają Indie (8%), Tajlandia i Indonezja (po 7%) oraz Filipiny (3%).

Ta charakterystyka użytkowników sieci wymusza naturalnie na sprzedawcach specyficzne sposoby działania, np. większą potrzebę dostosowywania witryn e-sklepów do urządzeń mobilnych. Innych rozwiązań potrzebują też reklamodawcy.

Według badań podatność ankietowanych na reklamy mobilne jest obecnie najwyższa w Chinach (90%) i Indiach (87%), a także Japonii i Hong Kongu (po 78%). Najbardziej odporni na ten kanał komunikacji marketingowej okazują się z kolei mieszkańcy Tajlandii i Indonezji. „W tej sytuacji reklamodawcy muszą skupiać się na takiej interakcji z użytkownikiem, która nie będzie inwazyjna, nie będzie marnować czasu i uwagi użytkowników” – uważają analitycy.

Oprócz smartfonów rosnącym zainteresowaniem w regionie cieszą się też tablety. W Hong Kongu posada je już ponad połowa populacji (57%), w Singapurze 47%, w Malezji 42%. „Jeszcze nigdy rozwój wyszukanych, mobilnych strategii nie był tak ważny jak teraz” – uważa Sagar Phadke, dyrektor ds. telekomunikacji i technologii firmy Nielsen w regionie południowo-wschodniej Azji, Pacyfiku i Ameryki Północnej.