Suning, chiński detalista specjalizujący się w elektronice użytkowej, właśnie uruchomił nową platformę online, gdzie niezależni sprzedawcy mogą oferować swoje produkty. Tym samym jako ostatni gracz z czołówki chińskiej ligi e-commerce dołącza do firm stosujących ten model sprzedaży

Znakomita większość liderów chińskiego rynku e-commerce rozpoczynała swoją działalność symulując w sieci tradycyjny model sprzedaży. Taki system sprowadzał się w zasadzie do kupowania produktów w hurtowni i oferowania ich klientom poprzez swoje sklepy online. Wyjątkiem był obecny lider sektora, Alibaba, który otworzył swego rodzaju internetowe galerie handlowe. Oferował w nich przestrzeń dla niezależnych sprzedawców, którzy mogli przedstawiać swoje oferty bezpośrednio konsumentom za pomocą wirtualnych sklepów. Dziś większość spółek stosuje model hybrydowy, zakładający zarówno sprzedaż bezpośrednią jak i platformy przeznaczone dla zewnętrznych detalistów.

Suning jest ostatnim liczącym się na chińskim rynku graczem, który przyjął ten model, uruchamiając w zeszłym tygodniu swoją nową platformę. Jest on uzupełnieniem działającej obecnie sieci sprzedaży, składającej się zarówno ze sklepów online jak i fizycznych salonów. Przyjmując taki model, Suning zdaje się iść w ślady drugiego największego gracza na rynku, Jingdong, który podjął podobne działania w zeszłym roku. Podobnie uczynił Dangdang, jedna z pierwszych spółek w sektorze która uruchomiła działalność na dużą skalę. Suning zrezygnował na razie ze współpracy z małymi i średnimi biznesami, stawiając na poważnych graczy. Lista partnerów biznesowych uczestniczących w starcie nowej platformy zawiera marki takie jak szwedzka firma odzieżowa H&M, producent luksusowych zegarków Rolex, oraz przedstawiciele branży elektronicznej – Lenovo, Samsung i Apple.

Uruchomienie nowej platformy to kolejny krok Suning na drodze do wprowadzenia szerszego systemu sprzedaży. W zeszłym roku firma przedstawiła swoją nową sieć sklepów, Suning Expo. Prowadzi też prace nad unifikacją polityki cenowej w swoich salonach sprzedaży i w sklepach online. W kwietniu tego roku Suning ogłosił też złożenie aplikacji do chińskich instytucji nadzoru finansowego o zezwolenie na prowadzenie własnego banku. Firma zdążyła już zarejestrować szereg domen internetowych na potrzeby nowego biznesu. Zdobyła także licencję na wprowadzenie własnego systemu płatności online i działalność ubezpieczeniową.

Głównym obszarem działalności Suning jest sprzedaż elektroniki użytkowej i sprzętu AGD za pomocą sieci salonów opartych na franszyzie. Firma wygenerowała w pierwszej połowie tego roku dochód w wysokości 55,5 miliona juanów, co stanowi ponad 17% wzrost w porównaniu do roku 2012. W tym czasie zyski netto spółki spadły jednak o 58,17% do kwoty 734 milionów juanów.